maandag 31 maart 2014

BSA M20 Speedometer and Gearbox

door Ruud,

Zoals in eerdere blog beschreven hadden we een mooie Smiths Speedo gescored bij de Matchless Shop.
Reeds in December hadden we een gearbox via marktplaats gekocht daar de originele compleet gaar was.

Edoch bij het proefdraaien deed de teller niet zoveel als je in de forward richting reed. Echter backwards rijden gaf ie wel de speed aan! Na wat nadenken en uitproberen met mijn Matchless speedo en de schroefboormachine was de conclusie dat ik een verkeerde gearbox had.

BSA M20 met achteruit snelheid meter !
Hoe je dat ding ook draait en keert in de originele uitvoering krijg je 'm niet werkend op een M20 met webvork montage. Als ie erop zit moet het kabeltje/asje met de klok meedraaien.

met de klok meedraaien
.
links de originele versleten worm
rechts een "verkeerd"om en niet versleten worm

Onze M20 owner Henrie gemailed en die had de volgende truuk gebruikt:  verwissel de aansluit en afdicht dop (en natuurlijk het wormpje omdraaien)  en je kantelt  de gearbox 180 graden ( de kabel zit dan aan de achterkant erop ipv aan de voorkant.

Het kostte wat emails voordat we erachter waren dat je dan wel een "moderne" ietwat bolle gearbox moet hebben om de beide doppen  uit kan halen. Die oude gear box heeft een vaste kabel aansluiting.

Daar een goede knutselaar alles bewaart, had ik nog de defecte 3TA gearbox liggen die twee perfecte doppen opleverde.  In  1e instantie leek het alsof ik alles in de 3TA gearbox moest bouwen maar uiteindelijk kon alles in de rechte oude huis van de "verkeerde" gearbox komen.
Tip als je de 4 klink nagels er uit tikt (zo kan je goed zien hoe slecht/goed het grote worm wiel is), dan kan je met M2 schroeven de ring waarin je M2 schroefdraad tapt de handel weer netjes in elkaar zetten.
overigens het grote wormwiel is van zacht materiaal heb ik gemerkt toen ik op de draaibank de platte kant eraf draaide( ik was van plan het wormwiel om te keren in het huis)


een bolle gearbox waar je de doppen uit kan halen
dit is de originele stand.

Dat inpersen van de doppen was nog even lastig:  hij is buitenmaats een 1/2 inch ( 12,7 mm) en de binnenkant van het rechte huis had schroefdraad van 11 mm....En hoe ga je dat netjes groter krijgen is dan de uitdaging.  uiteindelijk via een rechte 12 mm ruimer, een boor van 12,4 en een boor van 12,5 en dan nog geen keer de dop op het rechte stuk afdraaien, ging het inpersen helemaal goed. Ik had eigenlijk meteen ook een M6 in het smeernippel gat moeten tappen, dus dat werd met later tappen even knoeien om de spanen uit het worm te halen. ( die originele smeernippels zijn killing voor goed onderhoud ....)

"Vierkante" aangepaste gearbox
M2 schroefjes ipv mini klinknagels

Op de originele aansluiting heb ik een afsluitdopje en een oude kabel wartel gezet zodat eea dicht is.  De originele aansluiting had beschadigd draad (1/2 inch 26tpi). Nu had ik op Hardenberg een mooie set fietsen draad  tappen en snijplaten gekocht, dus de 1/2 snijplaat kwam van pas.  Echter bij het inzetten van de snijplaat kwam de plaat steeds scheef in de houder als je de schroefjes aandraaide. Eerst denk je vuil in de houder, maar dan ga je kijken en zie je dat de holletjes in de snijplaat niet in lijn zitten! ( waardeloos dus want zo kan je op je draaibank nooit een rechte draad snijden als je de houder tegen je boorkop aanzet.  Dus die set van 105 euro's gaat bij de volgende keer terug naar die tappen en snijplaat man !

