donderdag 23 februari 2017

Triumph 3HW front fender

door Ruud,

Van de week  het voorspatbord  van de Triumph 3HW van de plafondhaak afgehaald en eens in de voorvork gehangen. Altijd leuk om te zien hoe ie erin past want als er iets is wat op de meeste (engelse) motorfietsen niet netjes zit is het wel het voorspatbord.

Netjes zitten betekend voor mij dat:

  • de afstand van spatbord rand tot velg rand overal dezelfde is ( dat ie symmetrisch loopt met de velg/band.
  • het spatbord vullend over de band heen hangt , dus niet dat je 4 of 5 cm ruimte tussen band en spatbord hebt tenzij je een crosser maakt , overigens ook geen 1 cm tussen band en spatbord want als je door een paardehoop rijdt dan slaat je voorwiel vast ( helaas is dit een praktijkgeval geweest ...)
  • het begin en eind van het spatbord op de juiste plek zit 
  • het spatbord overal dezelfde vorm heeft inclusief over even breed. Dus niet een tataratata voorkant zoals een voorkant van een toeter
  • dat de beugels recht en symmetrisch zijn.

Inmiddels is mijn werkwijze als volgt :

  • Is het spatbord wel voor de velg en band geschikt ?  even kijken of je overal 6 a 7 cm tussen spatbord rand en velg hebt zitten onafhankelijk van de beugels die eraan zitten. Ik heb nl eens weken zitten knoeien totdat ik erachter kwam dat ik bij Bram een spatbord op het oog had gekocht wat voor een 20 inch velg bedoeld was ( of als je met 19 inch velg  een crosser wil bouwen )
  • Is ie qua radius OK dan kijken of de beugels de juiste lengte hebben. Is dit OK en zitten de beugels netjes vast dan ben je wat dit deel betreft klaar. In de praktijk is het bij mij nooit het geval. Ik boor/slijp de klink nagels uit de beugels bevestigingen want beugels en radius van spatborden aanpassen met beugels erin wordt een drama. Je krijgt het niet goed !
weggeslepen klinknagels  diep
in de plamuur 
  • Vervolgens ga je het spatbord uitdeuken en op breedte en juiste radius brengen ( bij de 3 HW varieerde de breedte van 14 tot 12.5 cm ...  met wat hulpstrips en bekken met rubber in de bankschroef heb ik eea weer binnen 2 mm tolerantie allemaal recht gekregen. Ook het maken van een binnen malletje uit 4 cm dik multiplex helpt enorm ! om de vorm er goed in te krijgen.
  • Dan zet je de velg en spatbord met opvulblokjes in de voorvork. Vervolgens ga je de beugels pas maken ( ik heb de beugels eerst symmetrisch gebogen etc). De standaard beugel is natuurlijk altijd krom want die is gemaakt voor eenmalig pech onderweg gebruik ....hoe kan je het bedenken om een buisje van 12 mm te gebruiken om een motor van 150 kg in bedwang te houden als je langs de weg staat en het wiel er nog uit moeten halen ....
 
blokjes tussen velg en fender
  • De standaard beugel is het lastigst qua inkorten ...meestal zit aan het eind een soort gietstuk  terwijk op de andere kant een gewelfde vorm zit voor de standaard stabiliteit.  Truuk is om 'm vooraan bij het gietstuk door te zagen en er een stuk tussen te zetten of eruit te halen en middels een prop die erin komt de boel met zilver weer in elkaar te solderen.  
  • Gelukkig was mijn achterbeugel OK ( tja je bevestigingslip zit 5 mm uit het midden maar dit laten we zo.)
  • De voorbeugels waren 2 cm te lang , dus een kwestie van afzagen weer met de klem platmaken en gaatjes erin en voor de bakker is de zaak !
ingekorte voorbeugel

symmetrie rond velg en fender 
  • Oh ja : Ik gebruik geen klinknagels om beugels en spatborden samen te voegen . Om te beginnen valt het niet mee om klinknagels met zo'n grote platte kop te vinden, daarna moet je heel goed kunnen meppen op die klinknagels en je slaat per definite de kop aan flinters zonder stempel, Verder sla je geheid weer een del in je spatbord . Dus gebruik gewoon RVS M5 slotboutjes van 15- 20 mm. heel efficient hoor : je kan de beugels en spatbord ook van binnen goed verven en je zet eea heel gecontroleerd in elkaar !