Inmiddels is het opbouwen begonnen en zoals Rene de Ruijter ooit een schreef in de klassieke Motorfiets " Het opbouwen van een motor is net als het versieren van een kerstboom. In het mooie zwarte frame al die nieuwe glimmende onderdelen bevestigen"
Dus dat pastte mooi in de donkere dagen voor kerstmis !
In winter 2010 de onderdelen laten spuiten en laten galvaniseren. Omdat in het voorjaar aan de Karmann gewerkt moest worden werd alles in kratten en dozen weggezet.
Als je na 6 maanden dus de bakjes met onderdelen weer ziet weet je totaal niet waar eea van is ....
Iedere keer weer merk je dat j e meer en de juiste foto's moet maken van rare ringen , beugeltjes en de juiste volgorde en plaats.
Ook zijn we weer onderdelen kwijt geraakt tijdens het galvaniseer proces (er zit nu iemand met mijn stuurslot hulsje waar ik 2 avonden mee bezig ben geweest.
Ook holle delen (zoals de voet steunen ) zaten nog vol met zuur dat lekker is gaan werken gedurende de afgelopen maanden ..
1 jaar geleden |
na de facelift |
na de metamorfose |
voor de metamorfose |
Zaterdag 21 januari eindelijk alles voor elkaar gekregen om het big end in elkaar te persen.
Na het raadplegen van mede DVMA-ers over hoeveel speling je op een krukas in het carter mag hebben, kwam vd week de verlossing van een voornaam genoot uit Heerlen die een krukas van een BB op marktplaats aanbood . Even gebeld en hij had ook zo'n joekel van een schuifmaat liggen welk 175,7 mm aangaf .Dus met deze maat in gedachte en de speling die de drijfstang tussen vliegwielen mag hebben moest het maar gebeuren.
Op naar Maurits die een 40 ton's pers heeft staan. Alles netjes neergezet op de 3 cm dikke staal platen , 3 vulringen van elk 0.1 mm op de tap. Vliegwielen met zo'n scherpe liniaal (of hoe heet zo'n ding) uitlijnen . stuk rubber tussen de uiteinden van de vliegwielen zodat ze bij de 1e aanzet parallel liggen en dan langzaam persen. Dat ging perfect !
persen tot een speling van 0,07 tot 0,3 |
3 cm dikke staal platen als onderligger |
uitlijn opstelling op vlak plaat |
Enfin in Noordholland stond er 1 te koop inclusief de dynamo rotor waar het ketting tandwiel met vrijloop opzat. Gekocht en jawel de maat was wat anders dan gemailed maar elk nadeel heeft zijn voordeel : er moest toch een dummy kapje gemaakt worden om 'm op de K0 versie te laten lijken, dus de verloop strip dient tevens als drager voor het kapje welk gemaakt is van de zijkant van een tower-PC !
Ketting is een maat 219 56 schakels welk op go-karts gebruikt worden . Ketting tandwiel 10 a 11 tanden is ook nog een wens ... voor zo'n fijn getande as .Start relais hadden we op vehicle in December reeds gescored !
startmotor van een CB450 K1 past ook perfect |
home-made afdek kapje maakt het net een K0 starter |
Wijzer plaat met Action bumper spray ingespoten (werd ie weer diep zwart ) en het huis in de alu velgen spray gezet. Neutraal en richting lampen hulzen van nieuwe tules gemaakt ooit eens in Tjechie gekocht en viola een prachtige nieuwe teller !
van 3 tellers 1 werkende maken |
wat een beauty ! |
4 feb : plan was om het blok te gaan samenstellen . Blijkt dat de rollen van de buitenste krukas hoofdlagers toch wel een "kraag" halverwege hebben. dus op zoek naar 34 rollen van 5x 13. Nou nergens te vinden behalve in UK bij David Silver Spares. Dus maar bestellen samen met een startermotor tandwiel (was ook nergens meer te krijgen) nu maar afwachten wat we voor 70 pound gaan ontvangen de komende week .
7 feb : spulletjes in een bubbel envelope ontvangen dus natuurlijk even proberen of de rollen lekker passen in het lager . En jawel hoor, natuurlijk moeten Engelsen weer voldoen aan hun imago : 1 van de 4 rollen die apart verpakt zijn was de verkeerde maat .....grrrrrr dus meteen even een net emailtje gestuurd of ze meteen een goede willen opsturen.De andere nieuwe rollen zijn weer mooi op maat en dat levert een mooie passing op
2e van links is dus 6 rond ipv 5 mm |
mooie oude verpakking uit 60-er jaren |