donderdag 8 december 2016

Triumph 3HW zadel

door Ruud

Op de  3HW  zat een zadel edoch dit was het model wat op een 250 cc motorfiets hoort.
Dus bij onze Jos Pelders op de Kootwijkerbroek beurs een originele India replica gekocht.
In feite koop je het zwarte skai dekje met daaronder een voorbeeld hoe het ijzerwerk ongeveer er uit moet zien.

Je moet nog even flink aan de gang voordat eea fatsoenlijk op de motorfiets zit. Het prettige van deze Triumph is dat er flink wat ruimte rond de frame bus zit waar het zadel om scharniert. ( Bij de Matchless G3 is dit echt minimaal, de tank zit daar strak om het zadel).

Zoals gezegd moet je aan de gang met het India zadel frame.

Waarschijnlijk is er een vrachtwagen over heen gereden nadat het eerst een oefenstukje was van een technische school met lassen voor beginners.

las cursus in India
Het is een lastig model om helemaal symmetrisch te maken en als je ergens begint te buigen wordt het alleen maar slechter. Dus zaag meteen de neus van het frame eraf , dan heb je teminste een open frame wat je kan gaan buigen tot ie symmetrisch is. Vervolgens heb ik een degelijke boog gebogen van 4 dik sstrip en haaks op het frame gelast ( zit bij een Koets duozadel ook op deze manier).



nieuwe neus
Officieel hoort het zadelframe aan de voorkant direct over de frame bus met een bout vast gezet te worden, maar voor lange mensen is het raadzaam de zadelframe montage  ca 5 cm te verhogen mbv stuk strip van 4 dik een 25 breed. zogezegd zo gedaan.

lippen eraan om ca 5 cm hoger uit te komen

Vervolgens hebben we de frame bus geruimt naar 8.5 mm. met een op maat gedraaide bout ( 8.5 mm met 5/16 draad aan het eind ) scharniert het zadel aan de voorkant. We hebben in 1 kant van de zadel besvestigings lip   5/16 draad getapt zodat de bout geborgd kan worden met een losse moer. Ook nog even een M6 smeernippel in de bus zodat eea niet vreselijk gaat piepen / lees inlopen.

bout van 8.5 rond die met schroefdraad in de lip vast zit

gat naar 8.5 geruimt , tja dat ie helemaal uit
het midden was geboord in 1942 laten we maar zo 

lekker ruim

De veren aan de achterkant worden op het frame gezet met een uit zeskant gedraaide draadeind . 1 kant heeft 3/8 draad en aan de andere kant zit 5/16 draad waar met moeren de hoogte van de achterkant van het zadel ingesteld kan worden.

draadeind uit 13 mm zeskant

veren kunnen lekker gesteld worden


Al met al ben je toch een dag bezig om alles fatsoenlijk te krijgen....