vrijdag 28 januari 2011

Triumph 3TA defensie restauratie project

Door Ruud

Ongeveer 20 jaar geleden gekocht omdat het een koopje was, omdat het Engels was en wellicht in de toekomst meer waard zou worden.... tja ik had beter in een Norton 16H kunnen investeren ...sommige brommers blijven low budget.


low budget brommer...
Link : 3 TA leger triumph site
Gegevens :
  • Inhoud 350 CC
  • cylinders 2
  • type : 3TA
  • versnellingen : 4
  • bouwjaar 1967

Enfin 2 jaar geleden op een herfst dag eens geprobeerd 'm te starten. Olie tank gevuld (want in de jaren ervoor was alle olie eruitgelopen, carburateur schoon gemaakt, benzine kranen gangbaar gemaakt, accu erin en trappen , en trappen en trappen pfffffft toen maar eens duwen , na 50 meter wat knallen en nog niet lopen . Ja er hing nog een bougiekabel naast. Dat heb je met 2 cylinders.   Enfin weer duwen en opeens ging ie, gevolgd door enorme blauwe rookwolken uit en langs de uitlaat. Oorzaak :  Het carter was in de loop van de jaren vol met olie komen te staan, en ik had er nog een extra litertje opgegooid. Ook bleek dat de olie die weggelopen was uit het blok van de versnellings bak was. Vandaar dat ie zo gierde met het rijden.


even Triumph 3TA starten

Na inspectie bleek het toch wel een afgekloven motor te zijn . Wat wil je met 1967 waar Triumph eem mixje gebruikte van Whitworth, AF en Metrisch draad. Verder had de vorige eigenaar  het restaureren op deze "oude fiets" geleerd met zijn waterpomp tang en hamer. Ook oranje menie en zwarte teer was volop gebruikt. Tijdens het legerdienst gebruik waren deze motoren ook "tot op de draad" gebruikt.

Heerlijk zo'n ding een echte uitdaging ! Gewoon alles aanpakken , in principe is alles verdacht en jawel hier het werklijstje :
  • koplamp rand  + nacelle was ooit eens wat opgevallen : lekker uitdeuken
  • km teller rand lag eraf : nieuwe uit RVS gedraaid
  • uitgelubberde gaten waar de nacelle mee aan elkaar zit : dicht solderen en weer opnieuw boren
  • voorschokbrekers : 1 stond al 20 jaar vol met water ..nieuwe voorpoten en rubbers gekocht
  • balhooflagers gaar : nieuwe konische lagers erin gezet
  • standaard (bok en zij) helemaal uitgeleuterd.  met konische ruimer gaten opgeruimt , nieuwe bouten gedraaid/gesneden 
  • voetsteunen natuurlijk krom
  • achterspatbord  gescheurd en natuurlijk lelijk (scheef gelast ) dus onderkant helemaal vervangen
  • vele gaten van lampen /nummerplaten bevestiging dicht gesoldeerd.
  • nieuwe nummerplaathouder gemaakt
  • klepgeleiders waren niet ver genoeg ingeperst + enorme speling op klepstelen : vervangen
  • zuigers waren vervangen maar niet opnieuw gehoont dus enorme sleuf van de piston pen zet er nog in : honen + 2e overmaat zuigers erin
  • sludgepomp was niet gereinigd , dus zaten de splinters van de vorige schade er nog in
  • bronzen hoofd lager veel te veel speling : nieuwe gedraaid en gehoont 
  • nieuwe lager schalen drijfstang
  • nieuwe lager voor blok en bak
  • bobines en rectifier vervangen door 12 volt regelaar en bobines
  • accubak : hoe kan het ook anders bijna helemaal opnieuw gemaakt.
  • olie tank : bij het stralen zijn ze er doorheen gegaan dus een nieuwe oude opgesnort
  • alle bouten /moeren opgedraaid /opnieuw gemaakt of vervangen pfff wat een werk .
  • nieuwe RLS lagers in wielen /remtrommels etc
  • kettingkast doorgesleten : dicht gelast .
  • klapperende handgrepen van rem en koppeling met nieuwe boutjes weer spelings vrij gemaakt.
  • 12 V claxon
  • hele bedrading vernieuwd (als je electronische regelaar neemt kan je ca 50 % van de ingewikkelde draden op startschakelaar weglaten..
  •  achterrek was ooit eens middels een M10 bout weer gerepareerd : nieuw stuk staaf er tussen gesoldeerd met zilver.
  • tassen steunen gemaakt
  • zadel bodem plaat opgelapt daarna schuimplastic bodem gemaakt en opnieuw bekleed.
  • alles behalve tanken in Ral 6014 laten poeder coaten
  • tanken zelf in RAL6014 gespoten.
  • As van inlaat klep carburateur ingesleten : mijn broer heeft nieuwe gemaakt (met zo'n sleuf erin )
  • alle bouten moeren etc laten verzinken.


