We kennen het allemaal: een reserve blok scoren voor je brommertje. Altijd handig voor als ie plots ermee ophoud zodat je even kunt swappen! Jaren geleden al eens een half liberator blok gekocht op het vehicle bij George Raaijmakers wat tijdens revisies goed van pas kwam voor onderdelen. Dus toen bij het bezoeken van de Keep Them Rolling beurs een aantal jaren geleden er weer een liberator blok lag was het natuurlijk weer raak! Helemaal heppie de peppie was ik met een onderblok met 2 losse cylinders. Pracht deal dacht ik nog...
Als je al zo'n 4 blokken hebt los gehaald denk je dat je weet hoe het moet .. maar het zat een beetje vast bleek na een half uur kleunen. Hoe kan dat nu? Heet stoken hielp ook niet. Het hele blok maar eens een jaar in een bak petroleum onder de werkbank gezet. Zelfs toen met bruut geweld ging de oester open ..
parel ? |
lekker vast in carter, met breekijzers en bandenlichters aan de gang |
Het geheel is ontroest en dient nu meer als voorbeeld blok voor zoonlief om te zien hoe eea in elkaar zit. Afgelopen najaar nog een inlaatwartel uit een cylinder gehaald ter vervanging van de dol gedraaid exemplaar uit Mascha haar blauwe Liberator. Ik was een schroefje uit de choke klep kwijt en bij het los draaien van de inlaat wartel moer begon de inlaat wartel in het blok mee te draaien. De borgstift was ooit eruitgelopen en ik had geen echte stift erin gezet. Tip van Larry Elias : M6 draad erin tappen een M6 borgschroef erin met locktite. Het schroefje van de choke klep lag gelukkig in de ruimte onder de inlaat klep. Pffff wat een puinhoop klus.