tip voor alle tappen en snijplaten per web bestellen :

gaten van de snijplaten niet in lijn 

Nog een kwaliteit's issue hadden we met de kabel die geleverd was door Johan: de aansluit wartel op de gearbox is te lang !  op drie stuks gearbox had de kabel aansluiting nog ruimte. Dan is mijn conclusie dat de kabel verkeerd is. Dus hebben we middels een hulp buis (anders zwiept de kabel aan het eind alle kanten op) de kabel en wartel in de draaibank gezet om er een mm af te draaien.

 een millimeter te lang !
Uiteindelijk de gearbox even mooi olive drab gespoten en we konden weer gerust gaan slapen !

klaar !






zaterdag 29 maart 2014

Hardenberg 2014

Door Ruud,

Al jaren hoorde we dat de Hardenberg motor beurs een bezoek waard was, en eindelijk ivm afwezigheid van Vehicle in Utrecht was de drang zo groot dat we een bezoek moesten afleggen.

Nu is 125 km in je eentje sturen ietwat ongezellig dus werd het plan opgevat om de "Maurits Limo service" te gebruiken om de DVMA leden in Overijsel te krijgen.

Uiteindelijk waren  8.00 uur hedenochtend  16 man /vrouw/kind paraat in de bus op de carpool plaats in Baarn/Eemnes. Willen we wegrijden merk ik dat de limonades nog thuis staan. Dus toch maar even met de bus naar huis. Maurits stuurt als een mes met bus zo de finex woonwijk in ....

de koelbox met limo's voor de limo service 

mighty view

met gezwinde snelheid naar Hardenberg
Onderweg lekker keuvelen en versnaperingen nuttigen en reeds na 1 uur en 3 kwartier waren we op de plek des bestemming.  Wat een mega happening voor dat kleine dorpje Hardenberg.
De limo service stopte voor de ingang met de mededeling dat we 14.30 weer huiswaarts gingen. Allemaal voorzien van een pakje fris ging een ieder beurzen.
limo hoort bij de limo service


Tja daar kunnen we kort over zijn:  veel brommers en Japans spul , hier en daar een fossiel engels onderdeel en twee mooie Heinkel Tourists bij Johan Vloedbeld uit den Kwakel /Ootmarsum ( I almost fell in love voor 550 euro ..).
Verder een mooie set "fietsen draad " tap en snijplaat set gescored en jawel een goeie aandrijving voor de BSA WM20.
fossielen van  Rinus de Ridder 

Na het rond kjken en nuttigen van de diverse versnaperingen ( 1 munt = 1,50 euro = patat = consumptie) waren we om 14.00 wel uitgekeken.

Maurits was waiting on the hill waar Koos om 14.30 afwezig was, wat kan je elkaar mislopen als je gaat zoeken  ....

wachten op Koos

Op de terug weg lekker chips, worstjes en sludge (  ja de pakjes limonade was bevroren ...) genuttigd. Onze Bas had schijnbaar wat collegaas geregeld zodat de opritten vrij werden gehouden dus ook de terugreis ging OK ware het dat we bijna de afslag Eemnes miste ..

Nog even een statie portret gemaakt en daarna ging een ieder weer voldaan huiswaarts !


Maurits bedankt voor de geweldige limo service en de experience die past bij onze motorhobby.






vrijdag 28 maart 2014

BSA voortgang divers

Door Ruud,

De laatste loodjes wegen het zwaarst is het spreekwoord, dit geldt ook voor de BSA.

