donderdag 26 juli 2012

Door Sjaak

Zoals u wellicht weet had ik nogal problemen met de koppeling, met name stilstaand, dan wilde hij er vandoor. De koppeling wordt bediend door een hevel rechts op de versnellingsbak. Nu heb ik een kleinere hevel gemaakt; de afstand kabel naar het hart-draaipunt is nu 10 mm minder dan met de originele hevel dus bij gelijkblijvende slag van het hendel aan het stuur zal het meer verdraaiing van het wormmechanisme geven; de drukplaat van de koppeling lost nu 0,35 mm meer; dit lijkt niet veel maar is dus toch ruim 30% meer uitslag.

Links origineel; rechts bewerkt door De Beul

En inderdaad, de Norton gaat er niet meer vandoor bij een stoplicht met ingetrokken koppeling. Voordeel boven hendels aan het stuur die meer slag kunnen maken: 1. het is goedkoper en 2.je heb minder fietsers aan je stuur hangen na een dijkrit!

zaterdag 21 juli 2012

Historisch Motorfiets gebeuren Barneveld 2012


De harde kern was wederom present in Barneveld op 21 juli om op de beurs de voorraad boutjes en moertjes weer aan te vullen. Natuurlijk was er tijd om even te kijken naar de prestaties van Johnnie die op de Velo racer de eer van de DVMA hoog ging houden; en ja, hij mag dan een derde wieltje nodig hebben om niet om te vallen maar hij ging zondermeer snoeihard over het circuit; actiefotoos zijn niet gelukt, hij ging te hard, maar kijk hier maar even.