woensdag 2 april 2014

Norton International cylinderkop

Door Sjaak


Sjaak's kop

Bij een klusje aan de distributie van mijn Norton International kwam ik er achter dat de klepgeleider redelijk aan de grote kant was; ongeveer 3mm te groot! Na even een pauze te hebben genomen om van de schrik bij te komen ben ik gaan kijken wat te doen.

bovenaanzicht van klepsteel en geleider ...
en genoeg speling om kleine huisdieren door te laten!

Eerst maar eens de geleiders uit de kop getrokken, vervolgens een tekening gemaakt en daarna op internet gekeken wat er zoal te koop was bij diverse handelaren. Niet veel dus ik had weer eens wat afwijkends. En was het er wel dan was het uitverkocht en was het wachten op de nieuwe vooraad en dit kon wel even duren.

Daarom maar besloten om de koe bij de horens te vatten en de geleiders zelf te maken. Probleem nummer 1, waar haal je als particulier het goede materiaal vandaan. Ik dacht het gevonden te hebben
door naar een revisie bedrijf te gaan en ja hoor; ik kon materiaal kopen. "Kaassie" dacht ik en bestelde gelijk twee kleppen bij de man want de inlaat klepsteel had behoorlijk wat slijtage en denk Dan ook de uitlaatklep maar bestellen. Was allemaal geen probleem, vandaag besteld en overmorgen in huis was het praatje. De zon lachte mij tegemoet en alle donkere wolken waren verdwenen.

Echter toen ik na drie weken te horen kreeg Ja deze week verwacht ik ze wel begon het alweer aardig te duisteren en na twee maanden en nog niets zag ik alleen noch maar bliksemschichten en annuleerde
de bestelling en naar het materiaal kon ik toen ook fluiten. Er was ineens niets meer te vinden in Den Toko. Men was nog wel zo welwillend om de naam te geven waar zij het materiaal kochten.

Na wat speurwerk kwam ik aan het adres en na een telefoontje klaarde het alweer een beetje op. Particulier was geen probleem, wel contant, geen mogelijkheid voor pinnen, ja ja ze bestaan nog!

De andere dag naar de leverancier en mijn verlangens verteld en jawel, zij hadden een reststuk liggen van 30 mm rond en 60 cm lang en dat kostte 1 euro de cm!  En dat voor perlitisch gietijzer, doen dus!!

Daar ik de kleppen had geannuleerd had ik deze later in Engeland besteld plus wat ander klein spul zoals klepveer houders enz. Want ik wilde het zo maken dat uitlaat en inlaat constructie gelijk werden want dit was nu niet zo.

Borging maken voor klepveerhouder

Ik kon niet wachten en had er een snipperdag tegen aan gegooid en begon met het eerste probleem; de oude onderste klepveer houder zat geborgd tegen het draaien met een parker waar de kop van was af geslepen. Dit hoort met een paspennetje. Dus kop onder de freesbank en een gaatje onder de juiste hoek en het gat iets groter geboord en daarna een paspennetje gedraaid. Alles paste, dus
toen verder met de geleiders.


Alles in een lijn gedraaid en het gat 0,1 kleiner dan de klepsteel geboord en vervolgens de cilinderkop naast de Javaanse kip in de oven geplaatst en de geleiders in een plastic zak naast de bitterballen in de vriezer. Dit om niet te veel te hoeven beuken bij het inzetten van de geleiders. Die hebben een lichte perspassing van 0,02 tot 0,03 nodig.

geleider draaien
meten, meten en nog eens meten
hier de boring van de klepgeleider na het ruimen
de nul op de klok is de maat van de klepsteel

Na een klein uurtje eerst de kip opgegeten en daarna de kop uit de oven gehaald en kon ik de geleiders in de kop zetten. Dit ging goed met een paar lichte tikjes. Het geheel laten afkoelen. Toen het geheel op kamer temperatuur was de maat van boring opgemeten en met een verstelbare ruimer de boring op de maat gebracht naar wat de fabriek voorschrijft.

Daarna het grote moment, hoe ligt de klepschotel in de zitting! Nu, dit viel in het geheel niet tegen, ze zaten beslist niet scheef ofzo, de schotel sluitte overal al aan zonder dat de zitting was gefreesd, dus hoefde er maar weinig gefreesd te worden.

nieuwe geleidings doorns maken

Op de motorbeurs in Wormer had ik beslag weten te leggen op een kistje met zittingfrezen; echter er zaten alleen maar mm maten in, dit is waarschijnlijk de reden dat het er nog lag, en moest dus zelf een
11/32 en een 3/8 geleidingspen maken.

Ik heb ze iets groter gemaakt zodat ze maar 0.02 kleiner zijn dan de klepgeleider boringen, des te minder scheef zou ik kunnen frezen. Echter toen ik wilde frezen lukte het maar niet, de frees haalde bijna niets weg. Hij was zo bot als een je-weet-wel en de klep moet toch echt over de hele schuine kant dichten.

Ik heb toen een doorslijpschijf van de Gamma in de draaibank gezet en iets van het spaanvlak bij de frees weg gehaald en vervolgens sneed hij als een beer, ik denk dat ik zo 0,3 mm uit de kop heb gefreesd voordat hij over de volle schuine kant afsloot.

Hierna volgde nog een precies klusje, namelijk de groef in klep steken voor de spietjes die de schotel op zijn plek houdt en de klep op lengte maken. Daar een Norton Inter vrij weinig ruimte voor klep stel mogelijkheid heeft moet dit heel nauwkeurig gebeuren, te veel er af en je moet een hoedje maken, te weinig er af dan krijg je niet de goed speling ... of je moet weer ringen onder de rockerbox bouten leggen en een andere Oldhamkoppeling monteren.

Frrr, frrr, frrr .... PLOP

In ieder geval, alles is gelukt en dan volgt het laatste monikkenwerk, het welbekende slijpen van de klep in de zitting. Klep op het zuignapje, vervolgens klepsteel in de geleider en draaien maar ... ja, 5 tellen en "plop" zeg het napje en los is de klep.  Vervolgens klep weer op het napje doen, frrr frrr frrr "plop" enz enz.

Inmiddels heb ik al weer een paar keer op de motor gereden en hij doet het zo als het hoort; 2 trappen en lopen en veel compressie.

iedereen die een beetje technisch is
kan zo'n geleider maken

Ten slotte denk ik dat iedereen die een beetje met een micrometer om kan gaan en voorzichtig werkt deze klus kan klaren. Zeker de geleider maken. Zelf vond ik de zitting frezen en de klep opmeten voor de goede lengte het moeilijkst.

Bij de volgende revisie monteer ik kleppen met een 8mm steel. Dit kan makkelijk, deze zijn denk ik goedkoper en zo-bij-zo makkelijker te verkrijgen. En de vulling word ook beter met een dunnere steel.

Dan moet je wel weer zelf spietjes maken en dan gelijk alles van titanium, dan blijven we de 500-boys wel voor!!