maandag 26 december 2016

Triumph 3HW achterstandaard

door Ruud,

De afgelopen 3 weken heeft  de achterstandaard  van de 3HW een grondige opknapbeurt gehad.

3 weken zult u denken,  dat kan toch niet ?  Dacht ik ook , maar bij nader inzien is een asymetrische standaard die uit 2 verschillende gegoten delen bestaat die in zijn leven nog eens te te lang aan 1 kant in elkaar is gelast een best moeilijk onderwerp.

hij zag er zo uit :


ooit afgebroken en toen weer in elkaar
maar waarschijnlijk 0.5 cm te lang 

hoop aan gelast om de dwars staaf ergens vast te zetten 

ambachtelijk schijtwerk

extra dwarsstaaf om wat stevigheid in te brengen 


Het duurt even voordat je besluit om de boel maar gewoon door te slijpen en de 2 poten maar op te gaan lassen. daarna kan je opnieuw gaten er in freezen voor de nieuwe dikkere dwars staaf .

opgelast en recht/in vorm gebogen
met 10 mm frees nieuwe potgaten erin maken

De ophangconstructie van de achterstandaard aan de frames van engelse motorfietsen is mi per definitie pet. Ik heb eea in het verleden op gelost door een bus te maken die door de standaard heen gaat . De bus wordt door een bout en dubbele veerring opgesloten tegen het frame. Dubbele veeringen zijn niet makkelijk te krijgen maar ik had nog wel stalen schotel veren liggen. Met 2x2 schotel veren kan je 2 mm veerweg maken zodat de standaard niet ligt te klapperen.

4 x schotel veer met 3/8 26 tpi bout 


De uitgeslagen bevestigings gaten van de achterbok  hebben we met een lange conische ruimer weer redelijk rond gemaakt . Hier hebben we een bus met kraag ingesoldeerd met zilver  zodat de nieuw gemaakte bevestiging bout van 3/8 26 tpi met bus hier lekker in past. De kraag van de ingesoldeerde bus  zorgt ervoor dat er meer lengte vlees voor de opvul bus is  want de oren van de standaard zijn natuurlijk  behoorlijk ingeslagen in de afgelopen 70 jaar.

geruimt gat met bus

met insoldeerde bus 

Na heel veel buigen, meten en nog eens meten met waterpas (eerst zorgen dat je frame recht staat dmv een water pas op het carter waar de cylinder opstaat) kan je eea neer leggen om de dwars staaf ( gevonden in ee afval container)  met zilver in de potgaten solderen.

past netjes, potgat heeft een klein gaatje om
de druk en soldeer goed te verwerken 

alles uitgericht 

weer voor 5 euro zilver erin !
maar zit wel muurvast en netjes 


Na weer wat buigen (het valt niet mee om een organisch gevormd product recht in te klemmen) past eea dan eindelijk goed in en op het frame en zit de standaard ook  haaks in alle standen.

Tot slot moesten we nog een dopje op de knop van de veer maken want dat is wel erg dun geworden in 70 jaar !

extra doppie op de veer stud gemaakt 
Voorlopig gaan we ervan uit dat deze standaard het gaat doen zonder een extra versteviging, die is pas nodig als de standaard helemaal uitgeslagen is en je motor scheeft staat , want dan wordt eea steeds meer belast.

Oh ja : het 3/8 schroefdraad in de oren van het frame is natuurlijk naar de knoppen gegaan gedurende de 20 keer in en uit elkaar draaien ( was al niet veel) ik heb eea opgelost door de bout gewoon met een moer vast te zetten aan de binnen kant van het frame. Dit kan om dat er een bus over de bout zit die de standaard en de schotel veren moet opsluiten. We zullen in de komende maanden wel zien of dit lukt qua ruimte als de rest  wordt opgebouwd.

Rest nog te vertellen dat ik een voorbeeld standaard van mijn TRW had. dar scheelt een hoop gepuzzel want anders is het vreselijk gokken wat de maten en juiste vorm moet zijn.