dinsdag 25 januari 2011

Ruud's 50-mile Bomber project

Door Ruud


Naast Engels, Amerikaans, Duits , Frans en Hollandse brommers heb ik ooit een Honda in bezit gekregen.
Een zgn Black Bomber de motor waar ook Robert M. Pirsig op rijdt  en het boek "Zen en de kunst van het motoronderhoud " over heeft geschreven:

quote :
In Zen en de kunst van het motoronderhoud verhaalt Robert M. Pirsig over de motorfietstocht die de hoofdfiguur en zijn elf jaar oude zoon Chris een zomermaand lang van Minnesota naar Californië maken. Het is het spannende en wanhopige relaas van een vader en een zoon die gegrepen worden door een steeds ingrijpender krankzinnigheid. Via verhandelingen over het motorfietsonderhoud en de vraag ‘Wat is leven?’ mondt dit boek uit in de vorming van een filosofisch systeem waarin wetenschap, religie en humanisme tot elkaar worden gebracht.
unquote

Het boek heb ik ook maar zoals zovelen ben ik blijven steken bij hoofdstuk 1. Het staat ook in de Top Tien van niet uitgelezen boeken .

gegevens van de brommer :
bouwjaar : 1965
versnellingen : 4
Benaming :CB450 K0
serie nummer blok CB450E-1012365
serie nummer motor CB450E1014513 (schijnbaar leverde ze motorfietsen zonder motor uit Japan ..)


The only 50 miles driven CB450 on auction for 10K UKpds 

Norton welk als voorbeeld diende voor Black Bomber

de krukas van Ebay

blok thans nog gedemonteerd


Bigend van Blackbomber ging kapot door te hoge toeren ...



24/01/2011 "Zojuist op ebay een complete krukas gekocht voor mijn Norton Kloon de Honda black bomber ... Reeds 28 jaar in bezit met een defect big end. De vorige eigenaar wilde 'm toen bij de vuinis bak zetten. Ik zag bij Bonhams in UK dat er 1 voor 10.000 GBP is weggegaan...alles wordt zeldzaam op den duur. Tis wel leuk om te zien hoe een japans blok in elkaar zit: alles op elkaar ipv naast elkaar zoals engels en amerikaans en geen primaire ketting maar gewoon tandwielen ...(waarom ook niet)...wellicht deze zomer rijdend met 10.000 RPM-en met 450cc!"

25/01 /2011 zojuist de bovenste zuiger veer gebroken grr.....hij zat gisteren al muurvast , kruipolie erop , nachtje op de kachel gezet , heel voorzichtig duwen aan alle kanten maar ging toch mis. Het lijkt alsof de bovenste groef te krap is, ook lijkt het alsof de zuiger ovaal is , of ie een klap heeft gehad , als er natuurlijk een klep tegen gegaan is heeft dat weer een dreun op het bigend gegeven , wat dan weer de reden is waarom ie kaduuk is ...Enfin we gaan weer meten en passen en op zoek naar 1 zuiger veer .69,9 rond en 1.47 dik wie heeft er wat liggen ?

inmiddels twee fikse klappen met nylon hamer op de zuiger gegeven en hij was weer rond op 0.01 mm...en hij gaat smooth in de cylinder

1/02/2010 Inmiddels de ebay krukas uit duitsland ontvangen ...het bekende dilemma :  hoe goed moet een big-end voelen, we kennen eigenlijk alleen het nieuw gevoel , maar hoe voelt ie na 2000 km .. er zijn weinigen die hun motortje uit elkaar slopen om even te "voelen" en wat dan normaal zou zijn.  Ik ga maar voor gewoon alles in elkaar zetten. met die 2 keer per jaar rijden tot 80km/h zal het nog heel lang meeegaan. In het weekend nog even 3 uitgetrokken m6 schroefdraden bij de kleppen deksels gevonden . met een M7x 1.0 tap is het me gelukt om een helicoil in 1 gat te krijgen , de andere 2 helicoil had ik al op voorhand verknoeit door de bout er in draaien en knap deed het eindje... enfin nieuwe helicoils vinden ( is toch een specifiek iets). ook met Argon en Aluminium draad in het "CO2" las apparaat een afgebroken oor van een kleppendeksel opgelast.
gisteren een boi reiniger gekocht om geheel milieu vriendelijk het blok verder schoon te krijgen . ik weet het nog niet of het wel zo lekker werkt.
Inmiddels op internet geconstateerd dat de K0 een moeilijke is qua onderdelen . het meeste is voor K1 of hoger , wel veel spul in USA omdat meen daar starte met importeren. Ook blijkt dat de 0 zuigers en veren bijna niet te krijgen zijn . de overmaat is er in grote aantallen En ik heb maar 1 veertje nodig ....
imiddels ook de sleuteltjes besteld in de US (mooi NOS)  op een mooie site.

