zondag 16 juni 2013

TRW ontsteking ervaringen

Door Ruud

Zoals bekend hadden we een verkeerd magneet tandwiel (50 tands) voor de 1951 TRW Triumph gescored. Na heel Nederland afgemailed te hebben uiteindelijk bij Burton Bikes een origineel TRW magneto sprocket met 56 teeth besteld. (Leuke jongens met die prijslijsten : ex VAT en ex Shipments wordt de 29 pond toch 52 Euro voordat het device bij je op de mat in Nederland valt.
Meteen aan de gang om het tandwiel op de mechanische vervroeger te maken. Dit kost je toch een halve dag : eerst de originele metalen as bevestiging eraf halen, waarbij je moet zorgen dat je met het uitmeppen van 4 klink nagels het felbegeerde fiber wiel niet meteen aan flinters slaat.
Vervolgens blijkt dat het midden gat van het fiber tandwiel groter is dan de bus op de vervroeger: dus een messing opvulring draaien. Dan blijken de uitslag armen van de vervroeger tegen de binnnen kant van de opstaande rand van de fiber ring te lopen. Uitiendelijk toch op de draaibank het fiber wiel wat uitdraaien zodat eea lekker vrij kan bewegen. Dan nog twee uitsparingen in het fiber freezen voor ruimte van de asjes van het centrifugaal mechaniek. Tenslotte met 4 klink nagels de vervroeger op het tandwiel vastzetten.

All the Way with TRW !

En dan kan de grote afstel show beginnen ! En dan weet je meteen dat ze bij Triumph geen "Design For Service-ability" hebben toegepast !
Eerst maar eens uitvinden welke "van de twee"  het echte ontstekings BDP is van de linker cylinder. Hier moet je dus het kleppendeksel voor loshalen wat weer een strugle is ivm het caterontluchtings busje wat bijna niet los te halen tenzij je de uitlaat er eerst afhaalt.
Dan in vierde versnelling zetten en met een stokje hout aan een ijzerdraadje gaan hengelen en meten wat het BDP is. Altijd een wat matige methode dit BDP bepalen. (hoeveel keer zou het al gebeurd  zijn dat mensen te ver doordraaiden en het peil stokje in de cylinder verdween ...)
Dan zoals in het manual staat  1/8 inch op de peilstok zetten en vervolgens weer terug draaien om speling eruit te halen en dan weer draaien tot 1/8 inch voor BDP.

Zo gezegd zo gedaan volgens manual en ook een potlood van de test tussen de vervroeger gezet om de maximale voorontsteking te krijgen bij afstellen.

potlood ertussen 

Verder heeft mijn K2F magneet een hand vervroeger mogelijkheid dus deze op max vervroeging gezet. (je kan niet genoeg mogelijkheden hebben om een engelse fiets aan de praat te krijgen).
Dan het bekende net open gaan van de punten vinden ( ik stop er een 0.03 voelermaat tussen) door het draaien van de contact punten plaat. Ondertussen maar hopen dat er niks verdraaid aan tandwielen etc.
vervolgens met de bout de hele unit op de mangeet vast zetten (en ook maar hopen dat er niks verdraaid).
Alles weer monteren ( kleppendeksel, BDP inspectie gat, zijdeksel, bougies en  magneet desksel.
Handeltjes goed, choke open , benzine kranen open en starten maar ! Niks dus  na verscheidene pogingen de bougie kabels van cylinder wisselen. Jawel hoor dit heeft resultaat en eea begint te lopen en sputteren.
Het klinkt heel anders dan een 1 cylinder, het doet meer aan de Triumph Trident denken. Maar hij loopt niet  lekker, pielen met het voorontsteling handeltje geeft verandering maar niet goed resultaat. Bij hogere toeren gaat ie stotteren, het lijkt wel of de ontsteking te laat staat.

Omdat we veel mogelijkheden hebben zijn de volgende scenarios uitgeprobeerd :

  • vervroeger vast zetten met ijzerdraad op zijn vroegst bij 3 mm
  • vervroeger vast zetten met ijzerdraad op zijn laatst bij 3 mm
  • vervroeger vast zetten met ijzer draad op zijn laatst met 10 mm (zie uitleg 10 mm verderop)
  • vervroeger vast zetten met ijzerdraad op zijn vroegst met 10 mm
  • vervroeger normaal en op 3 mm en handvervroeger op zijn laatst , dit levert het beste resultaat maar sputtert bij hoog toerental.
Tijdens de experimenten zag ik dat de contact punten flink vonken. De ene slag/cylinder meer dan de andere wat waarschijnlijk te wijten is aan het feit dat de ene cylinder een negative puls krijgt en de ander een negatieve puls. Dit heb je met 2 bougie magneten en daarom zijn bij een twins de bougie's altijd verschillend qua slijtage. Zie de website van de Mageto Guys :   http://www.themagnetoguys.co.uk/Spark_Polarity.php
Dus vroeg ik me af of de condensator wel OK is, verder blijkt dat als ik de hand vervroeger op zijn vroegst zet dat de magneet niet meer vonkt. Je ziet bij verdaaing geleidelijk de vonk op de punten weggaan en uiteindelijk slaat de motor ook af. 


