zondag 22 april 2012

Norton Manx M40 1947

door Marcel

Afgelopen najaar, en begin dit jaar, de 350cc Manx uit elkaar gehaald, en vooral het blok gereviseerd.
Hij stond ondertussen ook alweer 13 jaar in de woonkamer, werd tijd om er weer leven in te brengen.


 bij Ko in de werkplaats '60 jaren


Deze bewuste Norton Manx is ooit eind jaren '50 bij ko terecht gekomen, met de wetenschap dat het
de Norton van Bertus van Hamersveld is geweest.
 De racecarriere van Bertus, kende een abrupt einde op een Norton tijdens een trainingsessie op Zandvoort 1947.



Heb contact met de familie van Van Hamersveld, en probeer meer over de historie boven water te krijgen.

Leuk detail, vlg de familie, het nummer Oerend Hard" van Normaal, zou "Bertus op z'n Norton "
betrekking hebben op van Hamersveld.

De Norton is van eigenaar verwisseld, kwam bij ene Drikus uit Zaandam terrecht. heeft er een tijdje mee
gereden ( geraced). En daarna bij Ko.
Ko heeft hem weer zo goed als mogelijk, voor die tijd, technisch weer in orde gemaakt.
Het mooie is dat, in die korte periode van bestaan van deze Norton, tot hij bij Ko kwam, hij ongelovelijk
origineel en compleet is gebleven.
Na dat Ko hem klaar had, is hij weggezet bij de andere Norton's, hij is nooit gestart, de reden waarom zal later blijken.
In 1987 had  Ko gevraagd, of ik niet eens wat foto's van de Norton's wou maken, om de woonkamer en achterkamer mee op te fleuren.
Zaandam is een katholiekgemeenshap waar vroeger de pastoor nog wel eens langskwam voor een kop koffie. Bij Ko hingen en stonden vrij veel christusbeelden, heilige Maria, ect.
Dat kwam weer door m'n oma, maar dit werd afgewisseld met afbeeldingen van Norton's.
De Pastoor heeft z'n een keer zitten tellen, en kwam tot de conclusie dat de Norton's het van het geloof
hadden gewonnen!

Maar goed op een mooie voorjaar's dag, naar Ko om foto's te maken, dat betekend eerst 10 ander motoren eruit manoevreren, om bij de bewuste Norton's te komen.
Zo zag ik zelf voor het eerst, deze bewuste 350cc Manx, ik vond het toen al een gaafe motor,
mooie lijnen,  al zijn de voor de oorlog  met een webbfork  het allermooist. En niet beseffend dat ik de volgende eigenaar zou worden.


bij Ko achter 1987

Na het overlijden van ko, kwam de Manx met goedkeuring van de familie bij mij dus terecht.
En de 500cc 1948 versie bij m'n broer. Die over beide motoren een uitgebreid boek aan het schrijven is.


schuur ko 1997

Bij het weghalen van de Manx uit de schuur van Ko, een snelle inspectie, bleek dat de rockerbox
er los op stond ! en oliepomp verwijderd, geen sprocket tandwielen en ketting naar de magneet !
Nou had Ko in huis,  boven een slaapkamer, dat als het heilige der heiligen was verklaard, daar stond
de Featherbed Manx, met langs de wanden kastjes en kistjes, met bovennokker onderdelen. voor Inter en Manxen.
Na wat zoeken, vond ik een stalen kistje met geel vet krijt opgeschreven  "Norton Manx"
En daar zaten de missende onderdelen in ! (opgelucht), alleen was nog niet duidelijk waarom Ko dit had gedaan.
In jaren erna heb ik zelf al een en ander opgeknapt aan de Manx, maar wegens een te druk leven.
stond hij al die tijd in de woonkamer.


woonkamer


Afgelopen september, het blok volledig uit elkaar gehaald, kwam het probleem te voorschijn.
Een afgebroken inlaatklep geleider, een beschadigde zuiger, verder één van de bovenste koelvinnen
was afgebroken, en door Ko doormiddel van drie bussen op de volgende vin vast gezet.
maar maakte geen contact met kop verder, ( geen koeling), kleine haarscheurtjes rond de vier gaten
van de cylinder. Alles wat ooit rubber was, voor afdichting, was nu een kleverige substantie.
De lagerschalen in het carter, waren ingescheurd, nu vervangen voor nieuwe schalen.







Op markplaats een nieuwe originele zuiger, met juiste overmaat gescoord!
Rond kerst de cylinder, kop, zuiger, kleppen naar FTR Capelle a/d IJssel gebracht. Die hebben
toen vakkundig er een nieuwe bronze klepgeleider in gezet, cylinder gehoond, en de scheurtjes in het
Aluminium dichtgelast. Ook de afgebroken vin is er weer tegenaan gelast.


oude situatie, afgebroken vin

nieuwe situatie

Ondertussen, het spul weer opgebouwd, en functioneerd gezond ! Ook de magneet uit elkaar gehaald
en nagekeken, deed het namelijk ook niet meer. Geeft nu weer vonken, niet onbelangrijk !
Kleine missende, en vervangen onderdelen, bij racingvincent besteld.
Setje nieuwe banden erom gezet, de binnenbanden waren nog van dat roze rubber (dat is echt oud)




Binnenkort, eens kijken of hij weer tot leven komt, En er zit een kenteken bij ! Dus we kunnen de weg op,
"Manximaal genieten "
En wie weet over drie jaar ZZ races ?