donderdag 31 januari 2013

Weer wat ruimte in de garage

Door Hans 

Van mij niet zo'n fraai technisch verhaal als van Ruud  -complimenten hoor, ze zijn goed, ga zo door- maar een eenvoudige melding van het "ter schepe" gaan van een mijn fietsen. Na wat meer rust gevonden te hebben na 4 jaar in het "Deutsche Land" kwam ik tot de conclusie dat 7 motorfietsen misschien wel wat veel was. Door de veranderde financiele situatie lagen de restauratie fondsen ook niet zo maar meer voor het oprapen. Dus er moet maar wat weg was de conclusie. De eerste fiets was de 2e -80% complete- CO die weer teruggegaan is naar Engeland naar een kennis. 12 jaar geleden gekocht en er financieel heel redelijk mee weggekomen.

Aangezien de liefde tegenwoordig toch meer ligt vanaf de eind 20-er tot midden 30-er jaren was het voor de hand liggend dat de 5S ZK uit 1940 het veld ging ruimen. Een week of 3 geleden op Markplaats en dan na vijf minuten al een bod van zo'n halve zool die altijd denkt dat hij alles voor de helft van de prijs kan krijgen. Het C 1000 syndroom. Al snel wat betere aanbiedingen en toen een e-mail van Mr. Jim vanuit Las Vegas waar hij jaarlijks een aantal motoren veilt. Bericht luide: een klant van mij heeft interesse, doe even niets, ik ben binnenkort terug.


En Mr. Jim is het ook geworden. Daar gaat die dan, het eerste stuk van de reis naar de US of A !


Netjes in de bus en in  de teugels ! Hans heeft weer wat centjes om uit te geven! Bedankt 5S voor de lekkere kilometertjes! en nu  aan de gang met de rest ..........................................

en we vonden nog een filmpje op you tube van de brommert 

Triumph TRW krukas

door Ruud

Stap 1 voor het blok is de krukas in en uit elkaar. Tis iedere keer weer een ontdekking tocht door het toenmalige brein van mr Eward Turner , de ontwerper, hoe ie eea had bedacht.

Eigenlijk is er al jaren niets nieuws onder de zon. Wij motor maniakken weten als de beste dat het een "Continous Improvement" proces was het ontwikkelen en produceren van industrieel spul. Je ziet dat ze bij elk nieuw ontwerp weer wat hebben geprobeerd te verbeteren. Nog even een stukje onderwijs: je kan op 3 levels "werken" te weten vervaardigen, verbeteren en vernieuwen. Bij start van de industriĆ«le revolutie was men aan het vernieuwen, daarna zakte men af naar verbeteren om tenslotte in de vervaardiging mode te draaien. Net op dat moment kwamen de Japanners om de hoek kijken die meesters zijn in het verbeteren. Voor iets nieuws moet je toch naar Italie of Duitsland gaan...

3 delen krukas

Terug naar de TRW krukas die heel slim uit 3 delen bestaat. Een centraal vliegwiel met daarin de gaten voor krukassen die middels een spie sleuf en bouten vast wordt geklemd. De krukas tappen zijn hol (ca 20 mm !) waar de olie door loopt die vanuit de aandrijf zijde erin wordt gepompt. Deze holle ruimte zo'n 80mm lang, loopt vol met olie en iemand heeft dus uitgevonden dat dit een "sludge" pijp is. Gelooft u dat dit de bedoeling was?  M.i. is het een marketing truck geweest om een ontwerpfout te verhullen. Je wil toch helemaal niet midden in je krukas resten vuil en ijzer opvangen?  Wat ben je aan het doen schat ? Even de sludge pijp schoonmaken terwijl de hele motor uit elkaar ligt.

de ijzererts uit de sludge pijp

de sludge pijp

Bij de 3TA hebben ze eea iets handiger gedaan. De sludge pijp is een echte pijp in het vliegwiel die ook bij mij vol met slijpsel en krullen zat om dat de vorige eigenaar na de vast loper eea niet had schoongemaakt.

