maandag 24 oktober 2011

The lesser the besser (50cc)

door Ruud

 
In het kader van "je moet er vroeg bij zijn", zijn Joris en ondergetekende zich 6 maanden geleden gaan orienteren op het klassieke brommer aanbod. Joris wordt nl over 2 jaar 16 en restaurateieprojecten duren lang...
Na vele Zundaps, Kreidleirs, Puch enzo kwam langzamerhand het merk van de reizende zon in zicht. De Honda cub staat tenslotte op nummer 1 van de top 10 motorfietsen alle tijden .

 

 
 
De C50 is helaas een dames /scooter modelletje dus een SS50 of CD50 is dan het alternatief
 
 
Weet u de  slogan uit de70-'s ?
 
 

 
Laat de CD50 nu erg veel op mijn CB450 blackbomber lijken .... 
Vorige week stond ie dus nog te koop , maar na 3 dagen was ie reeds in ons bezit !
 
 
CD50 uit 1974
 
Tom, de vorige eigenaar, kon 'm niet meer bekostigen en wilde er na 3 jaar tuffen van af. Er zit een Chinees nieuwe blok in ( het oude blok bleef bij versnelling 2 hangen , maar dat gaan we wel even oplossen). Natuurlijk liep ie niet maar na een uurtje zoeken bleek dat de contacten op de electronische ontsteking de geest hadden gegeven. Enfin even nieuw solderen en hupatee de brommert deed het weer 

contacten solderen

Helm op en dus gaan met de brommer .....Ik moet eerlijk bekennen dat ik nooit op een brommer heb gereden, ben nl begonnen met een auto daarna een Harley van 750 cc en ben geleidelijk afgegleden naar het lichtere spul. Het rijdt fantastsch zo'n viertakt brommer , jammer dat er geen 5 versnellingen opzitten want dan was de 60 km door het polderlandschap helemaal fantastisch !
Thans begint het opknappen van de maschientje.
De schokbrekers zijn natuurlijk na 40 jaar gaar, vol met bagger olie en de spatbord bevestiging op de alu voorpoten zijn natuurlijk afgebroken maar met ALU soldeer en veel geduld en warmte hebben we de twee delen weer aan elkaar gekregen
 

afgebroken steun

Gesoldeerd met ALU

voorpoten met 40 jaar oude "olie"

Opknap actties gedaan :

lamporen uitgedeukt en originele koplamp opgeknapt,
gespoten met metallic blauw van de Halfords
zijknipperlampen in Thailand besteld


 

jiffy stand gemaakt van een drijfstang
 uit een pneumatische zuiger
middenbok zwart gemaakt


 
Kek spiegeltje gescored van de Wormerveer Beurs

uitgeleuterde spiegel montage van
een helicoil en bout voorzien



 

nieuw zadel dek met daaronder
opgeknapt stalen zadel pan


 

6Volt lampen ipv 12 Volt  in de teller gezet


nog met deuk !
 

deuk in voorspatbord eruitgehaald


 

voorrem kabel weer gangbaar gemaakt


 

ketting kast uitgedeukt


boven het gat zat de boel flink in elkaar door
waarschijnlijk wat flinke klappen met een hamer


schildje van 2001 gemonteerd


 

nieuwe handgrepen


 

leuke sleutel hanger van VMC


 

nieuwe rubbers
beugel voor claxon gemaakt


 

rammelend aard contact in lamp doorgesoldeerd

"ready for the road "
 
Het was dus een leuk herfst project met weer nieuwe brommer parts suppliers zoals :
 Op het lijstje "to do" staat nog :
  • originele  blok demonteren en de 2e versnelling maken
  • Spaken en alle bouten blauw galvaniseren