zaterdag 2 februari 2013

Ruud's zijn eerste motorfiets

We bijten meteen de spits af  met de nieuwe rubriek en gooien meteen al onze jongens verlangens na jaren onder de pet gehouden op de web-straat!

Reeds op jonge leeftijd wist ik al dat een motorfiets iets geweldig moest zijn. Bij het snuffelen in een foto boek van paps werd mijn aandacht getrokken door vele foto's op diverse leger motoren. Tja als motor monteur bij de AAT bent dan was je in die tijd een aantal jaren de klos.

senior aan het stuur op Harley in Harderwijk 1947

Studerend aan de CHTS Hilversum waren toen drie mede studenten die een Harley Liberator hadden waarvan er 1 bij mij in de klas zat, dus dat klikte wel. Op Dondermiddag net voor de kerst vakantie 1977 met Paul Langeveld (de harley owner) naar MotoLux in Amersfoort waar ze een partij Liberators uit Griekenland hadden staan.

honderden WLA's op een rij !

Na een 2 weken lang thuis vader en moeder overtuigen dat dit de koop van mijn leven moest worden (want mijn zilvervloot spaarrekening van 3000 gulden ex BTW moest er voor opgeofferd worden) naar Lux gereden. Er stonden er nog 10 van de 200.... Dat maakte de keuze wel makkelijker. Enfin met Wout Hilhorst gedealed (alleen BTW over 1500 gulden) en het monster in mijn Renault 4 bestel geprutst !

Daags erop een accu erop en starten! Hij liep met grote klappen. De banden waren plat, het zadel was gescheurd en geroest maar er zat wel 10 lagen leger verf op! De grootste deceptie was een opmerking van mijn oom Koos die me "condoleerde" met mijn "wrak". Je koopt toch geen Harley? Dat was een motorfiets voor een loodgieter, nee je moet een Engelse motor nemen... die zijn veel beter! Hij reed nl Matchless in de jaren 50. Dus een Matchless hebben we uiteindelijk na 30 jaar ook gekocht en ik moet zeggen het rijdt ook lekker /anders.

voor  de allereerste keer op de HD

Terug naar de first love. Het was een goede motorfiets, ik ben 6 maanden bezig geweest met verfafbijt, pannensponzen, stofzuiger spuit en vele spijkers op de zolder in de balken om honderden onderdelen schoon te maken en opnieuw in een Sikkens leger kleur te kwasten. Er zat een "sta" rand in de cylinders dus die werden gehoond en overmaat zuigers bij Maaskant in Rotterdam. Daar kocht je toen nog onderdelen voor een krats! Blij dat ik deze als eerste heb gekocht want als je een heden ten dage project koopt weet ik niet of je dit zonder ervaring kan voltooien ...

En ja toen nog een rijbewijs halen. In Huizen mocht je met een oefen vergunning rond toeren dus daar werd de brommer ingereden. Na 2 keer op voor het rijbewijs kon er gereden worden. (Wel nog tijdens de oefen vergunning tijd op de parkeer plaats bij Philips in Huizen 2 auto's geramd vanwege die moeilijke voet koppeling.)

En nu: ik vind 'm nog steeds mooi en hij zit als gegoten en is betrouwbaar, tja jammer dat op Isle of Man de achterlicht connector sluiting maakte en daardoor mijn contactslot teveel weerstand gaf en dat de borgmoer van de koppeling los liep maar verder heeft ie me nooit laten staan.

and still in love