ruimen van uitgeslagen middenbok gaten 


activiteiten sortering..

nieuw eindje aan het spatbord
 
lekkere nieuwe zuigertjes en uitgegloeide-opgepoetste koppakking


geglasparelde Solex carburateur


verdeler opgeknapt met nieuw gedraaide M5 busjes
 
Blok in het frame


plakkertjes, uitlaatje, zadel erop ..
     

hij zit nu bijna in elkaar, maar wat blijkt: de achterrem trommel vertanding op het wiel heeft teveel speling ..
inmiddels heb ik 2 andere trommels en een ander wiel maar nog geen "quick" oplossing gevonden. Ik heb een trommel en wiel die qua speling goed aansluiten , maar op de trommel  zitten geen tandwiel krans gaten. En het alternatieve wiel is 1 inch kleiner , en heeft een ander lager principe met konsiche lagers van Timken die niet op het net te vinden zijn ... dus we puzzelen verder .

juni 2011 : toch maar gedaan het bestaande powder gecoate wiel uit elkaar gehaald . Op zich krijg je nippels van spaken los.alleen als je schroefdraad door het laatste stukkie nippel gaat moet je de blanke lak weg snijden. Tip : zie zo'n oude BSA sleutel te vinden die past perfect op de nippels , is lekker breed zo'n mm of 7-8 zodat je de nippels niet aan het afronden bent. met bestaande velg, andere trommel en andere naaf en nieuwe lagers zit alles redelijk spelings vrij in elkaar. Tis nu een kwestie van de ontsteking afstellen en dan moet eea de weg opkunnen .( wat een gepruts dat afstellen als je het boekje ziet ... met graden bogen schijven , waarom hebben ze geen fatsoenlijk merktekens gezet hier en daar.....niet verwondelijk dat de Engelse Motor industrie failliet ging  in de 60 en 70 -er jaren .

donderdag 27 januari 2011

The West Kent Run 2010

Door John

De West Kent Run 2010 werd uiteindelijk bezocht door Rob en John; in rechtgeaarde VMC traditie werden de brommers op de aanhanger geladen en vrijdagochtend om 05.00 werd de reis naar Engeland via Duinkerken-Dover aanvaard. 'Gladjes' is een goede omschrijving voor wat volgde; Rob had op een schimmige internetsite de kaartjes geregeld en voor zo'n 45 euro hadden we een retourtje - met auto plus aanhanger - en twee VIP kaartjes. Het gepeupel werd achter ons gelaten, via een pasje kwamen we in een aparte ruimte en we vleiden ons in het pluche, rijkelijk voorzien van gratis koffie en koekjes (in rechtgeaarde VMC traditie hebben we de schaal onmiddelijk leeggegeten), wachtend op de Thaise massage die helaas niet inbegrepen was. Een paar uurtjes door Kent gescheurd met de auto en aanhanger en eind van de middag waren we op de camping waar Rob zijn M18 een beurt gaf; dat was sinds hij het apparaat in de Irish rally afgeragd had niet meer gebeurt; duidelijk zichtbaar (zie de fotoos) komt de binnenband erdoor.


