dinsdag 28 mei 2013

Triumph TRW voortgang (afgang)

door Ruud,

Tis al weer enige tijd geleden dat er nieuws over de TRW is geschreven maar gisteren was ie eindelijk zover dat ie van de tafel af kon om gestart te worden.

  • We hadden de afgelopen weken wat issues opgelost zoals een te dik pakket koppelings platen dat vast liep in de primaire kast: dus op de draaibank de hub inkorten en 2 platen eruit laten (nu paste de originele druk stift wel)
  • We hadden de magneet op tijd gezet (dachten we).
  • We hadden alle kabels gemaakt (altijd een vervelende klus: hoe lang, hoe loopt ie en wat voor eind stopjes moet je gebruiken ... )
  • Ketting kast bleek aan te lopen dus een afstand stuk gemaakt (daar was dat rare gat in de kast dus voor)
  • De spie van de kickstarter was inmiddels al uitgeleuterd door het proeftrappen dus maar een glimmende nieuwe erin gezet.


Na al deze small issues olie in de olie tank en hupatee naar buiten gerold, benzine erin en kraan open en Jawel:

Probleem 1: de benzine gutste uit de kraan .... deed ie al in de 3TA maar bij gebruik van de ontroest methode was ie dicht gegaan na 2 dagen ... Ooit mooie messing kraantjes gekocht, moest wel een aansluiting voor gedraaid worden en de kranen bleken ivm gebruikt vet bijna dicht te zitten
Probleem 2: als de motor op de Jiffy stond liep er olie uit de tank. Bij goed kijken bleek een soldering bij de boutbevestiging gescheurd te zijn .... (tja niet gezien  tijdens het schoonmaken). Dus hele handel slopen en aansluiting met koper solderen.


Probleem 3:  de carburateur stroomde over leek het,  maar de banjo aansluitingen waren te lang dus afdraaien en toen zat eea OK.
Probleem 4: voorpoot lekte olie , een kwestie van ietwat strakker aandraaien van afsluit dop.
Probleem 5: hij wilde niet starten . wel zo nu doen een grote klap in de uitlaat , dan weer even een kort loopje, en veel geklungel met voorontsteking. conclusie de timing is niet OK.

Dus de magneet deksel eraf, kleppendeksel eraf, distributie deksel eraf en maar draaien aan het achter wiel. Dan klopte de timng helemaal niet en dan weer wel. Rara hoe kan dat.? Even goed nadenken (ja we hadden moeten voordenken aldus Gert Jongerden) ... het krukas tand wiel is 28 tanden, het nokkenas tandwiel is 56 tanden, het tussen tandwiel doet niet terzake, maar het magneet tand wiel is nu  50 tanden ...

50 tanden , 6 tekort 

Tja dat wordt dus niks is de conclusie, dat moet een 56 tands zijn....  (50 is voor de kopklep Triumph Twin) Dus thans gaan we op zoek naar een 56 tands fiber wiel.... (ik had oorspronkelijk een 60 tands bij de aankoop) en de Triumph TRW staat weer even in de hoek gestald.

En de stoep is aardig met olie/benzine doordrenkt na 24 uur motor starten ...

Triumph  lekkage opruimen