dinsdag 4 september 2012

Scotland 2012

Door John

Zes bikkels van de Keiharde Kern hadden zich aangemeld voor de tocht naar Schotland en zo geschiedde; op vrijdag werden alle motoren in en achter de Mercedes bus gehesen en de tocht naar Ijmuiden aanvaard.

In de bus!

Altijd plezierig op de boot, vooral de opluchting dat de kamer niet gedeeld wordt met De Snurker. Het bier, Newcastle Brown Ale en Guinness en de Strongbow cider smaakten goed.

Aankomst in Newcastle

Dag 2: De volgende dag van Newcastle binnendoor naar Schotland; een lange maar prachtige rit over kleine wegen met enkele stops bij bezienswaardigheden en natuurlijk de supermarkt voor bier, cider en Indiaas eten.

Dolenthousiast in de supermarkt voor de aanschaf
van een uitgebreide Indiaase magnetron maaltijd
Een hartelijk welkom in Schotland
Even afkoelen na een 20% klim

Glendaruel ligt op een eiland dus wederom een ferry en aankomst in het huisje. Het huisje ligt aan een boerderij en het was er eerlijk gezegd een zootje met veel rommel maar het was warm en comfortabel, stil en idyllisch. Het dorpje in de buurt telde hooguit 5 huizen en het plaatselijke hotel was 5 jaar geleden al gesloten en in verval.

De Beer, die vol blijft houden dat Stanley Woods
tenslotte ook op een New Imperial begonnen is
Roadside repair; vlottertje blijft hangen

Dag 3: Rustig ontbeten en spek met ei en op pad. Prachtig droog en helder weer en mooie wegen en een rit slechts onderbroken door wat gerommel met de carburateur van de TT Triumph. Tot we in de loop van de middag een helling afstuiven en Sjaak in een bocht naar rechts remweg te kort komt; iedereen die het ziet schrikt zich helemaal de pleuris als ze Sjaak met New Imperial door de lucht de greppel in zien vliegen. De anderen krijgen een hartverzakking als ze Sjaak met een kras op zijn kop zonder motor uit de greppel zien klauteren. Het loopt echter redelijk goed af; de New Imp kan na een half uurtje prutsen weer verder maar Sjaak gaat met de bus naar de EHBO voor een pleister op zijn bovenlip en drie hechtingen in zijn knie.

Op weg naar Chris
De werkplaats van Chris
De nokkenas-kopieer machine
Chris op de TT replica Sunbeam
De Pub naast The Bridge

Dag 4: Hopeloos weer maar geen probleem; Sjaak moet even rustig aan doen dus met de bus naar Chris die een eiland verderop woont. Chris O. is bij velen van ons bekend vanwege zijn handigheid in het reviseren van nokkenassen. Chris en zijn vrouw Ruth blijken een voortreffelijke gastheer/gastvrouw en we brengen de middag door met het bekijken van de schuur en het starten van Chris zijn motoren. Daarna naar de Pub bij de Brug voor een voortreffelijke maaltijd al valt de Sticky Toffee Pudding een beetje zwaar.



De mooiste motor van Chris is zondermeer zijn 1922 Sunbeam TT replica. Een  motor waar Chris al drie keer vanaf gelazerd is maar toch een van zijn favorieten. Een prachtig apparaat.


Dag 5: Prima weer voor een tocht; blauwe lucht en droog!

Sjaak loopt wederom de Casualty (de EHBO) binnen.

Eerst nog even naar de EHBO om Sjaak z'n knie te laten checken terwijl Sjaak de verpleegster checked. Knie, bovenlip en verpleegster worden goedgekeurd.

Even prutsen bij de pub:
de TT lekt nog wat benzine

Een prima rit door de omgeving.

Bij Paul en zijn James motoren

Aan het eind van de dag langs Paul die James motorfietsen verzameld.

De vlotternaald van de TT Triumph 
Dremelen in de keuken

Dag 6: Prachtig weer voor een tocht over het eiland Bute.

De ferry naar Bute

Bute is een eiland dus eerst met de ferry naar de overkant.

Lunchstop in de zon
Shower
Kerk zonder dak

Bute is prachtig met Glorious Sunsine en een paar Showers.


's Avonds sleutelen in de schuur met schapen.

Koffiestop
Lunchstop
Perfecte wegen, prachtig weer
Koppelingskabel vervangen
De machtige New Imperial

Dag 7: Een grote tocht over de eilanden samen met Chris op zijn Ariel Square Four. Prachtig weer, helderblauwe luchten.


's Avonds dineren in de pub.

Pat's klep blijft hangen;
marcel gaat op weg om WD40 te kopen
Wet, wet, wet


Dag 8: slecht weer maar op de motor naar Dunoon om de hechtingen uit Sjaak te laten halen. Een prima rit over de bergpas maar te nat om de hele dag te rijden. Als Pat's klep nog clijft hangen besluiten we op tijd naar huis te gaan voor een biertje en Indiaas.

Terug naar huis
Hadrian's Wall

Dag 9: weer naar huis. Blijkt een koe 's nacht de trailer volgescheten te hebben. Wel zien we onderweg eindelijk een keer een stukje van Hadrian's Wall.

Epiloog: het was weer een fantastische ervaring. Schotland is prachtig, de ritten waren prachtig en alle mannen en motoren en de bus hebben het weer gehaald!