woensdag 20 november 2013

de BSA band

door Ruud,

Het woord band uit de titel slaat in dit geval niet op het rubberen ding om de velg maar de motor band die ik oa met BSA heb.

Mijn 1ste herinnering van BSA is de asbak gemaakt uit een granaat huls met daarin een lucifer doosjes houder met daarop het koperen BSA logo plaatje wat bij mijn Oma op de overloop stond op zo'n rood persisch tapijtje en bijbehorend klein eiken tafeltje.
Het zag er fantastisch uit daar in het schemer donker van de bovenwoning in Den Haag. In de huiskamer stonden asbakken gemaakt van grote zuigers. Deze had mijn ome Aad op de LTS gemaakt vertelde mijn vader. De asbak met BSA logo begreep ik veel later had mijn vader in Indie in elkaar gezet. Helaas is deze asbak door mijn neef Erik geruild tegen het een en ander...

zo'n plaatje zat op de asbak

De 2de herinnering met BSA was bij mijn andere oma in Rijswijk waar onder het afdak een teil met wringer stond en tijdens het vegen ik een sleutel uit de rommel viste. Op de vraag waar ie voor was zei mijn vader dat is een BSA sleutel. Deze heb ik dus meegenomen als jongetje van 10 jaar en verder altijd bewaard. Tot voor vorige week vrijdag had ik nooit precies begrepen waar ie nu echt op hoorde (wel eens op het Harley achterwiel gepast). Maar toen ik vrijdag de remtrommel wilde los halen dacht ik:  ik heb ergens zo'n sleutel liggen ... even 30 minuten alle bakken met gereedschap doorspitten en jawel hoor: hij paste perfect!

na 47 jaar eindelijk de toepassing gevonden !
De 3de herinnering en band met BSA is mijn vader die als soldaat in 1947 eerst een motor monteur opleiding volgde in Harderwijk om daarna met de HMS Zuiderkruis af te varen naar Indie om daar vervolgens 3 jaar als motor ordonnans en monteur het vaderland te "dienen" bij de 32 en 37 AAT.

Het foto album van die tijd wat vol met Indie foto's staat laat diverse poses met motorfietsen zien. Achterop de foto's staat plaats en beschrijving. Met name de foto met de BSA M20's op een rij sprak mij altijd aan met text "Soerabaja Perak Nov '48 de nieuwste aanwinst voor de 37ste AAT". Het waren er 50. Met het huidige internet vond ik de bijbehorende foto toen Nederland uit Indie vertrok.

Harderwijk Dec 1947
in de tropen aan de BSA werken
nieuwste aanwinst voor de 37 AAT
Soerabaja Nov 1948
Perak Soerabaja

na het geven van eerste motorles in Salatiga 
senior ( toen junior) op een WLC Harley
Overdracht materiaal in 1950 aan Indonesia
Vroeger was motor het vervoersmiddel dus ook de broers van mijn moeder reden als notaire knutselaars op een motor. Hierna wat foto's van mijn motor liefhebbende familie:

Ome Koos op zijn Matchless op een lege autobahn
Ome Koos en Tante Jane op de Matchless naar Oostenrijk 
Ome Koos op een onbekende motor
ome Sjaak op een Panther ?
mij oma had het over een
mooi klein rood motorfietsje 
Paps en Mams op de DKW van Ome Aad.
Helaas heeft mijn vader na terug keer uit Indie nooit zelf een motor gehad, ook zijn motor rijbewijs had ie niet verlengt vanwege de kosten was zijn antwoord ... Ik heb mijn vader nooit kunnen "betrappen" op het zijn van een handige sleutelaar, echter hoorde ik van mijn oom dat mijn vader een ontzettende snelle sleutelaar was in zijn tijd. Tja 3 jaar lang dag en nacht ermee bezig zijn zal wel enige vaardigheid geven na verloop van tijd.