Na vele Zundaps, Kreidleirs, Puch enzo kwam langzamerhand het merk van de reizende zon in zicht. De Honda cub staat tenslotte op nummer 1 van de top 10 motorfietsen alle tijden .
De C50 is helaas een dames /scooter modelletje dus een SS50 of CD50 is dan het alternatief
Weet u de slogan uit de70-'s ?
Vorige week stond ie dus nog te koop , maar na 3 dagen was ie reeds in ons bezit !
CD50 uit 1974 |
Tom, de vorige eigenaar, kon 'm niet meer bekostigen en wilde er na 3 jaar tuffen van af. Er zit een Chinees nieuwe blok in ( het oude blok bleef bij versnelling 2 hangen , maar dat gaan we wel even oplossen). Natuurlijk liep ie niet maar na een uurtje zoeken bleek dat de contacten op de electronische ontsteking de geest hadden gegeven. Enfin even nieuw solderen en hupatee de brommert deed het weer
contacten solderen |
Helm op en dus gaan met de brommer .....Ik moet eerlijk bekennen dat ik nooit op een brommer heb gereden, ben nl begonnen met een auto daarna een Harley van 750 cc en ben geleidelijk afgegleden naar het lichtere spul. Het rijdt fantastsch zo'n viertakt brommer , jammer dat er geen 5 versnellingen opzitten want dan was de 60 km door het polderlandschap helemaal fantastisch !
Thans begint het opknappen van de maschientje.
De schokbrekers zijn natuurlijk na 40 jaar gaar, vol met bagger olie en de spatbord bevestiging op de alu voorpoten zijn natuurlijk afgebroken maar met ALU soldeer en veel geduld en warmte hebben we de twee delen weer aan elkaar gekregen
afgebroken steun |
Gesoldeerd met ALU |
voorpoten met 40 jaar oude "olie" |
lamporen uitgedeukt en originele koplamp opgeknapt, gespoten met metallic blauw van de Halfords zijknipperlampen in Thailand besteld |
jiffy stand gemaakt van een drijfstang uit een pneumatische zuiger middenbok zwart gemaakt |
Kek spiegeltje gescored van de Wormerveer Beurs |
uitgeleuterde spiegel montage van een helicoil en bout voorzien |
nieuw zadel dek met daaronder opgeknapt stalen zadel pan |
6Volt lampen ipv 12 Volt in de teller gezet |
nog met deuk ! |
deuk in voorspatbord eruitgehaald |
voorrem kabel weer gangbaar gemaakt |
ketting kast uitgedeukt |
boven het gat zat de boel flink in elkaar door waarschijnlijk wat flinke klappen met een hamer |
schildje van 2001 gemonteerd |
nieuwe handgrepen |
leuke sleutel hanger van VMC |
nieuwe rubbers beugel voor claxon gemaakt |
rammelend aard contact in lamp doorgesoldeerd |
"ready for the road " |
Het was dus een leuk herfst project met weer nieuwe brommer parts suppliers zoals :
Op het lijstje "to do" staat nog :
- originele blok demonteren en de 2e versnelling maken
- Spaken en alle bouten blauw galvaniseren