Vrijdag Ian en Gordon van Verralls bezocht; prachtige rit door Kent. Zaterdag naar The Friars - het festival terrein - gereden en ons niet vergaapt aan de motoren want de meeste motoren waren modern ofwel gemaakt na 1940; goed spul om om te smelten en strijkijzers van te maken. Gelukkig kwamen we Alf tegen; Alf is een Norton enthousiast die de avond tevoren blijkbaar zwaar doorgezakt was want hij verscheen op een nieuwe BMW; een prima merk maar dan graag met vier wielen of vooroorlogs toen de heer Adolf H. er voor zorgde dat er zwaar geinvesteerd werd in stevige tweewielers. Na de voor de Duitsers jammerlijke afloop van dat conflict was de degelijkheid voorbij hetgeen bewezen werd toen het blauwe gevaarte er op de rit naar Alfs huis mee ophield en de bougies uit een locale Hells Angels vestiging nodig waren om het apparaat weer op gang te krijgen; de aanwezigheid van twee M18s zal te intimiderend geweest zijn voor de Beemer.


Bij Alf thuis zijn 1929er CS1 in orginele lak en roest bewonderd; schitterend!


De volgende dag prachtig weer en eerst de beurs bezocht om onderdeeltjes te scoren; 's middags de M18s gestart voor een rit naar Brighton maar ongeveer 180 graden de verkeerde kant op gereden wat de pret niet mocht drukken; naast een prachtige pub een pint gekocht en eerst de kleppen van Rob's M18 gesteld want dat was in 1983 voor het laatst gebeurd - merk op dat de binnenband er weer doorkomt.


De volgende dag weer retour naar huis; geheel niet in de VMC traditie hebben we iedere avond bij de locale Indiaas curry gegeten en pint-formaat Tigers gedronken. Al met al een fijne weekendtrip - kleine moeite, groot plezier.

dinsdag 25 januari 2011

Ruud's 50-mile Bomber project

Door Ruud


Naast Engels, Amerikaans, Duits , Frans en Hollandse brommers heb ik ooit een Honda in bezit gekregen.
Een zgn Black Bomber de motor waar ook Robert M. Pirsig op rijdt  en het boek "Zen en de kunst van het motoronderhoud " over heeft geschreven:

quote :
In Zen en de kunst van het motoronderhoud verhaalt Robert M. Pirsig over de motorfietstocht die de hoofdfiguur en zijn elf jaar oude zoon Chris een zomermaand lang van Minnesota naar Californië maken. Het is het spannende en wanhopige relaas van een vader en een zoon die gegrepen worden door een steeds ingrijpender krankzinnigheid. Via verhandelingen over het motorfietsonderhoud en de vraag ‘Wat is leven?’ mondt dit boek uit in de vorming van een filosofisch systeem waarin wetenschap, religie en humanisme tot elkaar worden gebracht.
unquote

Het boek heb ik ook maar zoals zovelen ben ik blijven steken bij hoofdstuk 1. Het staat ook in de Top Tien van niet uitgelezen boeken .

gegevens van de brommer :
bouwjaar : 1965
versnellingen : 4
Benaming :CB450 K0
serie nummer blok CB450E-1012365
serie nummer motor CB450E1014513 (schijnbaar leverde ze motorfietsen zonder motor uit Japan ..)


The only 50 miles driven CB450 on auction for 10K UKpds 

Norton welk als voorbeeld diende voor Black Bomber

de krukas van Ebay

blok thans nog gedemonteerd


Bigend van Blackbomber ging kapot door te hoge toeren ...



