woensdag 22 juni 2011

Sturmey Archer bak moderniseren.

Door Patrick.

Velen van jullie weten dat mijn versnellingsbak, ofschoon “gereviseerd” toch nooit helemaal goed schakelde. Hij sloeg uit zijn 2. Naar Man was dat lastig in de heuvels met bepakking en ben ik al aan het etteren geweest.

En ook in de heuvels van Limburg heb ik weer wat gesteld. In eens schakelde de bak als een moderne; klik klak en blijven zitten. Joepie! Maar thuis bij nalopen van de brommer vond ik in eens 3 mm axiale speling op de hoofdas. Dat is echt te veel als je je bedenkt dat de ketting mijn tandwielkast inwendig aan het opvreten was.

Wat doe je dan; weer opsturen naar Engelenland en . . . afwachten of toch zelf aan de gang? Optimist als ik ben (ahum) heb ik zo’n Chinese “wokkie wokkie” partswasher gekocht en het ding uit elkaar gesloopt. 

Die washer is echt een aanrader, maar terzijde.
Gelijk vielen de hoofdlagers los uit het huis.
Oei. Als je bekend met die Sturmey bakken bent weet je dat het een bekend euvel is. Het enige wat je kunt doen is, is hem er weer in lijmen maar ook bij mij zit er een scheur in het alu tussen de 2 gaten in het huis. Daarom heb ik ook een pot Loctite 638 high tech lijm gekocht (55 euris!); die de sterkste is in axiale en radiale richting en kan wel tot 0.25 mm radiale speling lijmen. 
Omdat ik wel 3 mm axiale speling had denk ik dat het hoofdlager door te spinnen in het huis zich naar buiten heeft gevreten bij het koppelen. Hoeveel is niet meer te achterhalen want ook het bronzen glijlager was ingesleten; iets van 0,6 mm.
Omdat het ding slecht schakelde heb ik veel gekoppeld, dat versnelde het proces! Nu is zo’n bakje lekker uit te shimmen maar daar moet je natuurlijk verstand van hebben en daar is er maar 1 van in Engeland, dat weten we. Dus Simon gemaild en plan van aanpak met hem gedeeld; het is net mijn werk. Was OK dus aan de slag.  

Nu ben ik van mening dat originaliteit niet het allerbelangrijkste is zolang het ding maar goed rijdt, remt en licht heeft en er origineel uitziet.
Licht heb ik al, remmen doet hij binnenkort ook beter (andere voorwiel naaf) het blok en rockerbox zijn laatst weer gedaan maar schakelen ga ik ook verbeteren! In plaats van het bronzen glijlager heb ik nu een modern axiaal rollager gevonden bij de SKF winkel.

Gewoon naar toe gaan, vergeet de webwinkel. Wat een toeval dat de maten ook kloppen, het enige te doen was de binnendiameter van lagerkooi en lagervlakken van 20,15mm naar 20,55mm te slijpen met de Dremel.
Viel ook mee en kijk het is een perfecte opstelling; dubbele rollagervlak om tot de juiste dikte te komen (origineel 0,220” / 5,59 mm, nu 6,0mm) geeft ook stevigheid.

Verder heb ik extra shims in het deksel geplaatst en tussen hoofdas lager wiel en lagerkooi en de hulpas uitgeshimd terug naar standaard. Hoofd as axiaal speling mag maxiaal 0,005 – 0,010”  zijn.

Nu in elkaar zetten, monteren en gassen weer!