woensdag 31 oktober 2012

RhonyX uitdagingen

Door Ruud

Heel lang geleden, toen motoren nog spotgoedkoop waren heb ik een Franse Motor Cycle by Monsieur "Koos Smits" aangeschaft.


de RhonyX 25 jaar geleden 


Het was een  RhonyX van de 20-er jaren met een 500cc zijklep Chaise motor erin. In de voorgaande jaren hadden diverse Franse ijzer smeden zich heerlijk op mijn aanwinst uitgeleefd! Dus veel restauratie werk voor de onschuldige Nederlandse aspirant motor fanaat.


Naast het zoeken van een zuiger voor deze mastodont, honen van een blinde cylinder  kop was de grootste uitdaging het  na maken van een starter tandwiel. Veel franse hengsten op de kickstarter om de machine tot leven te brengen zorgde voor het afbreken van fragile tandjes op een ingenieus tandwiel

tandwiel met op kopse kant 5 facetten 

tandwiel  met afgebroken tanden omdat
de kamer voor de veer de wand te dun maakt  
Op een VMC middag sprak ik Frans A. die als de beste weet hoe tandwielen in elkaar zitten en gemaakt worden. Recept :
Men neme een stuk C40 staal, draait het op de juiste maat, maakt het op een opname doorn en laat het vervolgens afsteken bij een tandwiel fabriek en daarna laten harden. Het zijn overigens geen normale module tanden. De tanden hebben puntige einden omdat de starter krans er makkelijk in moet grijpen en niet blokkeren wat je met die Burman bakken wel eens hebt (dus punten aan de tanden vijlen ipv platter maken wat ik heb gedaan ...). C40 hardbaar staal was niet makkelijk te krijgen maar Frans had nog wat liggen, dus ik aan de gang met het 1e deel  de 5 facetten op de kopse kant erin (laten) maken. Enfin op een avond gewoon begonnen met een graden boog en vijl en Dremel. Na 3 avonden had ik 5 schuine vlakken op de basis zitten.

gewoon met de hand vijlen...
Het insteken van de kamer (2.4 breed) lukte mij niet op mijn draaibank dus mijn broer gevraagd of ie dit op de 5 assen frees bank kon doen. Gisteren vroeg ik hoe het ermee was en hier citaat uit mail :

Je wilt het niet weten eigenlijk. Ik zou het gisteravond doen even tussendoor, progamma gemaakt afsteken op de frees bank met een dunne T- frees ging goed, toen op zijn kop voor de groef. Progamma gemaakt toen machine gestart toen hij klaar was keek ik en oeps groef 4.8 in plaats van 2.4 mm. Vanochtend hem in 3d getekend, vanavond de omtrek opnieuw frezen en laat morgen een 3d programma maken. 
Sorry Ruud was er niet helemaal bij met mijn verstand .
Maar het komt goed 


2 uur later kreeg ik de volgende foto :


Nu gaan we weer verder met en opname doorn maken, tanden insteken en harden.

Januari 2013
Frans heeft een steek-kop op zijn freesbank . met ruim 4 uurtjes werk had ie de tanden erin gestoken middels een zelf geslepen beitel. Daarna even harden en weer ontlaten en een nieuw tandwiel is het resultaat

opname doorn mbv de "mislukte"

links nieuw en rechts oud

hopen dat de nieuwe weer 90 jaar meegaat 



 In parallel lopen de andere activiteiten zoals: Cylinder is gehoond maar een vlekje (links) bleef ...


Blinde kop met de Kawasaki race zuiger  die erin past 

Het big-end is inmiddels door Marcel lekker hard gemaakt dus kunnen we eerdaags het Big-End in elkaar persen .
huidige status