24/01/2011 "Zojuist op ebay een complete krukas gekocht voor mijn Norton Kloon de Honda black bomber ... Reeds 28 jaar in bezit met een defect big end. De vorige eigenaar wilde 'm toen bij de vuinis bak zetten. Ik zag bij Bonhams in UK dat er 1 voor 10.000 GBP is weggegaan...alles wordt zeldzaam op den duur. Tis wel leuk om te zien hoe een japans blok in elkaar zit: alles op elkaar ipv naast elkaar zoals engels en amerikaans en geen primaire ketting maar gewoon tandwielen ...(waarom ook niet)...wellicht deze zomer rijdend met 10.000 RPM-en met 450cc!"

25/01 /2011 zojuist de bovenste zuiger veer gebroken grr.....hij zat gisteren al muurvast , kruipolie erop , nachtje op de kachel gezet , heel voorzichtig duwen aan alle kanten maar ging toch mis. Het lijkt alsof de bovenste groef te krap is, ook lijkt het alsof de zuiger ovaal is , of ie een klap heeft gehad , als er natuurlijk een klep tegen gegaan is heeft dat weer een dreun op het bigend gegeven , wat dan weer de reden is waarom ie kaduuk is ...Enfin we gaan weer meten en passen en op zoek naar 1 zuiger veer .69,9 rond en 1.47 dik wie heeft er wat liggen ?

inmiddels twee fikse klappen met nylon hamer op de zuiger gegeven en hij was weer rond op 0.01 mm...en hij gaat smooth in de cylinder

1/02/2010 Inmiddels de ebay krukas uit duitsland ontvangen ...het bekende dilemma :  hoe goed moet een big-end voelen, we kennen eigenlijk alleen het nieuw gevoel , maar hoe voelt ie na 2000 km .. er zijn weinigen die hun motortje uit elkaar slopen om even te "voelen" en wat dan normaal zou zijn.  Ik ga maar voor gewoon alles in elkaar zetten. met die 2 keer per jaar rijden tot 80km/h zal het nog heel lang meeegaan. In het weekend nog even 3 uitgetrokken m6 schroefdraden bij de kleppen deksels gevonden . met een M7x 1.0 tap is het me gelukt om een helicoil in 1 gat te krijgen , de andere 2 helicoil had ik al op voorhand verknoeit door de bout er in draaien en knap deed het eindje... enfin nieuwe helicoils vinden ( is toch een specifiek iets). ook met Argon en Aluminium draad in het "CO2" las apparaat een afgebroken oor van een kleppendeksel opgelast.
gisteren een boi reiniger gekocht om geheel milieu vriendelijk het blok verder schoon te krijgen . ik weet het nog niet of het wel zo lekker werkt.
Inmiddels op internet geconstateerd dat de K0 een moeilijke is qua onderdelen . het meeste is voor K1 of hoger , wel veel spul in USA omdat meen daar starte met importeren. Ook blijkt dat de 0 zuigers en veren bijna niet te krijgen zijn . de overmaat is er in grote aantallen En ik heb maar 1 veertje nodig ....
imiddels ook de sleuteltjes besteld in de US (mooi NOS)  op een mooie site.

5/02/2012 Van de week gemerkt dat de piston pennen wel heel erg ruim in de drijfstangen gaan. het idee ontstond om nieuwe piston pennen  op te laten chromen om zodoende een beter passing te krijgen. Enfin heel wat tips en waarschuwingen gekregen (tip Monne in Wormerveer is goed voor opchromen). Vrijdag maar een gebeld met FTR die veel in restauratie doen en ook een Black Bomber hebben gerestaureerd. Volgens Rob van FTR  is een japanse motorfiets net een koelkast of wasmaschine : niet gemaakt om te repareren ... het big end maakt deel uit van de krukas wang dus al ie gaar is heb je een probleem Verder zijn de drijstangen gehard in het small end .. en als dat door is heb je een probleem ( dat heb ik dus nu ..)
Spare parts ziin moeilijk te krijgen : men adverteert wel maar probeer het dan maar te kopen.
Conclusie eerst maar eens zien of de inspanningen het wel waard zijn en zodoende het blok verder demonteren :

