Afgelopen weekend de eerste echte lange rit met de net gereviseerde TT gereden. Nou ja, net gereviseerd dat was toch al weer even geleden maar door ellende met de nokvolgertjes duurde het even voor er echt gereden kon worden. Zoals sappig beschreven door John liep de TT eigenlijk heel lekker maar liet het af en toe, en dat duurde steeds langer, spontaan afweten om daarna weer te starten en gewoon te rijden. Het voelde niet als een klemmer. Gisteren de carburateur schoon gemaakt etc. en weer rijden. In Tienhoven de eerste spontane, verplichte stop - even stil gestaan - weer gestart en met grote cirkel -zonder stoppers - naar huis. Dat kon zo niet doorgaan dus toch maar besloten de boel uit elkaar te gooien :
Op zich geen heftige klus. De kop zag er keurig uit, mooi egaal vet zwart. Maar wat doet die ring daar binnen in en waarom zit er geen koppakking tussen ? Ter verduidelijking de pakking die ernaast ligt komt uit mijn voorraad. De ring is plus minus de halve hoogte van de pakking. Is dit de of een van de oorzaken ? Van boven af zag, op het eerste gezicht, de cylinder wand er redelijk uit. De cylinder eraf en daar was de zuiger :
Dat ziet er - potjandosie helemaal niet goed uit ! Mooie originele, dure zuiger naar de klote En ook de cylinderwand meer dan lichte krassen.
Het hele handeltje in een doosje en op naar Rob Brons. Niks meer te redden dus. Nu maar op zoek naar een overmaat zuiger dan kan er - ruim - geboord en gehoond worden. Het schijnt dat een M20 of M21 zuiger past, dan kan het vlot gaan. Niet verder vertellen hoor ! De hele boel is nauurlijk wel door Bob van der Zijde gebalanceerd op basis van de zuiger boven. Weer helemaal opnieuw beginnen ?
Afijn, ik begin maar vast de 5S voor te bereiden, het is en blijft karaktervormend !
En bezint eer gij bezit ! De juiste speling en bij de juiste mannen.
Groet, Hans