vrijdag 20 december 2013

BSA M20 accubak en spatbord steun

door Ruud,

Nu het frame en vork recht is kunnen we weer verder met de midden en achterkant van de brommert.

Op Wormer hadden we  accu bak delen gekocht: een voorkant met originele ingestanste Lucas naam en patent nummer erop: bij de ene kraam de achter kant met draaigedeelte bij een andere kraam.
Tja toen begon de grote puzzel : wat is het principe en wat zijn de maten van de diverse delen. Het is zoals een oud collega ooit zei over de engineer manuals die we maakte : als je weet hoe het werkt snap je wat er geschreven staat. Zo ook bij de accu bak, nu ik 'm gemaakt heb snap ik alle tekeningen en foto's.
Het is zeker geen design for assembly waar ik ooit een cursus in heb gevolgd. De accu bak bestaat uit tig onderdelen .....waarschijnlijk omdat het een universeel ding was wat overal op moest passen. Ik vond dat ie origineel moest lijken maar ik had net zo goed de basic bak op de olietank montage plaat kunnen lassen, ook had ik de gedachte in die plaat van 4 mm dik gaten te boren en draad in te tappen en de bak direct erop te zetten, maar uiteindelijk is het toch een waarheidgetrouwe kopie geworden.
Met dank aan Hans Muller voor het slopen van zijn accu bak en maken van foto's die ik met de ronde schijf op het juiste formaat op mijn PC scherm kon uitlijnen om vervolgens over te tekenen op een stuk papier ...
Uit de bak met losse stukken metaal kwamen nog wat mooie computer vloer steunen waar passende ringen uit werden gemaakt van 3 mm dik, verder een stuk plaat van 2 dik en veel draai, las en boorwerk. Met dank aan het ketelhuis KOC want daar kwamen nog zeer passende M6 slot bouten uit tevoorschijn.

En dan nu de praktijk foto's :

in de 4 klauw de basis plaat uitdraaien

3 platen/ringen op elkaar lassen om
een doordrukking te immiteren

van boven net echt 

achterkant niet echt mooi,  maar zit toch
opgesloten op een montage plaat

ook nog een stuk lasdraad van 5 mm
en stuk 13 zeskant om de klem compleet te maken 
Het originele ronde plaatje van 1.5 is inmiddels weer helemaal ingedrukt dus daar moeten we nog even een nieuwe van 2 dik voor maken.

Ook  zijn we bezig geweest met de stangetjes van spatbord en pannier racks.  Er miste een stangetje met zo'n lug waar een 5/16 bout in past om de pannier rack beugel af te steunen,
Dus aan de gang met een stuk staal van 25 rond om daar een lugje uit te boetseren. Met 2 mm per keer afdraaien (komen er van die lekkere lange blauwe slierten af die je vooral niet moet oppakken of weg trekken). Na 30 minuten is de tijd rijp om met de flex-schijf haaks de boel in te slijpen.
Bij gebrek aan een freesbank kan je met een dunne flex en een vaste hand heel wat bereiken.
Uiteraard nog wat zilver solderen en uiteindelijk toch koper soldeer erop om betere vulling te krijgen.
Na 2 uur worstelen toch een heel mooi staafje klaar.
En wat een genot is het  als alles recht is en alle stangetjes enzo exact passen ! (oh ja en passant een lang alluminium profiel langs de motor gelegd en het blijkt dat voor en achterwiel en frame redelijk goed in lijn liggen (2 mm op 2 meter verschil vind ik best redelijk)


van 25 rond staal naar een eindlug

alleen nog even solderen

wat zilver en 600 graden erbij

klaar !