donderdag 14 november 2013

BSA M20 restauratie policy


Door Ruud 

Hoe pakken we dit project aan :

Alles in elkaar prutsen en groen kwatten kan iedereen, wij gaan ervoor om alles technisch origineel en goed  in elkaar te krijgen en waarbij aanpassingen ter verbetering van het geheel toegestaan zijn.

zo dus niet 
Verder moet het er niet afgekloven uit zien, dus veel niet standaard bouten en moeren ondergaan een vijl en draai behandeling .( die voor as moeren  zijn wel hard hoor ...gelukkig daardoor niet zo afgekloven).
Weinig plamuur gebruiken , zoveel mogelijk uit deuken bespaart veel opvul materiaal. en springt er naderhand niet vanaf.
In principe alle onderdelen compleet kaal maken van binnen en van buiten (tig lagen verf wordt toch een drama als je soldeert of last ook binnen kant van onderdelen.
Alles uitdeuken /vlak maken. Dit is een langdurig maar dankbaar werk. Slechte stukken eruit halen en vervangen. met 1 mm plaat uit computerkasten /wasmachine zijkanten, een decoupeerzaag , verzettang en een set van die kinzo uitdeuk hamers, stel grip tangen  en je CO2 lasapparaat  kom je met gevoel en geduld een heel eind.
Verder gebruik ik een stuk dik rood koper dat je achter een gat vast klemt met lijmtang of grip tang ( zo een met een grote "boog" die je voor auto resatauratie gebruikt). zo kan je kleine gaten tot 3 mm met CO2 dicht lassen  zonder dat de rest wegsnottert.(koper smelt niet en daardoor komt er een mooi laagje in het gat )
Door toeval ben ik altijd goedkoop aan zilversoldeer gekomen waar ik in principe alles mee vast zet. Het smelt punt is ca 600 graden en heeft geen traject ( wordt dus niet echt stroperig). Het bevalt veel beter dan koper soldeer wat 800 graden nodig heeft en dus veel meer vervormt . Je moet je pit ook meer op las stand zetten dan met zilver. Een zilver verbinding is sterker dan een originele verbinding.

Spatborden :  in principe alle beugels loshalen  omdat het hierom vaak indeukt is en je krijgt de boel niet recht met zo'n 3 mm beugel erin. Verder zijn die beugels vaak krom en die klinknagels krijg je naderhand niet goed aan het  opervlak als je toch met plamuur aan de gang moet. ik gebruikt slotbouten M5 of M4 liefst RVS om de beugels en spatborden samen te krijgen. Niks geen geklink dan sla je de goede vorm er weer uit. Daarna uitdeuken.vlakmaken dan stukken vervangen , gaten met een conische ruimer rond maken en evt dicht maken ( veel van die gaten kloppen toch niet met je wil gebruiken)
Dan de breedte van het spatbord overal gelijk maken. Door uitkloppen wordt de vorm aangetast , vaak breder en dan moet je met een grote rubber hamer aan de gang ook vlak op de grond leggen toont al waar hobbels zitten. zorg vooral dat het begin en eind van het spatbord klopt qua vorm . Je ziet soms van die hoera vormen ....Veel geduld en gevoel wat je kan buigen enzo speelt hier mee,
De spatbord stangen is vaak een kwestie van nieuwe maken . Als het strip is en deze is ingeboord dan is het buigen een drama , kninkt altijd op die gaten. gaten zijn vaak uitgeleuterd en plat/uitgedrukt door de moeren. dus een stuk nieuw strip werkt beter. Ook heb je geen probleem dat je verkeerd ben begonnen met buigen zodat er een verschil van 1 cm in de lengtes zit....
Het spatbord moet overal evenwijdig met de band meelopen. Dat valt soms tegen omdat spatborden  niet helemaal een cirkel volgen. het kan in het productie proces zo gemaakt zijn maar ook door uitdeuken gaat de radius aan de haal. daarnaast wil je een mooie vulling wiel in spatbord hebben (dus wat voor hoogte band je gebruikt speelt ook mee) Vaak laat je je leiden door de stangen en beugels die er bij zaten. Deze moet je eigenlijk  ver weg leggen, want je laat je leiden door wat een lokale smit of andere hobbyist in het verleden erop geprutst heeft met zijn toenmalige beschikbare spullen... of wat een handelaar in zijn kist met onderdelen had liggen.
Mijn ervaring is dat je toch een week aan het werk ben om een spatbord goed te krijgen met alles erop en eraan en  dan moet je wel doorwerken en beslissen  ( hij is dan wel 10 keer in en uit het frame geweest..)
behandelen van spatbord/plaatwerk
Als er toch flinke  verschillen in oppervlakte zijn kan je eea opvullen met soldeer (lood tin). Bij rust buster in veenendaal heb ik ooit soldeer water gekocht met soldeertin erin. Je smeert het erop en verwamt het met de vlam en het wordt een mooi vertint oppervlak . Daarna kan je met soldeer en spatel aan de gang om er een laag op te leggen. Deze laag kan je met zo'n rasp afraspen totdat eea vlak is. Vroeger werden Rolls Royces op deze manier gevlakt. vandaar die 2500kg...

