donderdag 31 januari 2013

Triumph TRW krukas

door Ruud

Stap 1 voor het blok is de krukas in en uit elkaar. Tis iedere keer weer een ontdekking tocht door het toenmalige brein van mr Eward Turner , de ontwerper, hoe ie eea had bedacht.

Eigenlijk is er al jaren niets nieuws onder de zon. Wij motor maniakken weten als de beste dat het een "Continous Improvement" proces was het ontwikkelen en produceren van industrieel spul. Je ziet dat ze bij elk nieuw ontwerp weer wat hebben geprobeerd te verbeteren. Nog even een stukje onderwijs: je kan op 3 levels "werken" te weten vervaardigen, verbeteren en vernieuwen. Bij start van de industriële revolutie was men aan het vernieuwen, daarna zakte men af naar verbeteren om tenslotte in de vervaardiging mode te draaien. Net op dat moment kwamen de Japanners om de hoek kijken die meesters zijn in het verbeteren. Voor iets nieuws moet je toch naar Italie of Duitsland gaan...

3 delen krukas

Terug naar de TRW krukas die heel slim uit 3 delen bestaat. Een centraal vliegwiel met daarin de gaten voor krukassen die middels een spie sleuf en bouten vast wordt geklemd. De krukas tappen zijn hol (ca 20 mm !) waar de olie door loopt die vanuit de aandrijf zijde erin wordt gepompt. Deze holle ruimte zo'n 80mm lang, loopt vol met olie en iemand heeft dus uitgevonden dat dit een "sludge" pijp is. Gelooft u dat dit de bedoeling was?  M.i. is het een marketing truck geweest om een ontwerpfout te verhullen. Je wil toch helemaal niet midden in je krukas resten vuil en ijzer opvangen?  Wat ben je aan het doen schat ? Even de sludge pijp schoonmaken terwijl de hele motor uit elkaar ligt.

de ijzererts uit de sludge pijp

de sludge pijp

Bij de 3TA hebben ze eea iets handiger gedaan. De sludge pijp is een echte pijp in het vliegwiel die ook bij mij vol met slijpsel en krullen zat om dat de vorige eigenaar na de vast loper eea niet had schoongemaakt.

Het nadeel van de 3 delen krukas is dat het uitlijnen een beetje schipperen is. Bij Matchless en Harley is het simpeler je hebt maar 2 variabelen ipv 3. Ik krijg altijd een loodgieter/autoslopersgevoel als je met hamers en bank schroeven aan de gang moet gaan, maar het schijnt al 100 jaar zo te moeten (tja we hebben niet allemaal een mooie pers in de garage staan).

de theorie

de praktijk

0,4 mm speling 

Het uitlijnen is eerst een kwestie van zorgen dat de 1ste  persing zo goed mogelijk gaat. Gelukkig zaten er mooie gaten in vliegwiel en krukas gedeelte zodat met een passende boor een gecentreerd kon worden.

Daarna de hele handel in de draaibank gezet, even spelen met wat meters en dan kan je gaan zien waar de slingeringen zitten. Tis een kwestie van relativiteit denk ik altijd maar. De twee gelijke meters moeten in "kadans" heen en weer gaan. Ik hoef nl niet eerst met mijn draaibank en in klemming afwijking te gaan uitzoeken.

Het fijne van zo'n ingeklemde krukas tap is dat je met een relatief klein tikje van de aluminium hamer al een paar honderdste verdraaiing  kan verkrijgen. Bij de Honda Blackbomber, Matchless en Harley was dat echt kleunen wat je niet in je draaibank wil en mag doen.

in de draaibank uitlijnen 

Nu ook live op youtube !

"The swinging pistons!"