video van de twee vonkende contact punten 

De eerlijkheid gebied te vertellen dat de magneet voor rechteom gestempeld is maar omdat er een "dubbel"contact punt plaat inzit kan je 'm mi ook voor linksom gebruiken. De losse contact punt arm kan je omdraaien. Nu kan het zijn dat het maximale magnetisme in de uiterste stand van de vervroeger niet bereikt wordt.

onderste contact in gebruik om linksom te draaien 

Kortom we zijn er niet uit !  

BDP en Vervroeging 
Met een zuigerslag van 80 mm is 3 mm voor BDP gelijk met een voorontsteking van 23 graden.  Voor mijn gevoel was die 3 mm te weinig...  want 23 graden op 1 omwenteling van 360 graden komt met een slag van 80 mm overeen met :  (23/180) x 80 mm = 10.2 mm. Edoch na wel 5 keer de boel opnieuw te hebben afgesteld hebben we na twee dagen toch het originele Peter Classic Bike graden wiel gebruikt en dat leert toch dat de 3 mm keurig overeen komt met de 23 graden.


Verdere ervaringen :

De Solex carburateur is prima af te stellen , en het starten gaat als een speer ! 1 keer trappen heb ik nog nooit meegemaakt op een Engelse fiets ! Uiteraard hadden we wat minor details bij het rijden ( kilometer teller hield ermee op, voetrem zit te laag, Voorrem is loodzwaar maar als je de externe terug kom veer weghaald is ie prima, claxon bleek een losse draad te hebben ivm te strak doorvoer op balhoofd en bij 50 km /uur is het net een kameel vanwege hobbel banden. Verder zijn de zadel veren die ik 30 jaar geleden op de Afdeling Bruikbare Restmaterialen (ABR) van de Philips had gekocht iets te stug  om comfortabel over een verkeersdrempel te rijden, dus toch de originele India veertjes tzt maar eens monteren. 

Een aardige feature op dit motor blok is de Oil Presure indicator. Na de eerste start kijk je meteen of de olie in je tank terug stroomt , prima dat werkte OK. maar na het eerste rondje door de straat zie je bij de stop dat je brommert leidt aan incontinentie ! steekt er een pikkie uit je olie overdruk ventiel ! De paniek slaat toe !  heb ik een pakking verkeerd omgezet ? zitten de leidingen verstopt ? etc etc. Na het raadplegen van het User Manual ( niet het repair manual) lees je dat het pikkie eruit moet komen om aan te geven dat er druk is. Nadeel is wel dat er wel wat olie mee naar buiten komt. De stoep voor de garage heeft in 2 dagen Triumph sleutelen meer olie moeten ontvangen dan 25 jaar voorafgaand met Duits, Japans , Amerikaans en Hollandse motorfietsen !

oil pressure indicator

Overigens in het Britisch Forces Motor Cycles 1925-45 boek (ISBN 0-7509-4451-X) nog een hoofdstuk gevonden van de oorsprong van de TRW die in de jaren 50 werd geproduceerd voor de Nato :


aardige original look alike 

dinsdag 11 juni 2013

Een email van een enthousiaste lezer

Een email van een enthousiaste lezer:

Hallo beste DVMA leden,

Allereerst wil ik jullie bedanken voor jullie fantastische blog waar ik regelmatig naar kijk en verlekkerd naar de foto's kijk.

De Terrot van Ruud

Mijn naam is Ruud A., 36 jaar oud een woonachtig in Zoetermeer. Mijn passie is oude motoren, en dan met name vanaf de late twenties tot late thirties. Op dit moment heb ik een tweetal motoren; een '72 Harley Shovel (m'n rijdende semi-klassieker) en een 1930 Terrot HSST, een 350cc OHV twinport 1 cilinder, en een LandRover 109 uit 1972 (die hopelijk binnenkort het veld gaat ruimen voor wat Engels op twee wielen). De Terrot ligt volledig uit elkaar, en als eerste restauratie project kom ik allerlei zaken tegen waar ik niet zo goed raad mee weet, één grote leerschool dus so far (temeer omdat mijn Frans nogal beroerd is)! Bijgaand een foto van hoe ik 'm kocht.
Aan 'made in Britain' heb ik echter echt mijn hart verpand, en dat al voor een jaar of 20. Echter tot op heden nog niets Engels dus, maar dat gaat komen!

