Jaren geleden heb ik een Karmann Ghia aangeschaft om de jongensdroom te vervullen. Een snel ogende bolide maar wel opgebouwd met VW kever onderdelen waardoor je met "jongens" geld eea kan restaureren.
Na wat exemplaren in Nederland te hebben gespot viel de keuze op witte Karmann die slecht 3 km van mijn huis te koop stond. De eigenaresse nam met pijn in haar hart afscheid met de afspraak dat als haar zoons gingen trouwen ze 'm mocht gebruiken voor de big day. Dat was zo'n 6 jaar geleden maar tot op heden heb ik nog geen verzoek gekregen wat maar goed is want hij ligt nog steeds een beetje uit elkaar.....
ideale teken mal |
achterkant van deze TBX 1000 voorziet in nieuwe body parts |
Tijdens de plaat werkzaam heden kom je erachter dat de auto eens eens van achteren is aangereden en omdat het 1 aan elkaar gelast geheel is zitten er knikken in zijn heupen. Daar heeft de Amerikaanse restaurateur (hij kwam mi uit US nadat ik dollar centen in koker balken had gevonden) lekker dik staal plamuur opgezet tijdens de zoveelste spuitbeurt. Hij is ook uit de fabriek gekomen met oker geel , daarna is nog rood geweest en uiteindelijk werd ie Porsche wit.
Het is natuurlijk wel een type auto waar in de afgelopen 40 jaar al lekker aan gepimpt is.Ik viel uiteindelijk op het wit/creme met bruine skai bekleding ( mijn 1e echte auto een Peugot 504 had dezelfde kleur stelling van de 70-er jaren ).
Als je een garage box hebt moet je creatief zijn met de ruimte. Ik heb van sloophout een zodanige stelling gemaakt waar de carrosserie op ligt dat het chassis met wielen er zo onder gereden kan worden. de stelling heeft ook zwenkwielen om eea uit de garage te rijden voor jawel het spuit werk.
het uiteindelijke laagje met verf is bij mij altijd een zware bevalling : welke kleur en hoe gaan we eea er levenslang opzetten....Inmiddels heb ik al aardig wat potten verf staan die niet voldoen qua kleur . Ik had mooi warm wit (701) van de Gamma ( prima verf , heel goed dekkend en ook kras vast ) maar hebben die mannen hun assortiment veranderd ..Ik balen , Ik heb sampels laten mixen van deze kleur in Sikkens lakken maar dit werd een te roze kleur ...
spuiten is tenslotte een feest ! |
body in partytent |
kleppen en deuren van binnen spuiten |
Toen de body spuiten. Eerst nog wat pas gelaste zaken in de grond verf zetten en dan maar eens voorzichtig de binnen kanten gaan doen. pff wat een klus en kunst om alle richels en profielen wit te krijgen , ook de buiten randen waar rubber profiel inkomt gedaan ,Langzamer hand werd het wel wat.
Inmiddels begon het weer ook tegen de zitten wat de tent met vellen van 6 x 2 meter zeil geen goed doet ..
Enfin zondag ochtend de stoute schoenen aangetrokken en begonnen aan de buitenkant .. pff 1 uur later was ie "warm wit"
lekker in een wit spartelpakje met spuitmasker |
Toen begon het 's middags lekker te regenen en te waaien en dan maar hopen dat die tent blijft staan.
maandag avond alles naar buiten gereden om te zien hoe het nu bij normaal licht eruit zag : viel tegen het leek wel een zebra op sommige plekken . De laatste laag verf moet redelijk dik om te zorgen dat eea goed in elkaar vloeit , maar doordat er al 3 lagen opzitten wordt het steeds mi taaier en stroperiger.
zebra effect op de achterheupen |
flink "rubbingen " |
niet spuiten maar rollen ! |
's Avonds de tent in de regen snel afgebroken en de hele handel weer de box in !
tent afbreken voordat de storm het gaat doen |
chassis staat al drie jaar geduldig te wachten |
Enfin zondag ochtend tent opzetten (wordt routine) kareman erin en schuren met 400/800. Daarna op de onderkant afplakken pfffff waar moet het randje komen ? . 's avonds net op TV gezien in een film waar ie liep.
's middags rolleren met zwart : Het was te heet en dus werd het zwart met een vreselijke sinaasappel huid grrr. dus wat dagen wachten en weer schuren en maar afplakken om te spuiten : nog voordat de zon opkwam op vrijdag ochtend eea gespoten wat redelijk lukte. Thans (jan 2012) moet het dal nog wat geschhrud worden met 1500 en daarna polijsten dan wordt het helemaal af !
afgelopen maand en polijst /poets machine gekocht met poets schijf en pasta : gaat helemaal perfect ! met 1000 en 1500 schuren , krijg je daarna een spiegelgladde oppervalk .
afplakken en spuiten |
met dak zwart en lampen wordt het al wat 1 |
beknelde stoterstang huls , zie hoe mooi ie om de stoterstang is gevormd |
Na 10 keer los en vast zat de beplating pas goed |
met linkse tap gebroken benzine pomp steun uit blok gestrokken |
gezocht : hulpteam om body te plaatsen |
wellicht is ie in 2012 weer on the road ! we zullen zien en houden u op de hoogte .