vrijdag 8 maart 2013

Wederom een AJS girder sleutelavond

Door John



Terwijl sommige lieden professionele hulp nodig hebben om een vogelpoepje van hun koekblik te wassen steken anderen de handen uit de mouwen en aldus troffen we Cristiaan op donderdagavond in het gezellige sleutelhok in De Oude Schuur druk in de weer met de voorvork van zijn nieuwe AJS.


Voorvorken van vooroorlogse AJS motoren zijn een terugkerend thema op deze druk bezochte website en Peet ging Cris voor in het bewerken van dit fijne stuk mechaniek. Niet dat er veel aan die girders mankeert; de vork van Peet had niet meer nodig dan een paar vers 'geknurlde' ringetjes en naar verwachting zou de vork van Cris's AJS er niet veel slechter aan toe zijn.

De historie van een 75-jaar oude motor compleet achterhalen blijft lastig maar aangezien Cris's motor een 'off the road' versie betreft met zeer geringe slijtage doch een flinke deuk in de tank en een Duitsch typeplaatje houden wij het er op dat de vorige eigenares een oude Duitse boerin was die er alleen op zondagmiddag voorzichtig mee naar de kroeg reed en daar een keer, na het nuttigen van 1 schnapps teveel vanaf gelazerd is, die deuk in de tank tengevolge.... 'scheisse, verdammt nogmal!!!'.


Hoedanook, een voorzichtig mens telt voor twee, dus voorwiel en spatbord werden verwijderd om daarna de strukturele elementen van de vork los te kunnen halen. Cris had een heilig ontzag voor de veer in de voorvork, na verhalen over losschietende veren die minimaal drie keer door de ruimte stuiteren voor zich te boren in de weke delen van een argeloos passerend huisdier maar die angst blijkt ongegrond. Bij het volgen van de juiste procedure (vork gewoon los naar beneden laten hangen) valt de veer vrijwel vanzelf van de motor.


Niet alleen de veer maar ook de andere delen waren vlot verwijderd en een snelle -maar grondige- inspectie leerde dat de vork werkelijk niets mankeert; ik heb professioneel gerestaureerde vorken gezien met meer speling op te assen. Onder het genot van nog een paar biertjes werd de uitstekende conditie van de vork, na eerder genoemde meestal voorzichtige boerin, toegeschreven aan een combinatie van Engels vakmanschap en Duitsch smeervet. Verder werd besloten ons nooit meer in te houden met motoren met een telescoopvork, toch zeker een inferieure constructie en een van de oorzaken van de teloorgang van de Britse motorindustrie en het moreel verval in het algemeen.