donderdag 21 februari 2013

Triumph TRW voorspatbord

door Ruud

Destijds niet bij de "package deal" inbegrepen was oa het voorspatbord. Triumph heeft een mooie brede platte ribbel in het spatbord zitten dus in de loop vd jaren gezocht maar op een gegeven moment toch maar een namaak Matchless gekocht met een dunne ronde ribbel.

Totdat onze Zoetermeer Bram (volgens mij heet ie helemaal geen Bram, maar what's in a name ?) een mooi paars Triumph voorspatbord op zijn kraam had liggen.
Paars Triumph van je dromen 
Je begint inderdaad te hyperen, wit weg te trekken, hart verzakkingen te krijgen want daar ligt ie dan: het onderdeel van je dromen! Met een waas voor je ogen trek je de beurs en hupatee de koop is gesloten niet wetende wat je nu eigenlijk gekocht hebt in zo'n slecht verlichte manage !

we love this offer !

Deuken, koper soldeer, uitgeleuterde gaten, verwrongen beugels etc het maakt niet uit "we kunnen het allemaal wel goed krijgen" weet je uit ervaring!


Dus vol goede moed tussen kerst en nieuwjaar om het spatbord eens even op de brommert te maken. Eerst toch maar de paarse verf eraf. Tja er was toch wel wat met plamuur opgevuld, en die midden beugel was ook creatief geklonken / gesoldeerd. In tegenstelling met de banken zijn behaalde resultaten uit het verleden wel van toepassing op nieuwe projecten: dus meteen die beugels er af rossen / boren want vast op zo'n spatbord is geen doen om te richten.

Dan begint het uitkloppen met zo'n setje uitdeukhamers en een plak ijzer, dan de joekels van gaten met M10 bouten erin dicht solderen met zilver (ooit gekregen bij een zolder opruiming), daarna afzagen + afslijpen en nette nieuwe gaten boren. Beugels met nieuwe M6 slotbouten erin, rode menie op het spatbord (just as in de 40's) en klaar is Ruud.

als nieuw, maar past niet ...
is nu dus te koop !

Dan het spatbord in de voorpoot hangen en afstand beugels maken. En toen begon de puzzel: het klopt niet, hoe kan dat nou?  Waarom is die standaard beugel te kort?  Beugel maar eens platter aan het eind maken zodat ie langer wordt ? Waarom loopt die midden beugel niet parallel aan de voorpoten zoals op de foto's uit het boekje? Wat is afstand van band tot spatbord?  Is mijn voorband te laag?  Hoort er 8 cm tussen onderkant spatbord en band?

Dan het Matchless spatbord er maar eens bijhalen, tja dat past wel netjes. Wat is het verschil dan? Ze lijken op het oog hetzelfde. Uiteindelijk hebben we op een groot stuk wit papier met een stuk touw en pen cirkels getekend waar de spatborden op konden liggen. Uiteindelijk zie je dan dat er toch een verschil van een paar cm tussen de spatborden zit. Het Triumph spatbord zal dus goed passen om een 20 inch wiel zoals op een Trophy zit.

We hebben dan toch maar voor het Matchless spatbord gekozen (je wel aan de gang blijven met andere spatborden kopen). Uitdaging was wel het maken van de indrukkingen voor de voorpoten. Eerst de felsrand platgeknepen. Daarna een dik stuk multiplex pas gemaakt qua radius spatbord. Daarna de halve cirkels erin zagen die overeen komen met de gewenste ronding.

Dan met een stuk rond staal de hele handel in de bankschroef en aandraaien maar. Uiteraard moesten de diverse beugels en standaard bevestiging nagemaakt worden maar we hadden een perfect voorbeeld.

radius  inpersen tbv voorpoot 
voor lip en beugel
extra versteviging  voorste beugel
let op de beugel:
evenwijdig aan poot!

Na 2 weken puzzelen, schuren, kloppen, buigen en solderen zat er een spatbord op! Nu nog "patinee" groen maken en wellicht een nummerplaat cq haaks snij-ijzer op de spatbord maken, staat altijd wel oud!