zondag 24 maart 2013

De eerste rit in 2013

Door John


De koudste 24 Maart ooit, maar de opnieuw opgebouwde 1927 Model 18 moet kilometers maken voor ik hem mee durf te nemen naar Monthlery. Dus... de Lange Onderbroek opgezocht, benzine in de tank en duwen maar (oplettende lezers zien dat een kickstarter ontbreekt).

En ja hoor, al na 10 seconden duwen komt er een NS-wandelaar type Kabouter Plop voorbij die een conversatie start die als volgt verliep:

Hee, een BSA! Nee, een Norton, staat er op
250cc! Nee, 500cc
Tweetakt toch zeker? Nee, viertakt, vandaar die kleppen
1950? Nee, 1927
Mengsmering? Nee, gewoon benzine
Van welk leger? Het is een racemotor!

Gelukkig moest er een trein gehaald worden en ik kon weer verder duwen. Sinds deze winter loopt ook deze motor op Castrol "R", prima olie maar wel stroop met dit weer dus ik moest me de pleuris duwen om hem te starten; we denken aan "trekken aan een dood paard".

Na een kwartiertje volhouden sloeg hij echter aan en nu ik de racenokken goed afgesteld heb loopt hij als een trein; harde klappen en rauw gebrul. Op weg! Nagestaard door verbaasde koekblik bestuurders.

En hij loopt prima; die middag een ritje rondom Utrecht gemaakt zonder problemen.

Daarna het ding snel de schuur ingezet en onder de warme douche waarna alles wat niet heel dicht aan de torso zit weer langzaam van blauw naar roze kleurde. Morgenavond alles maar eens langslopen en op naar de volgende rit!