Wat hebben we de afgelopen weken gedaan en wat kwamen we allemaal tegen:

Banden om de velgen leggen , dit ging wonderbaarlijk makkelijk met de good old groene zeep en de Indiaase Dunloppies van Peter Platic bikes.. (mooi profiel overigens, we hebben wel twee dezelfde maten genomen voor en achter anders had je verschillend profiel.

met driehoek zeep floepte ie er zo in 


Dan de achterlagers erin persen. lager schalen in de vriezer gelegd, binnen naaf met de dremel schoon gepoetst, opvul ringen er eerst in en dan de lager schalen met een stuk staf erin persen (lees met een moker erin slaan. Helemaal goed ging dit. Toen de rest erin zetten, tja blijkt dat de borgmoer aan de rechterkant ongeveer 1/4 slag kan maken en dan is het op......Er stond me iets bij van het verhaal van Ron Pier dat je afhankelijk van de fabrikant een ring moet weglaten. Dus meten en jawel er moet 1.5 mm aan beide kanten af....  lager is dus 1.5 dikker dan de Timken origineel. Dus lager schalen er weer uitslaan.(vorige keer ging dat niet zo lekker, ik heb nog steeds een blauwe duim van de 5 kg staal die op duim en daarn op de naaf ring kwam toen het stuk roodkoper doorschoot.

linker opvul ring  is nog 1.5 dikker ...

Ook nog een nummerplaar bestelt bij Elfram. Komt ie aan lijkt het alsof een leerling van de ambachtsschool met een beitel de plaat uit een stuk aluminium heeft staan hakken. Met de band schuurmachine aan de gang levert een beter product op. Ondertussen emailen met Frans van Elfram en jawel na 4 dagen ontvang ik een perfecte plaat (het kan dus wel mooi)
Ook bleek de oude plaat 1 cm breder en dus waren de 4 gaatjes in de nummerplaat houder heel dicht aan de rand van de nieuwe plaat. Dus 4 nieuwe gaten in houder en plaat maken (altijd spannned). Ergens in het OZM museum nog 4 mooie bolkop messing schroefjes gescored .

een botte knip pers ?

Het achterlicht lag al een tijdje half op werkbank te wachten op inspiratie om de laatste schroefdraad erop te krijgen . Met een aantall CV koppelingen was het snel opgelost, wat afdraaien en met messing twee delen aan elkaar solderen, en je kan nu de LED lamp er ook nog uit krijgen.

mooi oud /nieuw LED lampje ,
let op de linker messing schroef !

en we hebben ook canvas grips gemaakt 
Uit een ransel en wat 2 componeten lijm kom je een heel eind

Na wat wikken en wegen hebben we besloten om een echte teller bij Johan Geertshuis te bestellen. Woensdag een modaal weeksalaris overgemaakt, Donderdag om 14.00 werd ie bezorgd. Het was een zwart huis, dus teller tegelijk met achterlicht even groen spuiten...staan die twee producten op Pesto potjes te drogen, moet ik toch even het krukje waar ze opstaan verschuiven en jawel hoor alle twee op de grond... dus afvegen en weer bij spuiten.

mooie teller hoor !
Zet ik 's avonds de teller erop en draai aan het wiel hoor ik wat raar getik, geen teller uitslag ...Dus teller eraf en op de accu boormachine.. Jawel mijn kabel draait de verkeerde kant op.  4 maanden geleden een verkeerde overbrenging gekocht. Henri heeft 5 jaar geleden zijn worm omgedraaid en dat moeten we dus ook maar even gaan doen.

Vanochtend de pannier bags erop gemaakt. Er moesten nog drukkers op de leren hoeken komen. Zet ik de tassen erop, moet ik bij de linker vreselijk pielen om die hoeken er netjes om heen te trekken . Rekken nameten, zit 0.5 mm verschil in. Dat is het niet. Tassen nameten: 1.5 cm smaller dan de andere pfffff hoezo "typical " specificaties.
tassen en straps erop !
hij begint compleet te worden

Van de week bij Peter van Putten Y straps besteld en die zijn keurig afgeleverd in een discrete envelope.  Jaja de postbode zou eens denken wat ik met van de afbind banden /tuigjes zou moeten.

