vrijdag 15 juli 2011

Zomer restauratie project

door Ruud

Jaren geleden heb ik een Karmann Ghia aangeschaft om de jongensdroom te vervullen.  Een snel ogende bolide maar wel opgebouwd met VW kever onderdelen waardoor je met "jongens" geld eea kan restaureren.
Na wat exemplaren in Nederland te hebben gespot viel de keuze op witte Karmann die slecht 3 km van mijn huis te koop stond. De eigenaresse nam met pijn in haar hart afscheid met de afspraak dat als haar zoons gingen trouwen ze 'm mocht gebruiken voor de big day. Dat was zo'n 6 jaar geleden maar tot op heden heb ik nog geen verzoek gekregen wat maar goed is want hij ligt nog steeds een beetje uit elkaar.....



Het is bekend dat de Karmann Ghia wat gevoelig is voor roest. Daar kom je wel achter als je wat begint te vervangen. Het begon met een stukje dorpel maar na twee jaar had ik de complete onderkant van carrosserie vervangen.  Met Pizza dozen om mallen van te maken en achterplaten van de Philips TBX telefoon centrale kasten ( lekker 1 mm staal en ca 70 x 180 cm )  ben ik maanden in de weer geweest alle vormen na te kloppen om daarna met CO 2 weer in de body te maken.Een dorpel balk kan je prima namaken van 1.5mm gezette kast planken en het scheelt ook nog honderden euro tov je after market spullen die je toch altijd moet verbouwen om passend te maken.


ideale teken mal


achterkant van deze TBX 1000  voorziet in nieuwe body parts

Tijdens de plaat werkzaam heden kom je erachter dat de auto eens eens van achteren is aangereden en omdat het 1 aan elkaar gelast geheel is zitten er knikken in zijn heupen. Daar heeft de Amerikaanse restaurateur (hij kwam mi uit US nadat ik dollar centen in koker balken had gevonden) lekker dik staal plamuur opgezet tijdens de zoveelste spuitbeurt. Hij is ook uit de fabriek gekomen met oker geel , daarna is nog rood geweest en uiteindelijk werd ie Porsche wit.

Het is natuurlijk wel een type auto waar in de afgelopen 40 jaar al lekker aan gepimpt is.Ik viel uiteindelijk op het wit/creme met bruine skai bekleding ( mijn 1e echte auto een Peugot 504 had dezelfde kleur stelling van de 70-er jaren ).


Zoals gezegd  het begon met een dorpel en na verloop van tijd kom je tot de conclusie dat je de carroserie van het chassis moet loshalen (ala VW Kever). Tip voor aspirant restaurateurs : begin maar meteen de hele karmann te slopen en te lichten want het scheelt je maanden werk en zere ruggen , want de constructie is zodanig gemaakt dat je het alleen goed krijgt als eea gelicht is.

Als je een garage box hebt moet je creatief zijn met de ruimte. Ik heb van sloophout een zodanige stelling gemaakt waar de carrosserie op ligt dat het chassis met wielen er zo onder  gereden kan worden. de stelling heeft ook zwenkwielen om eea uit de garage te rijden voor jawel het spuit werk.


het uiteindelijke laagje met verf is bij mij altijd een zware bevalling  : welke kleur en hoe gaan we eea er levenslang opzetten....Inmiddels heb ik al aardig wat potten verf staan die niet voldoen qua kleur . Ik had mooi warm wit (701) van de Gamma ( prima verf , heel goed dekkend en ook kras vast ) maar hebben die mannen hun assortiment veranderd ..Ik balen , Ik heb sampels laten mixen van deze kleur in Sikkens lakken maar dit werd een te roze kleur ...


Waar moet je nu zo'n body laten spuiten ...Nou we doen alles zelf dus dat spuiten doen we ook zelf (mijn 1e auto's heb ik ook overgespoten tijdens zomer vakanties dus waarom deze 60 -er jaren auto ook niet ?


spuiten is tenslotte een feest !
Bij de Gamma (al weer ??)  hadden ze een party tent van 6x3 meter in de aanbieding zijnde natuurlijk een perfecte spuit cabine !  Dus 2 jaar geleden opgebouwd en hup auto schuren en in de grondlak zetten ... blijkt die verf van tegenwoordig nauwelijks uit te harden/drogen.  Dus hele handel afgebroken en weer in de garage box.

body in partytent
Als je 2 jaar iets heb laten liggen word het een steeds grotere stap om er weer iets aan te gaan doen. Enfin ik kreeg weer de motivatie en dus hupsakee de tent annex spuit cabine weer opgebouwd en dan de deuren en voor en achter klep erin en spuiten maar !  op zich ging dat wel goed ene dag de binnen kant andere dag de buiten kant. de achterklep met zijn recht opstaande deel helemaal mis : tranen waren niet v.d. lucht !

kleppen en deuren van binnen spuiten
waar moet je met 4 van die objecten heen om uit te harden ( dat is nl de truc , je moet geduld hebben en niet meteen alles ala auto reparatie in elkaar willen zetten)  dus maar een soort boten huis stelling in de garage gemaakt.