Het nadeel van de 3 delen krukas is dat het uitlijnen een beetje schipperen is. Bij Matchless en Harley is het simpeler je hebt maar 2 variabelen ipv 3. Ik krijg altijd een loodgieter/autoslopersgevoel als je met hamers en bank schroeven aan de gang moet gaan, maar het schijnt al 100 jaar zo te moeten (tja we hebben niet allemaal een mooie pers in de garage staan).

de theorie

de praktijk

0,4 mm speling 

Het uitlijnen is eerst een kwestie van zorgen dat de 1ste  persing zo goed mogelijk gaat. Gelukkig zaten er mooie gaten in vliegwiel en krukas gedeelte zodat met een passende boor een gecentreerd kon worden.

Daarna de hele handel in de draaibank gezet, even spelen met wat meters en dan kan je gaan zien waar de slingeringen zitten. Tis een kwestie van relativiteit denk ik altijd maar. De twee gelijke meters moeten in "kadans" heen en weer gaan. Ik hoef nl niet eerst met mijn draaibank en in klemming afwijking te gaan uitzoeken.

Het fijne van zo'n ingeklemde krukas tap is dat je met een relatief klein tikje van de aluminium hamer al een paar honderdste verdraaiing  kan verkrijgen. Bij de Honda Blackbomber, Matchless en Harley was dat echt kleunen wat je niet in je draaibank wil en mag doen.

in de draaibank uitlijnen 

Nu ook live op youtube !

"The swinging pistons!"

woensdag 30 januari 2013

Triumph TRW uitlaat

Door Ruud

Al sinds de aanschaf 30 jaar geleden keek ik altijd naar een eventuele siamese uitlaat voor de TRW. Inmiddels weet ik dat de TRW twin uitlaat anders is dan de 3TA twin uitlaat. Op het web vind je mooie glimmers in bijbehorende ruime ponden maar zoals het armlastige motor rijders betaamt zoeken we door totdat we passend schroot vinden met dito prijzen.

En schroot vonden we! Onze ras Amsterdammer en uitvinder van het oud "engels" ijzer verzamelen C. Jusche had net een stukkie siamese uitlaat uit de gracht opgevist! Ik helemaal blij, voor 35 euro origineel patina roest en groene aanslag op de uitlaat !

zie je mijn uitlaat liggen ....
origineel tig jaar roest

Toen de uitlaat demper scoren, een 3TA uitlaatje zou mooi zijn. Op 1 van Bram zijn Markplaats advertenties zag ik er een hangen in zijn magazijn. Effe emailen met Bram. Hij had er een liggen maar die was "plat " maar zou 'm naar Rosmalen meenemen. Het plat bleek aan de kopse kant te zitten. Vanwege een geweldige perspassing op de pijp had men ook hier de "BB methode" (Botte Beuken ) toegepast waardoor er een "apart" patroon op de uitlaat gekomen was.

nee dit is geen monster ...
en maar kleunen met een hamer... brrrrr

Tja wat te doen ?  Zo houden ? We wilden de brommert  in gebruikte staat gaan opbouwen. Maar zo'n deuk is toch een beetje te erg. Dus afplakband erom waar we de zaag in gaan zetten. Het zagen ging al zo raar alsof er nog wat onder zat. Ik bleek net 2 mm op de rand van de binnen demper pot te zitten .... Dus deze ingesoldeerde rand eruit trekken zodat de demper mooi in het afgezaagde erin zou passen. Het afgezaagde deel kon toen netjes uitgeklopt worden. Heerlijk werk vind ik dat altijd, met geduld en wat truukjes / stripjes en een aantal hamertjes kan je het weer zo vlak krijgen als voorheen.

rond doorgezaagd en toen kwam de pot tevoorschijn
Door het gekleun van de vorige gebruiker was de binnen demper natuurlijk geknakt. Dus hier maar van een stuk gaspijp een nieuwe gedraaid en geboord.

nieuw stukje demper gedraaid , geboord en gelast 
Daarna hele handel in elkaar duwen en uitlijnen en toen met CO2 punt lasjes weer rondom dichtgelast.

weer met CO2 dichtgelast 
Vervolgens nog een nieuwe klem gemaakt van lekker dik staal en een tussen stukje (waarschijnlijk door het 3TA demper kom ik 3 cm te kort maar dat komt mooi uit want dan kan dat tussen stuk net wat dunner zijn zodat ie makkelijk in de demper past.

klemmetje van 3 mm dik en "arbeiderschroom" op de pijp

maandag 28 januari 2013

Triumph TRW bak

Door Ruud

Inmiddels al weer een tijd geleden dat uw huis restaurateur iets van zich heeft laten horen, maar daar willen we de komende tijd verandering in brengen.

