maandag 27 oktober 2014

again Triumph TRW ....

door Ruud,

Hadden we in 2013 na 30 jaar de Triumph TRW weer op de weg, en  waren we zelf volledig hersteld van het bos ongeluk tijdens het Marketgarden weekend in Oosterbeek, ging het in 2014 niet goed met de TRW tijdens het ritje met de Norton mannetjes begin dit jaar.

Oosterbeek 2013 


Onder het motto van " als ie het na 10 minuten nog doet dan hoef je niet meer op te letten met inrijden aldus de mannen van KTF racing" gaste we afgelopen voorjaar flink door op de weg Nijkerk -Almere . De week erna begon de brommer toch een rammel te geven die deed denken aan een slappe primaire ketting.
Na dit geinspecteerd te hebben (niets aan de hand) bleek gewoon de olie in de tank op te zijn .....
Dus olie bijvullen en rijden maar weer, tja de rammel ging niet echt weg.
Op een voorjaars zondag ochtend op weg naar de Generaal zag ik dat er geen oliedruk meer was ( het pikkie kwam niet uit zijn bolletje...)  tja een andere olie pomp en olie druk meter gaven geen ander resultaat.
het pikkie bleef in zijn huisje 

Vorige week hebben we het blok onder de TRW uitgehaald en open getrokken en al snel was de "rammelaar" gevonden.
 rammelaar in het blok 

Door te weinig olie en dus smering /koeling is het witmetalen bigend lager in de drijfstang volledig weg gesmolten. De resten van dit babbit lagermateriaal vond ik naast de drijfstang in de vorm van een halve platte ring , en verder had het keienvanger filter onder in het carter alles netjes opgevangen. ook waren de olie kanalen van het betreffende bigend volledig dicht gesmolten.

Babbit onderin het filter
Tja even een andere drijstang scoren is niet zo makkelijk. Wel zo makkelijk is een reserve onderblok dat al 30 jaar in de stelling lag te wachten ...ooit bij de koop 30 jaar geleden erbij gekocht.

reserve blokken wachten in de stelling ...

Dus binnen 2 dagen een volgend blok uit elkaar halen.( dat gaat snel als je weet hoe eea te doen)

het reserve blok van 30 jaar geleden

Hier was de sludge pijp ook lekker dicht geslipt met koolstof . Wat wel opviel was dat hier een echte sludge pijp inzat die bij ons exemplaar van de defecte drijfstang er niet inzat. Waarschijnlijk door de vorige reviseur eruit gelaten met het idee: die loopt maar vol en dan komt er helemaal geen olie meer door.

sludge pijp vol drab van 40 jaar oud
Enfin we zijn thans begonnen om eea weer ala 2 jaar geleden weer in elkaar te zetten.

PS1 er was ook een stukje zuigerveer afgebroken , waarschijnlijk teveel gerammel tijdens de norton achtervolging ..
PS2 : ga niet inrijden in een groep , je gaat altijd harder dan je wil ...tenzij je mee doet in de solex tour met je Triumph


DVMA inrijd toertocht
Vandaag ( 29/10) maar even naar Muts in Soest gereden om aldaar 2 overmaat zuigers  te halen die ik 2 jaar geleden in het schap had zien liggen. En jawel hoor ze lagen er nog !
Mooie nieuwe 020 overmaat zuigertjes. Eerdaags bij Frank in Hilversum de cylinders op maat laten slijpen.

NOS zuigers voor de TRW
Meneer Muts had er zin in , eerst even bellen of ik langs kon komen. Zijn antwoord was ligt eraan wat ik kwam doen, als ik ruzie wilde maken kon ik beter wegblijven..., Aangekomen ging ie meteen als een haas op zoek naar een ketting tandwiel in zijn vooraad. Waarom komen al die handelaren altijd aan met het ketting tandwiel wat je al hebt ?  Ik wilde er een met meer tanden om wat sneller te kunnen rijden . Hij heeft mijn telefoon nummer nog genoteerd in geval dat ie zijn kist met drijstangen tegen kwam, want die was verdwenen....