Verder de het anker van de magneet naar Jan de Laat opgestuurd om te laten overwikkelen inclusief een mooi nieuwe condensator. Voor 80 euro kan je geen armoede lijden als je straks in La France met een doorgeslagen magneet staat.


Vanochtend ook het achterwiel erin gezet, toch een mooi systeem van BSA.
Oh ja we hebben van de week ook bussen voor het voorwiel gemaakt zodat er RLS lagers van 10 euro in gaan ipv 90 euro Timken lagers. Uit een stuk C40 staal twee verloop bussen gemaakt van ca 2 mm dik.
Was nog even puzzelen omdat de conische lagers breder zijn en de binnen ring wordt deels gebruikt in de olie keerring.  Verder moet je net als het achterwiel zorgen dat eea goed uitkomt met de remplaat.Tis altijd vele maken uit elkaar halen en weer een ringetje erbij of eraf. Maar uiteindelijk is het redelijk gelukt. Echter de olie keerringen die ik gekocht had zijn niet gebruikt. De viltringen voldeden beter met al die opgebouwde binnen ringen.
verloop busje draaien 


zondag 16 maart 2014

BSA tank en zadel

door Ruud,

Vandaag alle moed bijeen geraapt en aan de be-lettering van de tank begonnen. Tis natuurlijk de kroon op het werk en vreselijk in het oog springend die nummers / transfers dus moet het in 1 keer goed.
Op de BSA WM20 site  staat netjes het lettertype en de grootte. Nu had ik op de Matchless  lettertype "Stencil"gebruikt wat ik eigenlijk veel mooier vind dan de Ariel. Dus na lang wikken en wegen toch Ariel gekozen. Met powerpoint A4 tje uitprinten en dan op een stuk boeklon plakken en dan met een scherp mesje gaan snijden.....wat een takke werk, zelfs met mijn nieuwe bril en een vlijmscherpe scalpel is het een hele toer om de lijnen vloeiend te krijgen en verder geen pluizen in de hoeken te krijgen.


stencil is veel mooier !

Met de tweede set had ik bedacht het boeklon op A4 te snijden en dan in de printer te stoppen...komt het wel aan de verkeerde kant eruit , dus hoe kan je text flippen in PPT: een image van maken en deze flippen.
Dat scheelt een heleboel weg geschuif van de letters.



Het nadeel van die Ariel is dat de stippen in 8 en 6 en de driehoek in 4 eruit vallen ....gebruik je de stencil dan zitten er verbindings stukjes in zoals bij echte kist sjablonen . ( Ik heb zo'n kist sjabloon apparaat van mijn oud baas, maar helaas zijn dat maar letters /cijfers van 15 mm hoog. Tja het sjabloon apparaat met letters van 4 cm hoog was ongeveer 1.5 meter in doorsnee en dat is 20 jaar geleden waarschijnlijk zo de container in gekieperd.

Enfin heb je het C nummer uitgesneden dan begint toer 2 het plakken op de tank ! waar moet het komen zodat de BSA sticker nog past en er een divisie pictogram onder kan. ik heb gekozen om het aan de boven kant te lijnen met het tank rubber en de andere kant in het midden van de tank bevestiging .( na afloop blijkt dat dit niet de rechtste uitlijning is.)  dan moet je proberen de rechte sticker op het bolle en kromme vlak zonder vouwen te plakken. wat een gepiel !  ook nog de hete lucht fohn erbij.  de binnen kant van de 6 en 9 en 8 erin frutten en een nieuw driehoekje voor de 4 maken want dat zit waarschijnlijk ergens onder mijn mouw.

Dan papier om de tank en alles afplakken voor het spuiten. Gisteren de spuitbus al geprobeerd dus dat mocht geen verassing geven . Ik had er ooit opgeschreven : mooi mat wit en spuit goed.