Toen de body spuiten. Eerst nog wat pas gelaste zaken in de grond verf zetten en dan maar eens voorzichtig de binnen kanten gaan doen. pff wat een klus en kunst om alle richels en profielen wit te krijgen , ook de buiten randen waar rubber profiel inkomt gedaan ,Langzamer hand werd het wel wat.

Inmiddels begon het weer ook tegen de zitten wat de tent met vellen van 6 x 2 meter zeil geen goed doet ..
Enfin zondag ochtend de stoute schoenen aangetrokken en begonnen aan de buitenkant .. pff 1 uur later was ie "warm wit"


lekker in een wit spartelpakje met spuitmasker
Top sport is het om met een masker op in een overal in een witte tent waar de zon op staat witte verf strak op een witte ondergrond te krijgen! helemaal gelukt zonder druipers . Enfin effe 30 minuten wachten en dan de volgende laag. Als deze weer wat uitgehard is 30 minuten later weer een derde laag erop ...
Toen begon het 's middags lekker te regenen en te waaien en dan maar hopen dat die tent blijft staan.
maandag avond alles naar buiten gereden om te zien hoe het nu bij normaal licht eruit zag : viel tegen het leek wel een zebra op sommige plekken . De laatste laag verf moet redelijk dik om te zorgen dat eea goed in elkaar vloeit , maar doordat er al 3 lagen opzitten wordt het steeds mi taaier en stroperiger.



zebra effect op de achterheupen
dus even met rubbing compound aan de gang : grove rode Jif om de zebra weg te poetsen . ging op zich goed maar op dunne plekken kwam de ondergrond erdoor



flink "rubbingen "
dag erop toch meer weer schuren met 800 en 1000, en toen het s'avond begon te regenen gewoon een rollertje van de kwantum genomen en begonnen met rolleren .

niet spuiten maar rollen !
Het was vochtig ( geen stof en beesten ) en  koel ( geen snelle opdroging) en het was niet licht ( ik zag waar de verf op kwam) . 45 minuten voor een hele Karmann !  en maar gieten en stormen die nacht ! 's Ochtends gekeken er lag hier en daar wat water op wat vlekken gaf maar inmiddels blijkt dat je die aardig weg kan cleaneren. 
's Avonds de tent in de regen snel afgebroken en de hele handel weer de box in !


tent afbreken voordat de storm het gaat doen


chassis staat al drie jaar geduldig te wachten
Een paar weken later was het weer aardig weer en  toen hebben we toch besloten om het dakje zwart te maken. Two tone was in de jaren 60 een optie , met zwart lijkt het in de verte net een cabriolet.
Enfin zondag ochtend tent opzetten (wordt routine) kareman erin en schuren met 400/800. Daarna  op de onderkant afplakken pfffff waar moet het randje komen ? . 's avonds net op TV gezien in een film waar ie liep.
's middags rolleren met zwart : Het was te heet en dus  werd het zwart met een vreselijke sinaasappel huid grrr. dus wat dagen wachten en weer schuren en maar afplakken om te spuiten : nog voordat de zon opkwam op vrijdag ochtend eea gespoten  wat redelijk lukte. Thans (jan 2012) moet het dal nog wat geschhrud worden met 1500 en daarna polijsten dan wordt het helemaal af !
afgelopen maand en polijst /poets machine gekocht met poets schijf en pasta : gaat helemaal perfect ! met 1000 en 1500 schuren , krijg je daarna een spiegelgladde oppervalk .


afplakken en spuiten


met dak zwart en lampen wordt het al wat 1
Een puzzle was het monteren van de beplating, zeker als je van de spuiter 3 jaar ervoor verkeerde parts erbij krijgt ( deel van VW bus...) . wat een gedoe. Eerst uitvinden in welke volgorde eea zit , dan blijkt dat de link en rechts aan de onderkant verkeerd zat ..Ook mistte een pijpje tussen lucht filter door de bodem plaat , en tot slot was er tussen duwen en buigen nog een klepstoterstang huls bekneld geraakt en moest er tussen uit. Dus na twee uur alles los en weer vast zat ook dat weer OK met een oude klep stoterstang huls.


beknelde stoterstang huls ,
 zie hoe mooi ie om de stoterstang is gevormd
En passant ook even de benzine pomp voet vervangen  :zat een barst in en dat gaat je storen . maar wat bleek onderkant zat vast in blok  grr.... Dus met een linkse tap op een staaf M8 gelast een "trekker" gemaakt om daarna met een rood hoofd eea er uit te trekken.
Na 10 keer los en vast zat de beplating pas goed

met linkse tap gebroken benzine pomp steun uit blok gestrokken
Komend weekend naar Kever Winterfestijn om "rubbers " te scoren om alles eea waterdicht in elkaar tezetten zodat we  weer energie voor de volgende actie krijgen  : body op chassis zetten met vier sterke mannen/vrouwen !

gezocht : hulpteam om body te plaatsen
 wellicht is ie in 2012 weer on the road !  we zullen zien en houden u op de hoogte .