maandag 4 maart 2013

Triumph TRW koppeling

door Ruud,

Zoals laatst gemeld: het valt niet mee om bij je plan te blijven. Zo ook toen ik even wilde zien of de aangekochte koppelings hub paste. Het blijft tenslotte een gok als je op de blauwe ogen van een verkoper iets onbekend koopt.

Overigens, ik heb zeer goede ervaring met Jacob de Groot, echt geen enkel probleem om te ruilen of om een misrekening van ketting na 2 maanden terug te krijgen. Ook Bram en Peter Classic Bikes doen niet moeilijk over ruilen. Daarentegen heeft Braas (Triumph) het helemaal verbruid bij mij door vreselijk moeilijk te doen over een spiksplinternieuwe rem trommel die uiteindelijk niet paste (als ie niet past  krijg je je geld terug was de deal). Tenslotte wilde ie niet eens de complete 220 euro terug betalen. Einde oefening bij die man: met een boog er voortaan omheen lopen !

(intermezzo: klik op deze link om te zien wat je gaat vinden als je Googled op 'Triumph Braas')

Enfin de hub had ik al eens uit elkaar gehad dacht ik maar ik moest met flinke magneten aan de gang om de koppelings platen uit het huis te krijgen.


Het bleek na wat meten en kijken dat de nieuwe metalen platen te groot waren . De nokken aan de binnenkant zaten strak over het midden gedeelte ( hadden we het niet eerder of een passings stelsel gehad ?). Kwestie van in de draaibank zetten en met en scherpe binnen draai beitel 0.3 mm eraf draaien en voila je kan de platen op een bergtop in Engeland in de regen er weer simpel in en uit zetten (tja daar heb je in de regel geen draaibank staan waar je de aanpassing zou kunnen doen).

Enfin we waren toch lekker bezig en hebben meteen maar een koppeling unit trekker gemaakt wat een "Triumph" special is (Alhoewel, mijn allereerste auto en sleutel ervaring was een NSU Prins alwaar de koppelings unit "met een geschikte" trekker verwijderd moest worden (aldus Piet Olielager). Dus op de HTS een joekel (30 cm) van een poelie trekker geleend en  hupatee draaien maar. "Krak" hoorde ik en nog een krak en daar brak het gietijzeren huis in stukken! De ervaring is recht evenredig met het aantal  gemoerde producten!

gietijzeren NSU koppeling huis
trekker voor de NSU koppeling
2 cylinder 650cc  Prinz 

Maar ook in deze NSU koppeling unit zat een binnen schroefdraad alwaar ik tijdens het werkplaats practicum (ja ik deed electrotechniek) een trekker voor gemaakt heb. Deze werd nog 1 keer gebruikt om op het zigeuner kamp in Hollandse Rading een nieuwe koppeling unit te scoren.

Het zoveelste trekkertje gemaakt 
Het andere dankbare tool dat gemaakt werd is een sleutel voor de olie inspectie pluggen (zie hieronder). Helaas hebben voorgangers steevast geprobeerd met grote schroeven draaiers, beitels oid. deze doppen open te krijgen. De enige oplossing is plat stuk op maat erin slijpen /vijlen en dan met een Bahco erop de dop los en of vast draaien. Eerst nog de sleuf enigszins fatsoeneren. Inmiddels begin ik in deze special tooling het soort voertuig met slagletters erin te zetten daar zoonlief steeds meer in de garage met tooling rond zwerft zodat eea gebruikt wordt waar het voor gemaakt is (dus geen Triumph trekkers in Honda vliegwielen forceren ...)

sleuteltje  gemaakt 
gelukkig makkelijk lossende schroeven
van de dynamo  aansluiting