vrijdag 19 december 2014

Back to the Bicyles

door Ruud,

Begin dit jaar had ik het plan opgevat om een BSA parabike na te maken. Met de huidige prijzen is het niet echt leuk om zo'n fietsje erbij te kopen en het namaken van zo'n basic fiets is goed te doen als je wat soldeer en lasapparatuur in je werkplaats hebt staan.




Van Arnold kon ik zijn para bike wel een jaartje lenen als voorbeeld dus dat scheelt alweer een hoop getuur op internet foto's.

wat is nu specifiek aan zo'n fiets :

  • de gebogen frame buizen met twee scharnieren erin
  • het ketting wiel met BSA erin
  • de "platte" velgen 
  • de  remtangen die uit gestanst plaat zijn gemaakt
  • de handremmen ook uit gestanste plaat
  • inschuif trappers ter voorkoming dat de trappers uitsteken in opgevouwen toestand
Verder is ie lekker simpel met een leren zadel, simpel stuurtje,  geen verlichting en een freewheel achternaaf.

Ik ben er achter gekomen dat er 2 types zijn , het zgn Engelse leger model en het Noorse Leger model. Deze laaste heeft dus wat simpeler vouw scharnieren ( gewoon een stuk hoeklijn met buisjes erop gelast. Deze kan je beter kan namaken dan een gietstuk scharnier.

het makkelijke Noorse scharnier

Inmiddels hebben we een Sparta donor fiets uit de jaren 80 gekocht voor de platte velgen , voorvork, balhoofd deel , zadel pen buis en het cranckstel.  Nadeel is dat er een 3 versnelling naaf inzit dus op de markt in Hilversum hebben we bij de fietsenpik een goed wiel met een freewheel naaf gekocht.

de sparta donor fiets
vnl voor de vlakke velgen 

Bij buurman Bart hingen nog wat ketting wielen in zijn schuurtje: laten die nu overeenkomen met het patroon van de originele BSA ketting wielen. dus uit een stuk staal van 3 mm de BSA letters gezaagd en deze met zilver in het ketting wiel gesoldeerd.

BSA letters erin gesoldeerd en geprobeerd in Arnold zijn fiets
en dit is een originele
 ziet u het verschil ?


Voor de gebogen frame buizen hebben we 16 mm pijp bij Korelaar in Soest gehaald ( 6 meter voor 3 euris !). Buurman Bart heeft ze mooi gebogen bij zijn voormalige werkgever.


4 maal gebogen 16 mm frame buizen
met eronder de werktekening 
het moet worden zoals dit originele frame 
lijkt alleen nog maar even solderen ....

Op de Kootwijker broek beurs hebben we inmiddels een stel mooie handremmen gekocht alsmede een stel trappers zonder reflectors ( we gaan niet voor die inschuiftrappers omdat deze niet sterk genoeg zelf te maken zijn en verder waardeloos fietsen) , en verder een stel mooie zwarte handvatten.

Tis wel constant een overweging hoe ver wil je gaan met het namaken ...je kan je nl heel veel moeite besparen als je een goede look-alike wil maken.  Moet je bv het balhoofd van 1 cm inkorten en de inperslager schalen wegwerken om dat je die het origineel niet ziet ( is een buis die "uitgeperst" is met daarin waarschijnlijk een lager schaal).. moet je de voorvork gaan aanpassen omdat het uiteinde iets anders is qua vorm en constructie ( een inzetstuk ipv een platgeperste buis)  etc.
Moeten we de gebogen frame buizen aan het eind vervangen door een buisdie van 16 mm naar 13 mm uitloopt ( dus een stuk staf afdraaien van 16 naar 13 ...en deze in de 16 mm solderen )

de originele achteras bevestiging

de achteras bevestiging van de donor fiets

zadel klem en buis van "donorfiets 2" 

stuurhuis
1 cm langer dan origineel....

wordt vervolgd 







.