vrijdag 17 juni 2011

Heinkel Tourist 103 A2

Door Ruud

Ooit ben ik in het bezit gekomen van een zgn "rijdend schijthuis" ook wel "raceplee" oftewel een scooter.
Het betrof een echte 4 takt 175cc Heinkel welke fabriek in WOII vliegtuigen bouwden.
Na de verloren match in '40-'45 mochten dit soort fabrieken (BMW, Heinkel ) alleen lichte voertuigen bouwen.

Ernst Heinkel
 
ook een Heinkel
Voor de stoere engelse motor rijders is zo'n scooter natuurlijk "not done" maar de eerlijkheid gebied te vertellen dat het wel een heerlijk vervoers middel is :  het heeft een electrische starter , het zoeft over de weg , de voeten en benen zitten uit de wind en regen , geen smeerboel , je kan er heerlijk met zijn twee-en op zitten , je kan er van allerlei begage op meenemen , het rijdt 1: 30 en het heeft nauwelijs onderhoud nodig. 

helemaal 60-'s

Nauwelijks onderhoud  heeft voor mij ingehouden dat ik in de afgelopen 25 jaar 1x de olie vervangen heb ...Ja dat heeft zich afgelopen weken gemanifesteerd in een aanzwellend rammelend geluid onder de " hood ".   met veel gegas lukte het me om nog thuis te komen.  Conclusie na 5 minuten luisteren en diagnoseren : het zit echt in het blok. s' Avond s maar meteen begonnen de boel open te trekken en jawel na 30 minuten was het duidelijk : geen big end rollen meer ...


zuiger OK,  big-end naar de maan
Nu had ik bij de koop van 25 jaar een reserve blok gekregen wat al die tijd in een kast in de
schuur was opgeslagen. Toevallig had ik een maand geleden nog gezegd : als we klaar zijn met de Honda gaan we vd winter dat blok maar eens reviseren. De tijd gaat soms snel...

reserve blok komt na 25 jaar uit de kast

In het kader "don't fix if it ain't broken "  hebben we het blok alleen maar  schoongemaakt , olie ververst (aldoende leert men) en 'm zo in de Heinkel gehangen . Tja er waren toch wat issues : de mono arm trommel had een andere diameter maar dit is te verhelpen door de originele trommel te monteren , de remschoenen miste ook. Het meest lastige was dat een onverlaat  een 18 mm bougie draad in de kop had weten te prutsen. Leuk bedacht hoor maar je kan die bougies bijna niet vinden en je hebt geen ruimte voor je sleutel tussen cylinder ribben en koelbeplating.  Dus wat te doen ? helecoil : is te klein , vervangbussen ooit gekocht voor de Trident : ook te klein. Dus zoeken in de snijplaat dozen en jawel we hebben een snijplaat M18x1.50 en tap M14x 1.25 . Verder nog een stukje brons , dat snijdt lekker en is ook hard dus een verloop bus gedraaid . vastzetten met locktite 220 en na een dag zat ie muurvast. (na 30 jaar restauratie weet je wat er kan en niet kan ...zelfde geld ook voor afgebroken tapeinden van uitlaat spruit stuk...of het gaat in 1 keer goed of je hebt constant pech : afgebroken boren , weglopende boren, tappen die niet willen ...we kennen het allemaal
 

2 x 175 CC dual engine modificatie  

 In het kader van jong geleerd oud gedaan heeft zoonlief meegewerkt aan deze "engine swop" . Dat is wel wennen met z'n tweeen aan zoiets werken. Ik merk nu dat je alleen er wat meer tijd voor neemt om ten controleren en dat je  ervaring in elke handeling legt. Je wil ook niet alles controleren en overdoen wat Junior doet en dan gebeurd het dat tijdens de proefrit blijkt dat er toch iets niet goed zit met de achter rem...(ik was al achterdochtig want de stel bout  moest wel erg ver ingedraaid worden)
   

"under the hood "

Blok erin , tank erop , accu eraan en starten maar ....ja bleek toch de contact punt wat geoxideerd te zijn tijdens de rust periode. Rest nog wat afstellen van de versnellings kabels (het enige punt wat naadje is van deze machine)  en dan kunnen we weer zoeven door de velden.

nagekomen info Juni 2011 :
Bij die achterrem afstellen bleek dat er toch iets meer aan de hand was. De swing arm heeft twee flinke lagers waar de achteras in steekt alwaar het wiel op zit. Welnu 1 van die lagers was compleet in de as ingelopen waardoor het wiel scheef gingen hangen en daardoor tegen de rem schoenen aanhing.


linker as :  het ingevreten gedeelte alsof het zo hoorde
 Gelukkig was het een lager vandezelfde maat als voor de Honda Black Bomber(6304 2rs) zodat met de as uit het  oorspronkelijke blok eea weer gemaakt kon worden . Ook bij deze as was al wat slijtage te zien . Waarschijnlijk zit er in het principe van zo'n mono arm toch iets mis..Krachten zullen wel te  veel op het 1e lager zijn  en niet evenredig verdeeld over alle 2 de lagers.

Ook maar begonnen het oude blok te demonteren. Wat een vernuftig design zo'n alles in 1 en aan elkaar blok. Zo'n dyno start motor is een ferme dynamo en anker die op krukas zit, gelukkig ooit eens een trekker gemaakt die hierop pastte. het bleek dat er een veertje van de vevroeger defect was : Zou dat de oorzaak van big-end destructie zijn ? te veel vervroeging en daardoor te hared  klappen op de drijfstang ?
Ook geen olie pomp ontdekt maar wel hele bergen bagger ... tja toch meer verversen die olie.
Op het carter zitten mooie uitsparingen en flappen om je schroevendraaier tussen te zetten om carter helften te splitsen : perfect "design for repair" !


veel bagger onderin het carter
 Big -End is een geperst geheel , jammer dit kan je niet even tussen de bank schroef met een grote sleutel reviseren  ala Harley. De HD oplossing is toch echt perfect voor ons amateurs en doe het zelvers. Het kost meer en duurdere productie stappen ( conische assen / gaten met spies op as en krukas wangen maar naderhand heb je er veel gemak van .

ingeperst big end