Met betrekking tot Marcel's update over TDVMA in verschillende blog's wil ik jullie graag ook wijzen op deze; Southsiders-MC

Dat lijkt Robbie wel...

Als je naar beneden scrollt, (ik zou willen dat ik daar geweest was!) dan zie ik op foto 19 volgens mij een van jullie op een Cammy Norton :-). Ik heb de foto als bijlage bijgevoegd (hierboven).

Mochten jullie een keer in de buurt zijn van Zoetermeer.... voor zoveel mooi Brits spul staat de koffie (en appeltaart) altijd klaar. En een raadzaam advies op mijn hoop onderdelen wordt ook altijd gewaardeerd!

Veel succes met jullie blog, ik blijf hem volgen!

Groet

Ruud A. (volledige naam bij de redactie bekend)

maandag 10 juni 2013

Need for speed 2013 (2)

door Peet

Dat was 'm weer... the Need for speed 2013! Ruud heeft al een voortreffelijke opsomming gegeven van de deelnemers dus dat kan achterwege blijven.....

Pat wilde wel met de Volvo Amazone geheel in stijl naar Limburg rijden. Aangezien John deze keer er niet bij zou zijn konden Pat en Peet zijn aanhanger lenen en werden de brommers opgeladen. Ook hier een aantal mooie knopen omdat de sjorbanden toch altijd te lang zijn..... je weet maar nooit wat je er nog een keer mee gaat vervoeren, dus afknippen is zonde toch?

geheel in stijl......
flink proppen.....

Aangekomen bij de camping stond de receptie bomvol met tDVMA-ers: ja hoor er is gereserveerd, wie?  tja..... we konden toch komen? Heb jij gebeld?  Het gebruikelijke gezellige gekeuvel. Alles werd snel duidelijk en een ieder zocht een plekje op.

Het blijft een mooi stekkie

Ruud had gezorgd voor een lekkere boterham met salade en sla en dat ging er goed in en de eerste plannen werden gemaakt voor een rit in de middag. Het werd richting België met als stop het bekende café Modern.

Bij veel tDVMA-ers wel bekend

Terug op de camping was het tijd om lekker te eten. Bij gebrek aan een grote tafel werd de motoraanhanger als bijzettafel gebruikt en gezamenlijk werd de maaltijd bereid. De scottelbraai van Pat bleek weer eens onmisbaar. Het aggregaat van Marcel zorgde daarna voor verse koffie.....

bijzettafel.....
koken met toeschouwers....
het gaat helemaal goed.....
nou, zullen we dan maar?
prrrrrrrrrrrrrruttel
een mooie vlakke 'parkeerplaats'

De plannen voor de volgende ochtend werden gemaakt: we gaan  richting Duitsland.

Daar?  Nee, rechts, Rechts? ja, rechts......

Na een flinke rit uitgekomen bij de Rursee, waar Bas een geweldige 'Motortreff' wist. Na wat zoeken werd aangegeven dat het nu toch echt de eerste links moest zijn: daar bevond zich echter een geheel nieuwe woonwijk..... Tja de tijden veranderen. Dus naar de dam om wat te eten.

En daar heeft Pat een werkelijk ongeëvenaarde kaasburger besteld.

je zou er zo voor terug rijden.....
en er hing onderweg een bord.........

De volgende dag richting Simpelveld gereden om de maakster van de broek van Marcel te ontmoeten.
Maar eerst nog even het miljoenenlijntje bekeken....

Hij doet het nog steeds
Kijk AnsaldoBreda: sneeuwschuivers.....

Daarna was het tijd voor een echte appeltaarttest: in het plaatselijke eetcafe Shoko. Machtige stukken vlaai en een appeltaart met een 8,5. Volgens sommigen zelfs een 9.

 
8,5?

Daarna achter de Vovo P1800 van Resi en Richard aangereden zodat zij ons nog wat mooie weggetjes in het Limburgs landschap konden laten zien.


Het werd tijd om de motoren weer op te laden en richting huis te gaan. En hierbij zijn inderdaad weer de nodige knopen gelegd!

Het was weer een beste Need for Speed!

zondag 9 juni 2013

Need For Speed 2013

door Ruud

Na maanden lange voorbereiding, lobby praktijken en selectie procedures waren de volgende leden de uitverkorenen om de legendarische tocht der tochten bij de  Limboos in Limbabwe te gaan rijden:

  • De Beul van Boskoop op Ducati kwam effe op vrijdag avond op de machine zelf !