Enige weken maar eens begonnen aan het laatste nog niet aangeraakte onderdeel "de versnellings bak". Ik had al geconstateerd dat ik een km teller aansluiting mistte op de toentertijd gekochte  bak. Met prijzen van 475 euro voor een revisie bak stond ik niet te springen om een andere maar even te kopen. Mijn geduld werd beloond op Wormer waar Carlo een bak had liggen die er lekker smerig maar compleet uitzag. De km teller kabel zat er nog aan en niet zonder enige reden zou later blijken.

Om het vuil op te lossen de bak eerst maar eens in de WD40 gespoten en daarna lekker laten weken. vervolgens alles uit elkaar trekken . De olie was  door een vorige eigenaar er al uit gehaald. Met de fantastische bio reiniger de onderdelen lekker op zolder in het was hok schoongemaakt (buiten was het -5 graden dus in de garage iets te koud voor het afspoelen met water.

bak in fotobak
Het bleek een prima bak te zijn. de vorige eigenaar had waarschijnlijk niet veel geduld gehad dan wel te voor zichtig geweest met het inpersen van van lager in het midden alu cater deel. De borgring was half los gekomen en liep daarom tegen het starter tandwiel aan. Kwestie van de caterdeel in de oven op 100 graden leggen en na 15 minuten kon het lager helemaal in het huis gedrukt worden. Tja het stokbrood rook daags erna wel een beetje naar SAE50 ...heerlijke aroma hoor !

lekkere stevige tanden 
borgring niet helemaal in de groef

Het mag gezegd worden : zo'n Triumph bak zit wel degelijk in elkaar , het schakelt als boter met zo'n fantastische grote krans van ca 8x 8 mm met flinke nokken (op foto midden boven het grijs blauwe labyrinth) zodat eea niet snel uit leutert met alle gevolgen van dien.

de missing connection 

Het kostte enige moeite om de kabel van de bak aansluiting te krijgen , de wartel was natuurlijk beschadigd doordat er iets op was gevallen en voordat je door hebt dat je de hele handel uit het aluminium moet trekken ben je wel een uur verder met een rood hoofd bang om eea te vernielen.
Vervolgens de as in de drieklauw gezet en heeeeeel stevig vast gezet en eindelijk kwam de wartel los.

main shaft en teller aandrijving

Vanmiddag uitgevogeld hoe de overbrenging is. De primaire as en het teller asje zitten 1:1, het ketting tandwiel op de bak is 18 tanden, op het wiel 36 tanden terwijl de omtrek van de band 207 cm is. Dus bij 1 omwenteling van het wiel gaat het asje 2 maal om.  De teller (uit een leger truck) die ik heb geeft  bij 1040 omwentelingen per minuut 80Km/hour aan. 80km /uur is 80.000meter / 60x60 seconden en is 22 meter per seconde.... dus als je 1040 omwentelingen hebt dan gaat door de factor 2 het wiel 520 maal rond met 2.07 meter. Heb je afgelegd 520x 2.07 = 1076 meter.  1040/2 = 520 omwentelingen per minuut 520*2 meter is 1040 per minuut. Dus ca 60 km per uur.  Nou toch redelijk in de buurt moeten we maar denken.

edel handwerk

Om het losdraaien van de ketting wiel moer te voorkomen heb ik maar een borgring gemaakt. Uit een platte schijf van 1 mm zincor is een gat op de draaibank erin gedraaid en toen klem gezet in een mini bankschroefje met  het ketting tandwiel en dan maar  vijlen met een klein sleutel vijltje. (zag naderhand op de site van peter plastic bike dat je ze voor 1 euro kan kopen... maar dan ben je ook nog wel 8.50 euro transport kosten erbij kwijt... Tzt op een beurs nog maar eens zoeken naar een nieuw 18 tands ketting wiel, de huidige heeft een beetje haaie vinnen tanden.

strak passende borgring 

Pakkingen uit 0.3 papier met een scalpel mes gesneden, tja en zal je zien net op een hoek waar het dun is breekt ie doormidden, dus maar weer een nieuwe maken...

bak in het frame

Het primaire ketting afstel mechanisme (met zo'n mooi bolletje wat aan het eind wat in het frame zit en wordt tegen gehouden door een wartel) was waarschijnlijk van een ander model Triumph. Het draad eind was te lang dus draad eind doorgezaagd en gat van 6 mm in het bolletje gedraaid en het ingekorte deel met zilver in het bolletje gesoldeerd. Nieuwe assen om bak in het frame te klemmen hadden we in de kerst vakantie reeds gemaakt. Het valt wel op dat 1 moer van de versnellingsbak scherts platen wel heel erg dun moet zijn om niet klem tegen de bak te zitten.

