woensdag 1 februari 2017

3HW cylinder

door Ruud,

De Triumph basket case bevatte ook een cylinder en zuiger.

Echter de cylinder was al opgeboord tot 74,65 mm  wat theoretisch de 18e overmaat is !  (standaard  boring is 70 mm).
De bijgeleverde zuiger was een originele standaard zuiger goed voor een boring van 70 mm.

Dus een bus was het advies.  Nu heeft de 3HW een kraag op de cylinder zitten zodat mbv de kamer op de cylinder kop geen pakking nodig is. Dus een bus met kraag zou dan nodig zijn .

Westwoodliner in de UK levert een aantal liners die in de buurt kwamen. Voor zo'n 120 euro heb je een liner volgens opgegeven spec verstuurd naar Nederland. valt niet tegen

Ondertussen hadden we alvast een originele 040 zuiger in Australie gekocht op ebay.  na 70 jaar kwam het spul uit WOII weer terug naar Europa. Deze was gekocht met het idee dat zoonlief over 40 jaar deze misschien wel eens nodig zou hebben...

helemaal nog in het oude vet

Op een gegeven moment kwam ene Jim op marktplaats met 3HW spul boven  borrelen.  Contact gezocht maar dit werd geen succes. Een hobby mag geld kosten maar een 3HW  is nou weer niet zo uniek dat we de hoofdprijs gaan betalen.  We hebben tenslotte tijd genoeg dus we zochten verder.

En jawel , afgelopen zaterdag hebben we in prive magazijn in het zuiden des lands een mooi cylindertje gescored waar de 040 zuiger uit down under met wat licht hoonwerk in past.

Uiteraard waren er wat vinnen afgebroken, maar mbv een matchless donor cylinder hebben we wat stukjes nagemaakt, De hele handel op een warmhoud plaatje gezet met vuurvaste stenen eromheen. en na een 30 minuten opwarmen de stukjes met zilversoldeer vast gesoldeerd. Daarna de boel rustig laten afkoelen.


stukjes postioneren op een stuk rood koper
 
 warmhoudplaatje
en vuurvaste stenen


aardig resultaat
( het blijft altijd behelpen )
De volgende ochtend werd het tijd om de zuiger eens goed in de cylinder te passen. Altijd even wennen hoe je moet meten.  We hebben ooit eens een binnen micrometer gekocht die onontbeerlijk is voor dit soort acties. Verder een micrometer om de zuiger te meten. Ik was begonnen met een digitale schuifmaat , maar dat is niks...

meet en hoon gereedschap
Eerst hebben we met de dremel de kraag boven in de cylinder weggeslepen totdat eea vlak lag met de rest van binnenkant van de cylinder. De zuiger kon er nu van boven strak in.


Vervolgens moest de onderkant van de cylinder aangepakt worden. Dit hebben we met een hoonsteen op de accu boormachine gedaan . Flink WD40 toevoegen voor de smering.  
Na 3 keer poetsen pastte hier de zuiger van onderaf ook in.
Meten met de binnen micro leerde dat eea behoorlijk gelijk was over de hele lengte .



Vervolgens met het Hepolite Low expansion silicon alloy pistons fitting instructions overview bepaald wat de speling moet zijn. Dat is voor Solid Skirt type per inch diameter bottom of the skirt .0015"  . Wat neerkomt op 0.1 mm.  Tja dat is wat we altijd doen . Je kan natuurlijk wel lekker strak gaan maar geheid dat je vastlopers krijgt.
Na meeting bleek dat ik 0.08 mm speling had. Na wat poetsen met de hoonsteen zaten we op 0.1 mm verschil tussen zuiger en cylinder ! Helemaal mooi dus voor de 3HW en zijn toepassing. We zijn nl niet van plan om wedstrijden te gaan rijden danwel 10000 km per jaar af te leggen met volle bepakking !

volgende klus :  Cylinder kop waar we klep geleiders voor gaan maken