Alles op een prullen bak neergelegd zodat zijde 1 gespoten kan worden. Met een bonkend hart spuiten: dat ging redelijk, niet teveel en niet te weinig.  Even wachten en dan het papier verwijderen. blijkt het Action blauwe tape nu wel erg goed te plakken en trekt meteen het sjabloon mee en beginnen er witte draden tussen letters en sjabloon te komen. Dan moet je gewoon stug door trekken want als je aarzelt zakt de boel terug op de verkeerde plaats...


Ik heb ooit een aflevering van Chip Foose op Discovery gezien waar ie hetzelfde truukje deed en ook de belijning er mee aftrok ....dat had ik dus ook bij nummer aan de andere kant van de tank.
Vervolgens nog voordat de verf is uitgehard met scalpel en pincet de O tjes uit de 6 en 8 pulken ...


Chip laat ook wel eens een lijntje vallen

Ik had nog steeds mijn Matchless nummer in gedachte die erg goed gelukt was . juiste letter type , juiste kleur verf. Ik was in de veronderstelling dat mijn BSA wit dezelfde als de Matchless was, echter blijkt dat ik een andere spuitbus gebruikt heb:  een soort creme...

Enfin na wat opknappen met scapel wegkrassen en hier daar wat verf indeppen weer met de scalpel zijn de letters "acceptabel" ( op 1 meter afstand ziet het er perfect uit !).

zuster: beetje opknappen graag ! 

Dan de sticker van Pelders ( no 0027) erop. Waar moet ie komen  ergens boven het C nummer ...en zelfs met een 6 x 2.5 cm ovaal stickertje is het een toer om er geen plooien in te krijgen ( ook hier maar weer de fohn erop gezet.)


Nu had ik alle foto's van Henk zijn site zitten bekijken voor nummers en plaats en  nu ik het erop heb zitten is mijn conclusie dat Gerrit Bruggink ze op de beste plaats heeft zitten

Gerrit heeft ze perfect zitten .
Enfin nu moet er nog een divisie plaatje op :

De polar bear is een hele mooie maar moeilijke dan maar de 50th Nortumbrian Infanterie division


17-3-2014 :  We hebben een proefje gedaan voor het divisie logo : op een stuk aluminium eerst wat zwart gespoten, daarna een sjabloon gesneden en erop geplakt en dan rood van de Action erop gespoten.  even laten drogen op de gaskachel en na een uur het sjabloon eraf getrokken met het volgende resultaat :


Dat moet dus nog maar eens over want dat Action rood is van die "zuurtjes" verf die lost alles meteen op en rood dekt heel slecht op het zwart.

Verder hebben we zaterdag een stukje dempings schuimrubber in het zadel gemaakt. Als je een nieuw dekje monteert gaat het nl snel naar de knoppen omdat de achterrand haaks door de rijders bips wordt afgesneden. Dus een stukje vulling van 2 cm dik geperst scuimrubber voorkomt dit ongemak en levert een minder zeer achterwerk op na lange afstanden !

extra vulling 

met electrisch broodmes kan je perfect
schuimrubber snijden
no bumpy rides anymore 



dinsdag 11 maart 2014

BSA WM20 voorvork en stuur montage

door Ruud,

Volgens het recept: "3 x daags" en verder op behoefte hebben we vandaag de web voorvork gedaan.

Afgelopen zaterdag de voorvork er voor de 1e keer erin gehangen. Je moet de truuk even kennen:

Eerst het balhoofd gedeelte met cups en kogels monteren, daarna de web vork met de twee onderste  dwarsstukken aan het balhoofd vast zetten. dan de veer in het bovenste deel van het balhoofd stuk steken. (veer even buigen), dan met wat duwen de voor vork omhoog werken en met het dwarsstuk de vork en balhoofd gedeelte aan elkaar zetten, daarna het andere dwarsstuk erin steken (iets wringen ).
(ik had bij het meten en passen met centerpunt merk tekens in diverse delen geslagen, dat scheelt een hoop niet passen en wringen)

zo moet je 'm er niet in gaan hangen !

