woensdag 14 maart 2012

New Imperial voorvork repareren

Door Sjaak


De voorvork van mijn New Imperial was volkomen weggeroest, alleen de lugs zijn nog te gebruiken. Daarom nieuwe buizen monteren in de oude lugs. Het repareren begint met het verwijderen van de spietjes die moeilijk te vinden zijn, echter zij geven zich bloot waneer je de plaats waar ze ongeveer zitten warm stookt; gauw een center inslaan en uitboren. Echter soms zit het geheel zo vast dat je de pijp moet weg frezen wil je de boel niet kapot maken.


Vervolgens de buizen ovaal maken en hier heb ik een persje voor gemaakt. Daarna de radiussen er in maken. Hiervoor heb ik de pijp gevuld met fijn zand en daarna de pijp aan beide zijden dicht gelast. Aan een zijde een bout monteren die in de pijp draait zodat je het zand goed onder druk kan zetten. Vervolgens warm stoken en langs een mal buigen. Die mal heb ik gemaakt naar een voorbeeld van eenzelfde vork. Steeds passen of het wel goed gaat. Hierboven een foto van oud en nieuw naast elkaar. Hier kan men zien dat de oude buis te veel is doorgezet


Als alles goed in elkaar past het zaakje monteren op de lasmal. Deze mal zorgt ervoor dat alles op zijn plaats blijft bij het solderen. Hard solderen met koper en het resultaat is een nieuwe stevige vork!


Zoek ik alleen nog zo'n bovennokker blokje als hieronder en hij is klaar!