zondag 7 juli 2013

Balansdag

Door John


De gemiddelde DVMAer rijdt op een motor (als ie al rijdt...) die over het asfalt stuitert als een konijn door het weiland. Dat kan verschillende oorzaken hebben; onkunde bij de bestuurder die vrij willekeurig aan alle handeltjes zit, vierkante banden of wielen die niet in balans zijn.

De wielen van onze motoren zijn zwaar en doordat banden en velgen niet overal even zwaar zijn kan het gewicht ongelijk verdeeld zijn. Bij hoge snelheden (65 km/h voor de gemiddelde DVMAer) zorgt dat ongelijk verdeelde gewicht ervoor dat het rond draaiende wiel gaat slingeren in de richting van het overgewicht en dat geeft gestuiter.

Twee sets lagertjes waar de as straks op ligt

Wat doen we daar aan? De gemiddelde DVMAer zet zijn motor na afloop van de rit in de schuur, duwt de vullingen terug in zijn kiezen en vergeet het hele probleem tot bij de volgende rit de 65 km/h weer gehaald wordt.

Het wiel in het apparaat;
plakbandje op lichtste punt, bovenaan dus

De oplossing is echter simpel; balanceren! Wat er op neer komt dat er wat gewicht gehangen wordt op het lichtste punt van het wiel zodat het wiel aan alle kanten even zwaar wordt. Dat kun je soms laten doen bij een motorzaak, ware het niet dat de steekassen voor sommige oude wielen te dun zijn voor het balanceer apparaat en sommige wielen een vaste as hebben en dat past ook niet.

De as op de lagertjes

Dan dus maar zelf doen en niet eens zo moeilijk. Bouw een U-vormige constructie met bovenin een paar heel erg soepel lopende lagers (heel soms werkt het met de wiellagers zelf maar meestal lopen die te zwaar). Daarin leg je het wiel via zijn eigen as. Geef het wiel een slinger en als hij stopt zal dat zijn met het zwaarste punt beneden en het lichtste punt boven. Bevestig wat lood aan het lichtste punt en probeer opnieuw. Verwijder lood of voeg lood toe, net zolang tot het wiel op willekeurige punten stil blijft staan; dan is het wiel in balans en kun je gerust zonder stuiteren gas gaan geven tot verschrikkelijke snelheden.

Balanceren met lood;
zwaar beginnen en steeds een stukje
er af knippen tot het klopt

De gemiddelde DVMAer gaat nooit deze opstelling bouwen maar voor de liefhebber staat hij in mijn schuur.

Het resultaat;
nog wel even aftapen