dinsdag 11 maart 2014

BSA WM20 voorvork en stuur montage

door Ruud,

Volgens het recept: "3 x daags" en verder op behoefte hebben we vandaag de web voorvork gedaan.

Afgelopen zaterdag de voorvork er voor de 1e keer erin gehangen. Je moet de truuk even kennen:

Eerst het balhoofd gedeelte met cups en kogels monteren, daarna de web vork met de twee onderste  dwarsstukken aan het balhoofd vast zetten. dan de veer in het bovenste deel van het balhoofd stuk steken. (veer even buigen), dan met wat duwen de voor vork omhoog werken en met het dwarsstuk de vork en balhoofd gedeelte aan elkaar zetten, daarna het andere dwarsstuk erin steken (iets wringen ).
(ik had bij het meten en passen met centerpunt merk tekens in diverse delen geslagen, dat scheelt een hoop niet passen en wringen)

zo moet je 'm er niet in gaan hangen !

Tja stap 1 hadden we op zaterdag gecombineerd met stap 2 en 3.  Daardoor waren de onderste kogels niet lekker in de cups gekomen en paste de stuurdemper plaat aan de onderkant niet goed aan het frame.(hadden ze maar fiets-lager kooien gebruikt)  Dus vanochtend alles weer uit elkaar. Had ik alles weer in elkaar, lag de stof afdek plaat van het bovenste balhoofd lager nog naast de brommert....Dus met blindoek op en two fingers in your nose de vork weer in en uit elkaar .....en nog steeds geen beschadigingen op de verf !!


Enthousiast geworden dat het allemaal lekker ging hebben we de koplamp er op gezet (wat een gepuzzel met die 4 stangetjes ...mi 4! (faculteit) = 24 mogelijkheden ...


Daarna het spatbord erop ging ook lekker edoch het lijkt of voor het eerst in mijn leven de plamuur (bij de midden bevestiging) wat aan het openbreken is ....gaan we wel wegwerken met die mooie matte verf ( klein verfspuitje op een oude koelkast compressor ..
Daarna stuur erop en op het stuur alle mooie handeltjes en knoppies...het lijkt Toby Rix zijn apparaat wel !

handeltjes en knoppies met 28 gangen draad

Tobi Rix  (ook oud) had ook veel knoppies
Het is inmiddels wel duidelijk dat ik twee schroeven ben kwijtgeraakt bij het galvaniseren ...een tank bout met borg gaatje grrrr en een M8 slotbout voor de panierracks, maar van deze laatste heb ik er nog tig liggen. Deze bouten leken erg op de partij M8x30  kruiskoppen waar mijn BSA onderdeeltjes  bij gegooid waren.

Morgen zadel, gereedschapkist , achterspatbord, accu bak en olie tank en achterrek maar eens doen , dan begint het echt te tonen ...