5/02/2012 Van de week gemerkt dat de piston pennen wel heel erg ruim in de drijfstangen gaan. het idee ontstond om nieuwe piston pennen  op te laten chromen om zodoende een beter passing te krijgen. Enfin heel wat tips en waarschuwingen gekregen (tip Monne in Wormerveer is goed voor opchromen). Vrijdag maar een gebeld met FTR die veel in restauratie doen en ook een Black Bomber hebben gerestaureerd. Volgens Rob van FTR  is een japanse motorfiets net een koelkast of wasmaschine : niet gemaakt om te repareren ... het big end maakt deel uit van de krukas wang dus al ie gaar is heb je een probleem Verder zijn de drijstangen gehard in het small end .. en als dat door is heb je een probleem ( dat heb ik dus nu ..)
Spare parts ziin moeilijk te krijgen : men adverteert wel maar probeer het dan maar te kopen.
Conclusie eerst maar eens zien of de inspanningen het wel waard zijn en zodoende het blok verder demonteren :

zaterdag begonnen het blok verder te inspecteren en gelukkig een M8 bout gevonden die er al 10 mm uithing ..Wat opvalt hoe weinig speling er op kleppen , nokkenassen etc zit wat bv direct in het allemaal rond draait. Daarom bevreemt het des te meer dat het gewone big en small end werk zo versleten is...
mooi systeem met die torsie vering voor de kleppen. Het is net andersom als bij de traditionele veren.die zitten contant onder spanning . De torsie veer komt alleen op spanning als de klep open moet. ( ik was nl nog even bang dat het hefboompje met een rot klap los zou schieten ( ala torsie vering van de Karmann/Kever) maar dat ging uitermate gecontroleerd.
Slechts 1 M6 draadeind was afgebroken , uit een spouwanker van 6 mm even een nieuwe gesneden.Ook 1 bougie gat opgezuiverd met een M14x 1.25 tap : altijd even spannend of de tap er recht in gaat ...

Cylinders zien er goed uit
M8 bout die er 10 mm uithing...


midden carter met veel draadeinden
"vetklep"

gepoetste kop

torsie veren en tuimelaar
 12-02-2011 vandaag 2 kruk-assen bij Maurits uit elkaar geperst. Eerst  met slagcijfers overal nummertjes inhengsten  om het diverse spul naderhand bij elkaar te houden.  Met twee strippen van 10 mm dik en wat vul plaatjes pastte de kruk assen netjes onder de 35 ton pers. Eerst een knal en dan shuift de pen langzaam uit krukas wang. Het bleek dat men aan de originele krukas als eens had zitten pielen. Men had het bigend ingeslepen en middels een ring in de drijstang weer gezorgd voor vulling. Helaas heeft dit niet gewerkt  : een aardig aantal naalden waren verdwenen. Er waren zelfs naalden die een kuil in de drijfstang hadden gesleten.  
De Duiste krukas was OK. Nu is de ham vraag wat te doen....  nieuwe krukassen bestelen , nieuwe overmaat zuigers +0.25 bestellen , maar eigenlijk wil je ook nieuewe overmaat rollen hebben ... tja das moeilijk met zo'n vintage jappanner.. 

In afwachting op het gereviseerde blok




een onzettend goed filmpje over de black bomber  :