Tja stap 1 hadden we op zaterdag gecombineerd met stap 2 en 3.  Daardoor waren de onderste kogels niet lekker in de cups gekomen en paste de stuurdemper plaat aan de onderkant niet goed aan het frame.(hadden ze maar fiets-lager kooien gebruikt)  Dus vanochtend alles weer uit elkaar. Had ik alles weer in elkaar, lag de stof afdek plaat van het bovenste balhoofd lager nog naast de brommert....Dus met blindoek op en two fingers in your nose de vork weer in en uit elkaar .....en nog steeds geen beschadigingen op de verf !!


Enthousiast geworden dat het allemaal lekker ging hebben we de koplamp er op gezet (wat een gepuzzel met die 4 stangetjes ...mi 4! (faculteit) = 24 mogelijkheden ...


Daarna het spatbord erop ging ook lekker edoch het lijkt of voor het eerst in mijn leven de plamuur (bij de midden bevestiging) wat aan het openbreken is ....gaan we wel wegwerken met die mooie matte verf ( klein verfspuitje op een oude koelkast compressor ..
Daarna stuur erop en op het stuur alle mooie handeltjes en knoppies...het lijkt Toby Rix zijn apparaat wel !

handeltjes en knoppies met 28 gangen draad

Tobi Rix  (ook oud) had ook veel knoppies
Het is inmiddels wel duidelijk dat ik twee schroeven ben kwijtgeraakt bij het galvaniseren ...een tank bout met borg gaatje grrrr en een M8 slotbout voor de panierracks, maar van deze laatste heb ik er nog tig liggen. Deze bouten leken erg op de partij M8x30  kruiskoppen waar mijn BSA onderdeeltjes  bij gegooid waren.

Morgen zadel, gereedschapkist , achterspatbord, accu bak en olie tank en achterrek maar eens doen , dan begint het echt te tonen ...




zondag 9 maart 2014

De openingsrit van seizoen 2014

John
zoiets had Cris bij zich

Vroeger dan ooit, op 9 maart werd de openingsrit voor 2014 gereden. Cris had het niet begrepen en had in de uitnodiging om 'een stukje te gaan brommen' aanleiding gezien om ook echt op de brommer te komen.

Lex heeft m gevonden

Lex had de handleiding van zijn PC eindelijk begrepen en na 10 jaar de Reply knop op zijn PC gevonden en meldde zich af.

Rob onderweg wachtend op Peet, Pat en Ruud

Rob begreep het niet. Op ons verzoek nam hij niet de kortste weg naar huis maar de route naar Huizen en ook niet de kortste. De terugweg duurde lang ... erg lang.


Maar het was een mooie rit! volgende keer wel het schapenvachtje meenemen tegen zadelpijn op de terugweg.

zacht vachtje

vrijdag 7 maart 2014

BSA WM20 blok en Olive Drab

door Ruud,

Het is al weer enige tijd geleden dat we wat over de BSA restauratie hebben geschreven,

We hadden wat tegenslag met de schijnbaar simpele zaken te weten:

De verf :

Het plan was om de Olive Drab van de snuffeldump in Utrecht op de brommert te spuiten...dus dacht ik laat ik even langs gaan om verf te scoren aldaar. Bleek dat ie het niet meer verkocht. Dus naar de fabrikant en distributeur gemailed.... (ja 6 verdieners als je 750 ml voor 23 Euro koopt; de fabrikant in EttenLeur, de transporteur die het naar Friesland brengt, de Distributeur in Friesland, de transporteur naar Groenekan, en dan vd Neut de weder verkoper in Groenekan en tenslotte 20 % voor Mark Rutte en zijn vazallen ...) volgens mij is de verf 2 euro materiaal en productie kosten.

