maandag 20 mei 2013

Een gegeven motor moet je niet in de cylinder kijken

door Ruud,

Ivm het motorisch willen bewateren van onze onlangs verworven groentetuin was ik op zoek naar een benzine water pomp.

ja we hebben een volkstuin en de rabarber smaakt prima 

Werd gisteren door buurman Bart een klein rood tweetakt aangedreven waterpompje aan ons gegeven (het gegeven paard) .

Buurman Bart 

Nadat Joris en ik onze armen lam hadden getrokken aan de startstaal draad , talloze remmenreiniger injecties hadden gegeven zodat ie  zo nu een dan leek te gaan lopen en uiteindelijk de start draad uit de aandrijving trokken vonden we het geklingel wat uit de motortje kwam toch wel vreemd.
Remmen reiniger
kan je voor alles gebruiken :
reiniger,starthulp, handvatten, 
rubbers  etc op metaal schuiven


Dus werd blok even open gemaakt met een amazing resultaat :

onderkant weg geknabbeld

lekker afgeschraapt

Het small-end had een speling van 2.5 mm ! Waarschijnlijk is de hele lager bus eruit gelopen, verder was een onderkant van  de zuiger verdwenen ...  Het vreemde is dar er geen enkel stuk metaal onder in het cartertje lag....waarschijnlijk is alles heel geleidelijk uit de poorten gespoeld. We hadden niet de indruk dat het blok ooit opengemaakt was .

"het blok in de bek bekeken" 

ferm big-end wat nog OK is 

We zijn nu op zoek naar een twee takt zuiger met volgende maten :

  •  diameter zuiger  40 mm
  •  piston pen diameter 10 mm of 12.5 mm ( bij 12.5 hoef ik geen bus te maken)
  •  piston pen zuiger hoogte van 20 mm 
Een 40mm solex zuiger komt het best in de buurt hebben we inmiddels uitgevonden.

merk motor is onbekend , zal wel uit china komen, brommer zuigers komen in de buurt maar de piston/zuiger hoogte afstand is erg laag van dit zuigertje.

25 mei vervolg waterpomp:

Afgelopen vrijdag bij "Lee Towers" in Soest een Solex zuigertje gekocht. Geprobeerd met een 13 mm boor het small -end op te boren : dat werd dus niks. Een hoop gepiep en vast lopende boor in de blijkbaar geharde drijdstang eind. Dus dan maar een busje maken van .3 dik ....In de doos met matchless onderdelen van 30 jaar geleden lag een bronzen lager bus . Afgedraaid op 12.5 en en de "borst"maar laten zitten. Bus in de drijstang persen en 4 x olie smering gat erin boren.
Vervolgens de zuiger aan de onderkant op maat slijpen met de flex. Dat had nogal wat pas en meet werk in aarde ( zo'n onderkant loopt dus strak tegen de krukas wangen aan)

bus in drijstang

koperen koppaking

Solex zuiger als alternatief

daarna eea in elkaar zetten en even op lettten wat de exhaust "kant is . Tja na montage van alles bleek dit precies aan de andere kant te zitten.

Koppaking was aan flinters gegaan dus wat te doen ?  Ik had nog de binnenkant van de 0.5 mm koper voetpakking liggen die ik 30 jaar geleden gemaakt had voor de Triumph Trident . Daar kon de koppaking uitgemaakt worden . (even uitgloeien en hij is boterzacht)

Alles in elkaar en proberen :  niet lopen dus . Bleek toch dat de hoofdsproeier dicht gekoekt zat . Handig zo'n setje met sproeier ruimers ooit gekocht op een keep them rolling beurs uit zo'n "uitzoeken voor een 1 Euro" bak.

Na twee keer trekken liep ie .  Wat een lucht die twee takt met extra smeer olie . Moeders piepen natuurlijk : zo kan je niet mee naar de familie reunie...

Zondag ochtend nog even een pakking voor het pompgedeelte gemaakt uit een stuk skai . Papier zwelt alleen maar op door het water.
Water aansluiting met een PG32 wartel en wat Gardena spul op de draaibank aangepast en de afvoer was klaar.

pomp compleet
Op naar de sloot achter het huis , pomp eerst vullen met water , aantrekken en na dat de aanzuig buis gevuld was begon ie flink te spuiten !

Helaas is het nu op de tuin zo nat dat er zwammen groeien dus voorlopig geen gebruik van de pomp !

zelf geplukte zwam nu in de fridge