maandag 28 januari 2013

Triumph TRW bak

Door Ruud

Inmiddels al weer een tijd geleden dat uw huis restaurateur iets van zich heeft laten horen, maar daar willen we de komende tijd verandering in brengen.

Enige weken maar eens begonnen aan het laatste nog niet aangeraakte onderdeel "de versnellings bak". Ik had al geconstateerd dat ik een km teller aansluiting mistte op de toentertijd gekochte  bak. Met prijzen van 475 euro voor een revisie bak stond ik niet te springen om een andere maar even te kopen. Mijn geduld werd beloond op Wormer waar Carlo een bak had liggen die er lekker smerig maar compleet uitzag. De km teller kabel zat er nog aan en niet zonder enige reden zou later blijken.

Om het vuil op te lossen de bak eerst maar eens in de WD40 gespoten en daarna lekker laten weken. vervolgens alles uit elkaar trekken . De olie was  door een vorige eigenaar er al uit gehaald. Met de fantastische bio reiniger de onderdelen lekker op zolder in het was hok schoongemaakt (buiten was het -5 graden dus in de garage iets te koud voor het afspoelen met water.

bak in fotobak
Het bleek een prima bak te zijn. de vorige eigenaar had waarschijnlijk niet veel geduld gehad dan wel te voor zichtig geweest met het inpersen van van lager in het midden alu cater deel. De borgring was half los gekomen en liep daarom tegen het starter tandwiel aan. Kwestie van de caterdeel in de oven op 100 graden leggen en na 15 minuten kon het lager helemaal in het huis gedrukt worden. Tja het stokbrood rook daags erna wel een beetje naar SAE50 ...heerlijke aroma hoor !

lekkere stevige tanden 
borgring niet helemaal in de groef

Het mag gezegd worden : zo'n Triumph bak zit wel degelijk in elkaar , het schakelt als boter met zo'n fantastische grote krans van ca 8x 8 mm met flinke nokken (op foto midden boven het grijs blauwe labyrinth) zodat eea niet snel uit leutert met alle gevolgen van dien.

de missing connection 

Het kostte enige moeite om de kabel van de bak aansluiting te krijgen , de wartel was natuurlijk beschadigd doordat er iets op was gevallen en voordat je door hebt dat je de hele handel uit het aluminium moet trekken ben je wel een uur verder met een rood hoofd bang om eea te vernielen.
Vervolgens de as in de drieklauw gezet en heeeeeel stevig vast gezet en eindelijk kwam de wartel los.

main shaft en teller aandrijving

Vanmiddag uitgevogeld hoe de overbrenging is. De primaire as en het teller asje zitten 1:1, het ketting tandwiel op de bak is 18 tanden, op het wiel 36 tanden terwijl de omtrek van de band 207 cm is. Dus bij 1 omwenteling van het wiel gaat het asje 2 maal om.  De teller (uit een leger truck) die ik heb geeft  bij 1040 omwentelingen per minuut 80Km/hour aan. 80km /uur is 80.000meter / 60x60 seconden en is 22 meter per seconde.... dus als je 1040 omwentelingen hebt dan gaat door de factor 2 het wiel 520 maal rond met 2.07 meter. Heb je afgelegd 520x 2.07 = 1076 meter.  1040/2 = 520 omwentelingen per minuut 520*2 meter is 1040 per minuut. Dus ca 60 km per uur.  Nou toch redelijk in de buurt moeten we maar denken.

edel handwerk

Om het losdraaien van de ketting wiel moer te voorkomen heb ik maar een borgring gemaakt. Uit een platte schijf van 1 mm zincor is een gat op de draaibank erin gedraaid en toen klem gezet in een mini bankschroefje met  het ketting tandwiel en dan maar  vijlen met een klein sleutel vijltje. (zag naderhand op de site van peter plastic bike dat je ze voor 1 euro kan kopen... maar dan ben je ook nog wel 8.50 euro transport kosten erbij kwijt... Tzt op een beurs nog maar eens zoeken naar een nieuw 18 tands ketting wiel, de huidige heeft een beetje haaie vinnen tanden.

strak passende borgring 

Pakkingen uit 0.3 papier met een scalpel mes gesneden, tja en zal je zien net op een hoek waar het dun is breekt ie doormidden, dus maar weer een nieuwe maken...

bak in het frame

Het primaire ketting afstel mechanisme (met zo'n mooi bolletje wat aan het eind wat in het frame zit en wordt tegen gehouden door een wartel) was waarschijnlijk van een ander model Triumph. Het draad eind was te lang dus draad eind doorgezaagd en gat van 6 mm in het bolletje gedraaid en het ingekorte deel met zilver in het bolletje gesoldeerd. Nieuwe assen om bak in het frame te klemmen hadden we in de kerst vakantie reeds gemaakt. Het valt wel op dat 1 moer van de versnellingsbak scherts platen wel heel erg dun moet zijn om niet klem tegen de bak te zitten.

De primaire ketting kast van Triumphs zijn juweeltjes vergeleken met zo'n Matchless sigaren blikkie. Degelijke  aluminium gietstukken die met veel 1/4 inch schroeven in elkaar zitten en waar dan de accu bak en ketting kast weer aan zitten.

achterdeel van primaire ketting kast
De volgende artikelen gaan over uitlaat / spatbord en blok !