net terug van de straler

natte tank

in de spuit plamuur gezet

primer lekker in de huiskamer laten uitharden

Terug naar de de distributeur: die meldde dat vd Neut eea kan bestellen en leveren:  zo gezegd zo gedaan. Enfin ik al aan de gang met de pot die ik nog had staan van de Matchless. Komt na 2 weken de bestelling binnen en ik dus ophalen:  die dot groen op het blok was al wat bruinig .... toen ik daags erna klaar stond met pa, masker en handschoenen kwam de deceptie bij het openen van de pot verf :  dat was dus RAL6014 ... tja dat hadden we dus net de fantastische grondverf van Brantho-Korrux “3in1
http://www.hollandcoating.nl/html/mainframe.html er al op gezet. RAL 6014 is tegen het bruine aan en dan in satin, kan je net zo goed bij de Gamma een poje flexa mix kopen.

RAL 6014 willen we niet !!!

Dus Koos in Friesland mailen of mijn observatie correct was:  Inderdaad hij had nog een oud blik van 2.5 liter staan en dat was heel anders dan de huidige Olive Drab van Copperant. Enfin na een proefstukkie op sturen kwam er op vrijdag om 17.00 uur een transport bedrijf 2.5 liter Olive Drab brengen (free of charge delivery !!!  hartelijk dank Koos !) maar we waren dus al drie weken verder.... Inmiddels is eea allemaal twee maal mooi blauwachtig mat groen gespoten.

de (garage) spuit cabine met veel onderdelen

Het blok :

Pat had 10 jaar geleden een blok waar de klink nagels uit de aandrijf as op het vliegwiel waren gelopen .... en ook de magneet had staan klapperen. Dus een ander carter werd bij Frans Hendriks aangekocht alwaar vliegwielen met een nieuw bigend, nieuwe drijfstang en een nieuwe zuiger en gehoonde cylinder op werd gezet.

mooie nieuwe zuiger en gehoonde cylinder

Maar het originele carter had een bijpassend WM nummer en een carter ontluchting ..... dus dat was meer passend dan een motornummer met WB.

blinkende carteront luchting !

Nadat we het originele carter met ALU lassen en frezen van de magneet plaats hadden opgeknapt zouden we even de boel omzetten... tja dat viel toch tegen. Die olie pomp bleek een "zwaar" stukkie te hebben bij het rond draaien. Nadat ik de schroefdraad van de twee bouten vd pomp eruit getrokken had (...wat een bocht dat materiaal ....) met de fantastische Gedore mini doppen set van mijn vader die ze op zijn werk gebruikte om proto typen van 19 inch telegrafie kasten in elkaar te zetten, begon ik door te krijgen hoe eea te lokaliseren. Stap voor stap tandwielen uit de pomp halen totdat ie niet meer zwaar liep. Het 3e tandwiel heb ik dus met een diamand vijl wat "platter" gemaakt en toen was eea OK  (ik heb wel 3 x 2 uur eraan besteed.)

het "Frans" blok
extra ringetje ertussen voorkomt klemmen

enne we trokken er ook nog een draadeind eruit 

Hadden we pomp voor elkaar kreeg ik weer een zwaar lopen toen het primaire tandwiel met veer mechaniek erop gezet werd. Ook hier weer veel proberen en uitvinden wat de ontwerpers in gedachte hadden.  De bus van de veerdemper liep vast in het carter (was dus ook bij de vorige eigenaar het geval geweest dat eea in de soep was gelopen) dus we hebben een ring van 0.5 mm dik gemaakt en toen liep eea heel soepeltjes...

Enfin dit alles duurde dus 4 weken met niet zo zichbare voortgang .

Thans zijn we aan het assembleren en het is zoals Hannibal van het A-team altijd riep aan het eind van de serie: I love it when a plan comes together ! Het past nl heel mooi in elkaar (soms wel even de dikke zink van de onderdelen aanpassen....)

mooi mat glanzend blok


net een kerstboom optuigen

alle verzinkte boutjes 
oh ja : en de dynamo hebben ze als waterpomp gebruikt....pfff



lekker oud draad van 70 jaar 
waterpomp ???