zondag 23 november 2014

Sjaak maakt zijn eigen helicoils



Door Sjaak

De draad van een van de gaten in het carter waar het draadeind voor de cilinderkop in komt was voor de helft weg. Daar ik zo weinig mogelijk het materiaal uit het carter wilde weg halen heb ik gekozen om een bus te maken met uitwendig UNF 9/16x12 gangen en inwendig de orginele draad 7/16x14 gangen. Het gat dat je dan moet boren is slechts een paar tienden groter dan de uitwendige maat van de draad die er in zit. Het busje echter wordt dunwandig, de wanddikte is op zijn dunst dus waar de 'uitwendige tand' en een 'inwendig dal' zal ik maar zeggen elkaar snijden.

De draden snijden op de draaibank daar zij absoluut recht moeten zijn anders heb je twee of meer busjes. Het is te doen zo als je ziet maar neem wel een stukje goed staal; ik heb het uit een oude beitel gemaakt (C45).

Je kan ook een helicoil set kopen maar die kost 160 pond en dit vond ik duur zodat ik dit eerst wilde proberen.