De primaire ketting kast van Triumphs zijn juweeltjes vergeleken met zo'n Matchless sigaren blikkie. Degelijke  aluminium gietstukken die met veel 1/4 inch schroeven in elkaar zitten en waar dan de accu bak en ketting kast weer aan zitten.

achterdeel van primaire ketting kast
De volgende artikelen gaan over uitlaat / spatbord en blok !

vrijdag 25 januari 2013

Vintage revival Monthlery 2013

Door  Marcel


Als opwarmer voor de deelname van de TDVMA aan de Vintage Revival alvast wat filmpjes van  het evenement. Entree kaartjes zijn alleen verkrijgbaar in de voorverkoop via www.vintage-revival.fr





De kombaan!
Dit wordt de tweede keer dat de DVMA naar het circuit gaat, de eerste keer was het circuit van Assen, alweer in 2007.

De Beul op Assen
En John op Assen

woensdag 16 januari 2013

Need for Speed 2013

Even noteren !

Afgelopen zondag, 13 januari, zaten wij met een aantal DVMA mannen en een vrouw lekker te genieten van die fantastische oliebollen van Sjaak !

Traditioneel worden daar altijd wat ideetjes opgeworpen voor weekendjes, ritjes etc.

Need for Speed 2007

Een weekend in Nederland is toch altijd het makkelijkst te doen vandaar dat er weer gekozen is voor een klassieker, de Need for Speed 2013 ! Qua locatie was er niets op tegen om gewoon nog een keer Limburg te doen en ook weer gewoon de Gulperberg. Er zijn vast wel weer wat ritjes te verzinnen die nog niet gedaan zijn.

Need for Speed 2008

Dus noteer allemaal in jullie agenda's:

Need for Speed 2013
Gulperberg
vrijdag 7 juni tot en met maandag 10 juni


Need for Speed 2011


Aanvankelijk van hoe en wat kan iemand natuurlijk altijd wat later komen c.q. wat eerder weggaan.

Over een paar maandjes gaan wij dan wel even rondvragen wie er mee gaat e.d.

Groet

Hans


zaterdag 12 januari 2013

Brommers in de movies

Door Ruud,

Gisteravond twee programma's gezien met ouwe brommers en dito knarren. Dus maar even op "joetroep *" gezet voor de fans  (*uitspraak van onze lex).

Het 1ste fragment komt uit de film Leatherheads wat gaat over het commercialiseren van football in de US in jaren 30. Het type motor is niet duidelijk maar wel mooi pastel blauw maar als er herkenning is laat ons het even even weten! In het fragment rijdt "Bridget Jones" op de zijspan combinatie en onze Koffie man in de bak. (Pat was dit jouw held die je in brommers heeft gebracht?). En special voor de DVMA dames: let op het "Zellweger" kapsel, dit super golvend haar wordt helemaal weer hot dit jaar!

Clooney op de brommert 

Helaas is het stukkie film geblokkeerd ivm rights (big brother was watching me..) 

Het 2de fragment (en)  komt uit de serie "toen was geluk heel gewoon". Nadat Henk van de Berg op witte Provo Puch de ogen van Jaap Kooiman uitsteekt moet Jaap een "echte" motor hebben . Het wordt een 125 cc Eijsink die voor 80 gulden te koop staat bij motorhuis Kees.

125cc Eijsink zoals ie bij Yesterdays (Motorhuis Kees?) te koop stond

De fragmenten met Puch, Solex en Eijsink. Wat zal er een blauwe lucht in de studio hebben gehangen !

Part 1 
Henk op zijn Puch die wel 35 km/h haalde 


Part 2 
Jaap op zijn aanwinst