dinsdag 5 februari 2013

Triumph TRW magneet vervroeger

door Ruud

Afgelopen dagen bezig geweest met de tandwiel trein lekker lopend te krijgen in het TRW blok. Leuk om te zien dat de Engelsen het passing stelsel/toleranties niet helemaal onder de knie hadden (en ook de tegenwoordige Indiase namakers niet).

Het centrale grote tandwiel liep niet lekker, inspectie leerde dat er al geslepen was rondom de bronzen midden bus. Tja, het tandwiel uit het reserve blok was mooi afgedraaid op die plek. Dus reserve tandwiel in het opknap blok.

Het fiber tandwiel voor de vervroeger

Daarna kijken of het fiber tandwiel van de magneet vervroeger goed loopt. Nou dat viel heel erg tegen. Als je dus een vervroeger koopt van een BSA en je koopt een nieuw after market fiber tandwiel voor de Triumph bij de Green Spark Plug Co  dan heb je natuurlijk alle ingrediënten om een paar dagen flink bezig te zijn!

Het bleek dat de tanden niet diep genoeg waren doorgestoken / gefraised. Wat te doen in zo'n geval. Je begint met sleutel vijltjes de tanden dieper te maken enzo, maar reeds na 3 tanden heb je door dat dit het niet gaat worden. Je zou een module frees moeten hebben, maar waar vind je zo'n ding in het midden van het land?

Nu is de mens goed in gebeurtenissen en ervaringen over een zekere tijdspanne te combineren. In mijn geval dat Frans Alberts een tandwiel op zijn freesbank gestoken had voor de Rhony-X. Dus hoe kan ik een tandwiel steken: met het vlijmscherpe nokkenas aandrijf tandwiel! (gelukkig dat ze die niet even hadden na behandeld...)

Gewoon een kwestie van het stalen tandwiel in het fiber tandwiel schrapen en dit vele malen achter elkaar op boven en onderkant. Verder nog een paar keer sleutel vijltjes erin om de steek echt diep te maken en nog in de draaibank om de punten te vlakken.

je ziet al dat het niet lekker past

Waren we dan klaar ?  Welnee, toen begon het vast klinken van het fiber wiel. Ook hier weer foute maten: de twee grote uitsparings gaten voor de assen waar de veer armen door steken zaten niet in lijn. Dus met de Dremel de gaten wat uitgeleuterd. Ook 1 van de 4 bevestigings gaten zaten uit het lood. Vervolgens uitvogelen hoe de vervroeger op de magneet zat, want eea zat bij de aankoop los erbij.

Tja, het bleek dat de vervroeger al eens gesoldeerd was met brons en dat de originele veer en bevestiging waren vervangen door een bout/bus/ring combinatie die niet ver genoeg aan te draaien was.  Het bleek ook dat het carter zijdeksel tegen de bout aanliep....

zelfgemaakte trekker om de vervroeger er weer af te halen 

Iedere magneet-owner weet verder wat een mis ontwerp de vervroeger/tandwiel/poulie constructie is. Erop gaat nog wel, maar eraf is altijd een crime. Het is een compromis: of je moert je carter randen met de schroevendraaiers, als je geluk hebt kan je met een trekker wegkomen, of je buigt je magneet as, en wat het ergste is (ik spreek uit ervaring van 30 jaar geleden): een baco op de contact punten arm zetten! Wist ik veel dat dit van dat gegoten prutspul is ...

Staande in je werkplaats denk je dan:  als ie er straks op zit hoe krijg ik 'm dan in de Hooglanden van Engeland tijdens een rit dat ding er af ? (heerlijk toch in de regen tussen de schapen je fiets maken ...)

nog meer magneet perikelen

Een soort vliegwiel trekker zou wel handig zijn. Dus even een knoert van een tap uit de HBM cheapy tappen en snijplaten doos gepakt en jawel hoor, mooie binnen schroefdraad in het bovenste stuk gesneden. Daags erop uit zeskant messing een trekker met M8 bout gemaakt !

voor incidenteel gebruik is het
een prima aanschaf 

Tot slot met de tappen set met 3/8"x20 tpi tap en snijplaat de magneet as en bijhorende  schroef / moer / ring op maat gemaakt, en de hele handel liep als een zonnetje. De twee bougies vonkten al als een gek (zorg ervoor dat je bij het testen van de magneet dat de bougie altijd aarde heeft!  Zo niet dan blaas je de magneet op nog voordat je een meter gereden hebt !)

klaar en vonken maar !

Next steps: de sludge pijp vol met olie gieten (ik wil niet 5 minuten wachten voordat er wat olie op het linker bigend gaat komen) en daarna de distributie tandwielen erop persen.  Wij houden u op de hoogte!