maandag 7 mei 2012

Sjaak over z'n toeren!

Door Sjaak


Ik heb een electronische toerenteller op de Norton gehangen, hij zit in de behuizing van mijn oude chronomatic teller. Het is de tweede keer dat ik zo teller in mijn bezit heb maar de eerste keer werkte hij niet goed en heb hem terug gestuurd. De ontwerper wilde niet meer aan mij leveren maar ik was toch nog nieuwsgierig en heb hem via een vriend opnieuw besteld.  Nu werkt hij, alleen in tegenstelling tot de vorige keer vindt ik dat hij nu te weinig toeren aangeeft!


Het principe is dat hij telt het aantal stroomstoten die op de bougie kabel komen en deze signalen worden zo omgevormd dat zij een servo motor aanstuurt die de wijzer aanstuurt. Dit is beter dan een systeem die een normale voltmeter aanstuurt want die zijn hier mechanisch niet tegen opgewassen, tegen de trillingen enz. Ik ben benieuwd hoe dit het houdt. Hij kost 95 euro dus dat is te overzien; voor de wikkelingen om de bougiekabel heb ik iets speciaals gemaakt. Komend weekent ga ik rossen in Luxemburg, ik ben benieuwd of hij het nog doet als ik terug kom.

In de race draaide men zo'n 7000tpm, ik heb er nog niet mee gereden maar op de standaard in de schuur heb ik hem zo'n 2500 tpm laten draaien meer wilde ik niet doen voor de buren. Ik denk dat zo 8000 tpm wel te halen moet zijn maar ik vertel mijn ervaringen nog wel.