We houden de motor compleet opgebouwd, dit om te zien waar je bezig bent. Vorige keren na een opknap actie de betreffende onderdelen in de bakken "galvaniseren , spuiten of anders"  gelegd, maar dan ben je na een paar maanden de kluts kwijt . Allemaal dozen met oud ijzer en je ziet geen resultaat. Ik haal mijn motivatie uit hoe de "bike"eruit ziet en hoe eea perfect in elkaar past.

motiverende foto : zo moet ie worden !
Omdat ik de BSA niet in elkaar heb gezien weet ik ook niet hoe eea in elkaar past. Dus we bouwen 'm op met de "bare"metal parts.  Je kan je afvragen of je ook niet proefritten moet gaan doen met deze basic machine. Je voorkomt dan dat de lekkende tank al je spuit werk vernielt , dat je de bak weer open moet halen en van alles beschadigd ( zoals bij de triumph waar de olie tank toch lekte.)  Uiteindelijk is het in en uit elkaar halen een middag werk als je weet hoe eea zit en de boel goed in en uit elkaar gaat ( dat is niet het geval na 30 jaar in een hoekgelegen motorfietsen... . Ik ken ene Sjaak die met zo'n basic machine een zomer seizoen reed en dan in de winter erop  het spuitwerk deed.   Het is wel een goede aanpak.


bare metal voorstand bevestiging
pletten van koplamp stangetje van 2 dik viel tegen...
uiteindelijk toch goed gekomen 
Ik pak per keer een onderdeel aan en begin eerst maar de gaten rond te maken met sterk conische ruimers , daarna de ingeslagen stukken metaal vlak te maken en alles wat scheef is recht te buigen. evt scheuren dicht lassen. Speciale bouten en moeren opknappen dwz  vlak afdraaien , schuine kantjes eraan en schroefdraard opsnijden.  Als het standaard bouten en moeren zijn nieuwe gebruiken . Wel die afschuwelijke bout koppen met text mooi afdraaien met een beitel met radius.
beugeltjes , plaatjes etc zijn meestal helemaal aan flinters gebogen , en daardoor niet meer goed te krijgen. Nieuwe maken uit plaat/strip wat je hebt liggen is de oplossing. Ik koop zelden staal. In containers en weggooi producten zit voldoende materiaal waar je beugels , stripjes etc uit kan halen. (vanochtend weer even twee strippen van 8 mm dik 20 breed meegenomen uit het ketelhuis van mijn oude werkgever, zijn voor de voetsteun bevestiging dacht ik later toen ik ze thuis op de stapel ijzer gooide.
Als alles klaar is laat ik de bouten /moeren/beugels galvaniseren . Voor ca 45 Euro ben je klaar voor een kist vol materiaal. Wel zoveel mogelijk wat bij elkaar hoort aan elkaar rijgen met een stuk ijzerdraad. en het blijft spannend of je alles terug  krijgt.

Inmiddels heb ik al 3 keer lijstjes gemaakt wat ik nodig heb ...Ik heb me erop betrapt dat ik snel naar een volgend onderdeel stap en dan ga kijken wat er aan gedaan moet worden . Op zich niet fout maar je blijft alles in je handen nemen en de bult werk word steeds groter. Bij bedrijfskunde hebben we geleerd dat je werk moet doceren :  dus niet 1 man in een hal zetten met 1 miljoen producten die ie moet bewerken :dat motiveerd niet echt.

eindeloos werk
Vaak kan je niet verder om dat je een onderdeel nodig hebt wat je op een beurs moet vinden. Daar ik weinig lange termijn geduld heb ga ik een alternatief zoeken : vaak zelf maken zoals bv de teller. In mijn werkzame leven was het altijd de truuk om met beperkte middelen, en wat je al had een nieuw product /functie te bedenken. Dus toen ik een enorme connector afsluit dop van messing uit een garage box van mijn buurman viste riep ik : daar kan ik een teller huis van maken ! zo gezegd zo gedaan :


buurman in zijn garage box
waar al  9/10 uit is gehaald afgelopen jaar
er staan nog een schaafbank en 2  freesbank resten..
connector afsluit dop en gebogen strip 
na wat draaiwerk teller huis , "
wel een wat "stevige spoed
maar die draaien we er wel
af als we de ring gaan maken 
Planning :  volgend jaar 1 Juni moet ie klaar zijn als we naar Normandie gaan om mee te doen aan 70 jaar Dday herdenkingen, en we gaan het record van 144 military bikes on Dday van 2009 verbeteren !