woensdag 30 januari 2013

Triumph TRW uitlaat

Door Ruud

Al sinds de aanschaf 30 jaar geleden keek ik altijd naar een eventuele siamese uitlaat voor de TRW. Inmiddels weet ik dat de TRW twin uitlaat anders is dan de 3TA twin uitlaat. Op het web vind je mooie glimmers in bijbehorende ruime ponden maar zoals het armlastige motor rijders betaamt zoeken we door totdat we passend schroot vinden met dito prijzen.

En schroot vonden we! Onze ras Amsterdammer en uitvinder van het oud "engels" ijzer verzamelen C. Jusche had net een stukkie siamese uitlaat uit de gracht opgevist! Ik helemaal blij, voor 35 euro origineel patina roest en groene aanslag op de uitlaat !

zie je mijn uitlaat liggen ....
origineel tig jaar roest

Toen de uitlaat demper scoren, een 3TA uitlaatje zou mooi zijn. Op 1 van Bram zijn Markplaats advertenties zag ik er een hangen in zijn magazijn. Effe emailen met Bram. Hij had er een liggen maar die was "plat " maar zou 'm naar Rosmalen meenemen. Het plat bleek aan de kopse kant te zitten. Vanwege een geweldige perspassing op de pijp had men ook hier de "BB methode" (Botte Beuken ) toegepast waardoor er een "apart" patroon op de uitlaat gekomen was.

nee dit is geen monster ...
en maar kleunen met een hamer... brrrrr

Tja wat te doen ?  Zo houden ? We wilden de brommert  in gebruikte staat gaan opbouwen. Maar zo'n deuk is toch een beetje te erg. Dus afplakband erom waar we de zaag in gaan zetten. Het zagen ging al zo raar alsof er nog wat onder zat. Ik bleek net 2 mm op de rand van de binnen demper pot te zitten .... Dus deze ingesoldeerde rand eruit trekken zodat de demper mooi in het afgezaagde erin zou passen. Het afgezaagde deel kon toen netjes uitgeklopt worden. Heerlijk werk vind ik dat altijd, met geduld en wat truukjes / stripjes en een aantal hamertjes kan je het weer zo vlak krijgen als voorheen.

rond doorgezaagd en toen kwam de pot tevoorschijn
Door het gekleun van de vorige gebruiker was de binnen demper natuurlijk geknakt. Dus hier maar van een stuk gaspijp een nieuwe gedraaid en geboord.

nieuw stukje demper gedraaid , geboord en gelast 
Daarna hele handel in elkaar duwen en uitlijnen en toen met CO2 punt lasjes weer rondom dichtgelast.

weer met CO2 dichtgelast 
Vervolgens nog een nieuwe klem gemaakt van lekker dik staal en een tussen stukje (waarschijnlijk door het 3TA demper kom ik 3 cm te kort maar dat komt mooi uit want dan kan dat tussen stuk net wat dunner zijn zodat ie makkelijk in de demper past.

klemmetje van 3 mm dik en "arbeiderschroom" op de pijp