zondag 16 maart 2014

BSA tank en zadel

door Ruud,

Vandaag alle moed bijeen geraapt en aan de be-lettering van de tank begonnen. Tis natuurlijk de kroon op het werk en vreselijk in het oog springend die nummers / transfers dus moet het in 1 keer goed.
Op de BSA WM20 site  staat netjes het lettertype en de grootte. Nu had ik op de Matchless  lettertype "Stencil"gebruikt wat ik eigenlijk veel mooier vind dan de Ariel. Dus na lang wikken en wegen toch Ariel gekozen. Met powerpoint A4 tje uitprinten en dan op een stuk boeklon plakken en dan met een scherp mesje gaan snijden.....wat een takke werk, zelfs met mijn nieuwe bril en een vlijmscherpe scalpel is het een hele toer om de lijnen vloeiend te krijgen en verder geen pluizen in de hoeken te krijgen.


stencil is veel mooier !

Met de tweede set had ik bedacht het boeklon op A4 te snijden en dan in de printer te stoppen...komt het wel aan de verkeerde kant eruit , dus hoe kan je text flippen in PPT: een image van maken en deze flippen.
Dat scheelt een heleboel weg geschuif van de letters.



Het nadeel van die Ariel is dat de stippen in 8 en 6 en de driehoek in 4 eruit vallen ....gebruik je de stencil dan zitten er verbindings stukjes in zoals bij echte kist sjablonen . ( Ik heb zo'n kist sjabloon apparaat van mijn oud baas, maar helaas zijn dat maar letters /cijfers van 15 mm hoog. Tja het sjabloon apparaat met letters van 4 cm hoog was ongeveer 1.5 meter in doorsnee en dat is 20 jaar geleden waarschijnlijk zo de container in gekieperd.

Enfin heb je het C nummer uitgesneden dan begint toer 2 het plakken op de tank ! waar moet het komen zodat de BSA sticker nog past en er een divisie pictogram onder kan. ik heb gekozen om het aan de boven kant te lijnen met het tank rubber en de andere kant in het midden van de tank bevestiging .( na afloop blijkt dat dit niet de rechtste uitlijning is.)  dan moet je proberen de rechte sticker op het bolle en kromme vlak zonder vouwen te plakken. wat een gepiel !  ook nog de hete lucht fohn erbij.  de binnen kant van de 6 en 9 en 8 erin frutten en een nieuw driehoekje voor de 4 maken want dat zit waarschijnlijk ergens onder mijn mouw.

Dan papier om de tank en alles afplakken voor het spuiten. Gisteren de spuitbus al geprobeerd dus dat mocht geen verassing geven . Ik had er ooit opgeschreven : mooi mat wit en spuit goed.

Alles op een prullen bak neergelegd zodat zijde 1 gespoten kan worden. Met een bonkend hart spuiten: dat ging redelijk, niet teveel en niet te weinig.  Even wachten en dan het papier verwijderen. blijkt het Action blauwe tape nu wel erg goed te plakken en trekt meteen het sjabloon mee en beginnen er witte draden tussen letters en sjabloon te komen. Dan moet je gewoon stug door trekken want als je aarzelt zakt de boel terug op de verkeerde plaats...


Ik heb ooit een aflevering van Chip Foose op Discovery gezien waar ie hetzelfde truukje deed en ook de belijning er mee aftrok ....dat had ik dus ook bij nummer aan de andere kant van de tank.
Vervolgens nog voordat de verf is uitgehard met scalpel en pincet de O tjes uit de 6 en 8 pulken ...


Chip laat ook wel eens een lijntje vallen

Ik had nog steeds mijn Matchless nummer in gedachte die erg goed gelukt was . juiste letter type , juiste kleur verf. Ik was in de veronderstelling dat mijn BSA wit dezelfde als de Matchless was, echter blijkt dat ik een andere spuitbus gebruikt heb:  een soort creme...

Enfin na wat opknappen met scapel wegkrassen en hier daar wat verf indeppen weer met de scalpel zijn de letters "acceptabel" ( op 1 meter afstand ziet het er perfect uit !).

zuster: beetje opknappen graag ! 

Dan de sticker van Pelders ( no 0027) erop. Waar moet ie komen  ergens boven het C nummer ...en zelfs met een 6 x 2.5 cm ovaal stickertje is het een toer om er geen plooien in te krijgen ( ook hier maar weer de fohn erop gezet.)


Nu had ik alle foto's van Henk zijn site zitten bekijken voor nummers en plaats en  nu ik het erop heb zitten is mijn conclusie dat Gerrit Bruggink ze op de beste plaats heeft zitten

Gerrit heeft ze perfect zitten .
Enfin nu moet er nog een divisie plaatje op :

De polar bear is een hele mooie maar moeilijke dan maar de 50th Nortumbrian Infanterie division


17-3-2014 :  We hebben een proefje gedaan voor het divisie logo : op een stuk aluminium eerst wat zwart gespoten, daarna een sjabloon gesneden en erop geplakt en dan rood van de Action erop gespoten.  even laten drogen op de gaskachel en na een uur het sjabloon eraf getrokken met het volgende resultaat :


Dat moet dus nog maar eens over want dat Action rood is van die "zuurtjes" verf die lost alles meteen op en rood dekt heel slecht op het zwart.

Verder hebben we zaterdag een stukje dempings schuimrubber in het zadel gemaakt. Als je een nieuw dekje monteert gaat het nl snel naar de knoppen omdat de achterrand haaks door de rijders bips wordt afgesneden. Dus een stukje vulling van 2 cm dik geperst scuimrubber voorkomt dit ongemak en levert een minder zeer achterwerk op na lange afstanden !

extra vulling 

met electrisch broodmes kan je perfect
schuimrubber snijden
no bumpy rides anymore