zaterdag 23 mei 2015

Messing verouderen



Door Peet

De meesten van ons houden wel van de patina die na lange tijd op de metalen onderdelen van de motoren onstaat. Maar soms moet je een nieuw onderdeel gebruiken of een oud onderdeel bewerken waardoor de patina verdwijnt. Het afdekplaatje van het gat voor het klokje in het tankpaneel had niet de goede vorm. Het miste de bolling. Ik denk dat het plaatje dat ik heb bewerkt uit messing bestaat.
Vorm ok, patina verdwenen.
Maar de patina wilde ik graag terug hebben. Op internet zoeken leverde de tip op om het onderdeel in amoniakdamp te hangen. Een simpele opstelling met een schoteltje amonia, twee spijkers en een plastic zakje erom werkt verbazingwekkend goed en erg snel.
Goed ontvetten en een kookwekker zetten en om het kwartier even checken hoe donker het al is. Uiteindelijk schijnt het bijna zwart te worden. Maar dat kan je er natuurlijk weer afschuren en gewoon opnieuw beginnen. Hieronder zie je verschillende resultaten. Afhankelijk van tijd in de damp en de toestand vooraf.
 
 
 
Om te kijken of het ook met koper werkt heb ik een stukje koper in de damp gehangen. Dat kreeg meer een grijsgroene kleur dan de kleur van oud koper.
De amoniakdamp schijnt ook op brons te werken maar dat heb ik (nog)  niet geprobeerd. En misschien zijn er meer legeringen waar het bij werkt.