maandag 1 mei 2017

Triumph 3HW uitlaat

door Ruud ,


Via marktplaats een "used uitlaat" bij Simon van Erp (bikes to remember) gekocht voor niet al teveel. En jawel hoor ook deze past zoals alles niet echt lekker op de Triumph. Zie foto, ik moest een ca 4 cm kortere bocht hebben wil ie normaal op de flens van de kop passen, er zat een kraag aan het uiteinde van de demper , en toch wat meer deukjes dan ik gedacht had. maar ja wat wil je van spul dat al meer dan 60 jaar oud is !



Even met Olav gemailed die  ook een 3 HW heeft gerestaureerd heeft (en 'm onlangs ingekort heeft) en de tip gekregen om met een grote brander en leren handschoenen de bocht langzaam beetje bij beetje te verbuigen  

ingekorte Triumph van Olav 

Middels  zo'n grote dakbrander heb ik de bocht bij kunnen buigen. Ik had het cylinderkop uiteinde op een afgedraaide pijp vast geklemt zodat deze pijp stevig in de bankschroef geklemt kon worden. 
Het kostte een drietal buigingen:  eerst te ver, dan weer iets terug, dan weer buigen aan de bovenkant bij de cylinderkop aansluiting. Toen de demper erop maken.  Uiteinde van de demper was scheef ( 1 cm uit het lood) . verder zaten er deuken in van het eraf meppen, en de montage beugel zat te ver naar achteren.  
De deuken heb ik zowel op de pijp als demper met messing opgevuld. Na een heleboel passen en meten ( de kick starter er niet tegenaan laten komen, de achterbok er niet tegen aan komen, niet onder het frame uit laten komen en tenslotte moet de aansluiting op de cylinderkop helemaal goed zitten)  heb ik de beugel op de demper vastgelast. 

mooie vloeiende uilaat

nieuwe ophangbeugel

deuken opgevuld met messing

Ik ga nog wel een 3e beugel ala matchless (bij de bocht naar het voorframe) maken. De 2 punts bevestiging is mi te slap. 

Ik had nog even gedacht met een nieuwe uitlaat uit UK dat het wel passen, maar ik weet bijna zeker dat ik aan een nieuwe ook had moeten klooien om 'm netjes er onder te krijgen. 

Op naar de volgende klus, nog iets van 6 klusjes te gaan. (tot het stralen en spuiten wel verstaan.)