zaterdag begonnen het blok verder te inspecteren en gelukkig een M8 bout gevonden die er al 10 mm uithing ..Wat opvalt hoe weinig speling er op kleppen , nokkenassen etc zit wat bv direct in het allemaal rond draait. Daarom bevreemt het des te meer dat het gewone big en small end werk zo versleten is...
mooi systeem met die torsie vering voor de kleppen. Het is net andersom als bij de traditionele veren.die zitten contant onder spanning . De torsie veer komt alleen op spanning als de klep open moet. ( ik was nl nog even bang dat het hefboompje met een rot klap los zou schieten ( ala torsie vering van de Karmann/Kever) maar dat ging uitermate gecontroleerd.
Slechts 1 M6 draadeind was afgebroken , uit een spouwanker van 6 mm even een nieuwe gesneden.Ook 1 bougie gat opgezuiverd met een M14x 1.25 tap : altijd even spannend of de tap er recht in gaat ...

Cylinders zien er goed uit
M8 bout die er 10 mm uithing...


midden carter met veel draadeinden
"vetklep"

gepoetste kop

torsie veren en tuimelaar
 12-02-2011 vandaag 2 kruk-assen bij Maurits uit elkaar geperst. Eerst  met slagcijfers overal nummertjes inhengsten  om het diverse spul naderhand bij elkaar te houden.  Met twee strippen van 10 mm dik en wat vul plaatjes pastte de kruk assen netjes onder de 35 ton pers. Eerst een knal en dan shuift de pen langzaam uit krukas wang. Het bleek dat men aan de originele krukas als eens had zitten pielen. Men had het bigend ingeslepen en middels een ring in de drijstang weer gezorgd voor vulling. Helaas heeft dit niet gewerkt  : een aardig aantal naalden waren verdwenen. Er waren zelfs naalden die een kuil in de drijfstang hadden gesleten.  
De Duiste krukas was OK. Nu is de ham vraag wat te doen....  nieuwe krukassen bestelen , nieuwe overmaat zuigers +0.25 bestellen , maar eigenlijk wil je ook nieuewe overmaat rollen hebben ... tja das moeilijk met zo'n vintage jappanner.. 

In afwachting op het gereviseerde blok




een onzettend goed filmpje over de black bomber  :



donderdag 20 januari 2011

de Kouwe Klauwe rit 2010

Door John



De kauwe klauwe rit 2010 werd gereden in het weekend van 29-31 oktober; 10 mannen gingen mee naar 't Olde Veurhuus in Halle in de Achterhoek. Een groot succes al was het weer in echte DVMA traditie weer behoorlijk kl@t3.  Op de terugweg heeft Sjaak zijn Inter vrijwel geheel gedemonteerd om te ontdekken dat het afslaan veroorzaakt werd door een verstopt ontluchtingsgaatje in de benzinedop.

zondag 2 januari 2011

Logo

Door John


Iedere club heeft een logo. Over smaak valt niet te twisten maar het vorige logo kwam van de zijkant van een pak melk en er moet iets anders te verzinnen zijn.


Dit logo komt van het programma boekje van de TT in Assen 1931. Toepasselijk, origineel en artistiek. Kleur en lettertype zijn 'oneindig' aan te passen.

zaterdag 1 januari 2011

The 45th Irish Assembly 2011


Op 22-27 augustus 2011 wordt de beroemde Irish rally gereden in zuid Ierland. De Rally headquarters zijn in het Castlerosse Hotel in Killarney, Co. Kerry. Motoren tot 31 december 1961 worden toegelaten maar bij meer dan 150 inschrijvingen hebben vooroorlogse motoren en buitenlandse inschrijvingen voorrang.


Rob, Pat, Sjaak, John, Marcel en Hans gaan! Bijgaande fotos zijn van een eerdere rally door Robbie gereden.