vrijdag 14 september 2012

Roest.......

Door Peet,

Zoals een aantal van jullie weten ben ik bezig met het opstarten van een AJS 18 en nu ben ik aangekomen bij de benzinetank. Op zich is deze goed maar aangezien hij toch moet worden overgespoten (er blijkt verf op te zitten die oplost in benzine!) wilde ik de binnenkant ook maar gelijk aanpakken. Er bleek een flinke laag opgedroogde brandstof in te zitten en iets wat op een oude coating over roest leek. Dus aan de slag: rustarrestor-roestoplosser erin. Dit spul werkt buitengewoon goed op bouten etc. Tank gespoeld, bouten en moeren erin en schudden maar. Resultaat was niet helemaal wat ik had gehoopt. Het zag er wel ok uit maar je zag nog pitten gevuld met wat roest zitten. In een poging om  alles nu echt helemaal schoon te krijgen heb ik de boel aan de acculader gehangen......

onder spanning gezet........
 
Het werkt alsvolgt: de tank wordt gevuld met water met daarin opgelost soda (gewone schoonmaaksoda) volgens mij maakt het niet zoveel uit hoeveel soda je oplost. Een beetje uitproberen kan geen kwaad. Op een volle tank vijf à zes volle lepels werkt met de spanning van mijn acculader goed.  Bij de eerste poging heb ik er 'voor de zekerheid' maar flink wat extra soda ingedaan. Resultaat: wel erg heftig geborrel.....
Sluit een acculader aan met de negatieve aansluiting aan je tank en de positieve aansluiting aan iets van ijzer dat je in de oplossing hangt. Ik heb voor het ijzer vijf spijkers gebruikt en die door een deksel van een spuitbus gestoken. Dit voorkomt tevens dat de spijkers de tank raken en sluiting veroorzaken, dan werkt het namelijk niet. Het ijzer schijnt als een soort donor te werken en tevens de roestdeeltjes aan te trekken.
 
pas op: knalgas......
 
Het is wel oppassen geblazen met het gas dat vrijkomt. Dit is zuurstof en waterstof. En volgens berichten op het internet in precies de goede verhouding voor het beruchte knalgas. Dus kijk uit in je schuurtje of garage: goed ventileren voordat je het licht aandoet en zet een eventuele vriezer of koelkast uit.

het lijkt wel meer dan het is........

Na een dag zit er op de spijkers een laag roest. Het is geen stevige roest en gaat er makkelijk af. De roest heb ik regelmatig verwijderd, water bijgevuld en de spijkers daarna weer gewoon in de tank gehangen. De spijkers worden langzamerhand steeds dunner. Om de drie dagen het water met soda, na goed schudden, vervangen. Dit schijnt niet nodig te zijn maar er kwam wel erg vuil roestwater uit. Gisteren was de tank al vrij schoon. Ik laat het nog een paar dagen borrelen en dan moet het genoeg zijn. Of het uiteindelijk een goede manier is om je tank te ontroesten en of ook alle hoeken bereikt worden moet nog blijken, maar voorlopig ziet het er goed uit.
Nog een tip: de tank zo opstellen dat de opening op het hoogste punt zit zodat de gassen en eventuele smurrie uit de tank kunnen en zich niet ophopen bovenin.  En zet er iets onder........