2 x in 1 minuut op de tank 
  • Marcel Manx op een Norton nog met bus zolang ie wegenbelasting vrij is !
Marcel Manx
  • P&P (Peet en Pat)  in De Volvo Met Aanhanger goed gevuld met Norton en Matchless
P&P

  
deze keer met Amazones
  • Lex met zoals sommige buitenstaanders denken: "wat een jonge vrouw heeft die man" Leonie, ook in de Volvo Met Aanhanger tot op de nok gevuld met G3 Matchlessen, vastgebonden met een bonte verzameling van trekbanden en koeien touwen, Turkse knopen zijn jaloers op de vernuftige knopen.
Lex's  knoop kunsten om brommers
in zijn bakkie te zetten
  • De buitenmannen Ruud met de Liberator waar volgens zijn zeggen Jan Cremer (the silver machine) nog op gereden heeft omdat er zilver verf onder het zwart zit en Bas met good old Norton Big Four die blijft rijden omdat ie - volgens John - er met zijn fikken vanaf blijft.

De silver machine van Jan
werd uitgelaten in Limburg

twee iconen 

Dag 1: prima weer, campingplaats inrichten, bezoek cafe Modern in Belgie, diner: Tika Masala van de Lidl,  koffie van Marcel zijn aggregaat.

perfect plekje in Gulpen

onze  toys for boys  in de speeltuin 

Heerlijke biertjes in Belgie 
Cafe Modern's orgel
Mooie bar + tap
Een echte "Philips"TV

Dag 2: Nog beter weer, stevig ontbijt, via Belgie naar Heimbach van de legendarische VMC ritten georgansiseerd door John Nienhuis zijn Pa en Ma. Diner: barbeque van de Aldi. Totaal gereden afstand ca 180 km

Heimbach omgeving
Heerlijk slingeren met de brommert
Op de dam in Heimbach
In Duitsland alleen maar 5 liter blikjes ...

Dag 3: Betrokken lucht, stevig ontbijt, bezoek Simpelveld stoom markt met vlaai in local cafe, kennis gemaakt met Marcel zijn "Kleermaker" zijnde Resi van het Leeratelier  en rond ritje  door hectisch Zuidlimburg op zondagmiddag. Totaal afstand ca 40 km.

Beemster eieren
Koffie met Ei en Bacon op de Braai
Lex met "zijn jonge vrouw"

Het was wederom  een fantastische Need for Speed en we kunnen op de speed weer een jaar teren !

Met dank aan alle deelnemers !

woensdag 5 juni 2013

Volvo reparaties

door Ruud

Zoals laatst gemeld staat DVMA voor de De Volvo Met Aanhanger club.

Onze voorliefde voor oude Volvo's (minstens 10 jaar oud) vraagt op zijn tijd wat onderhoud. Nu heb ik al 3 jaar een vervelend probleem wat bekend staat als "unstability on extreme long vehicles" ofwel hij trilt aan de achterkant. Rond de 110km begint het, en het gaat bij hogere snelheid niet weg. Ook met aanhanger /caravan blijft dit trillen. ( je kan prima 120 rijden met een aanhanger)

1e gedachte is dat je banden niet uitgebalanceerd zijn, dus met nieuwe banden en velgen zou je verwachten dat eea opgelost was : niet dus. Na 2 jaar aanzien (we rijden niet zoveel met de sloep) werd besloten het structureel aan te pakken:
  1. voor en achter banden omwisselen: leek iets beter.
  2. banden laten uit balanceren: die van achter (eerst voor ) waren helemaal OK, de voorbanden waren in on-balans.
  3. Tijdens bezoek bij Camile (Auto en Emotie) was zijn conclusie: je rechterachter schokbreker is niet OK dus nieuwe schokbrekers monteren: ook hier mee geen waarneembare verbetering .
  4. Vorig jaar met een soortgelijke V70  eigenaar staan praten en die noemde de achterstabilisatie stang . Overigens als je aan de dak rail trekt zie je mijn Volvo instabiel staan natrillen, bij andere niet. Conclusie we gaan de achter draag armen rubbers vervangen. Besteld bij Estate Services eind 2012. Gisteren was het lekker weer dus na 3 uur zaten ze erop (wel een gynacologen klus om de bout die door het rubber gaat  los te krijgen. In het ene ALU blok zat het rubber wel erg los, dus goede hoop dat dit de oorzaak was. Helaas ook deze reparatie was niet bevredigend ( het lijkt wel iets minder).
 
draagarm rubber ter vervaning
Wat we nu nog kunnen doen: stuggere achter veren monteren (niet zo moeilijk) en de grote silent blocks tussen chassis en wiel draagarmen vervangen (maar dit is een enorme rot klus en ze voelen nog wel goed aan.

Overigens hebben de V70 van na 2000 een korte haakse stabilisatie stang ipv de lange in de V70 classic. Zou er toch een ongewenste resonatie kromme zitten in deze classic modellen ?
achteras bus nu aan de beurt ??

hier een foto impressie van reparaties :

 king size vibrator  ready for treatment
los rubber in ALU huis

nieuwe links achter

nieuwe rechts achter