Als een aantal DVMA-ers naar Man gaat is er in die week ook de TT van Man.
Deze race wordt gereden op een wegcircuit. En omdat er nog ongeveer een 200 dagen te gaan zijn lijkt me dit een mooi moment om een stukje te wijden aan dit beroemde circuit.
De Snaefell Mountain Course (ook wel Mountain Course genoemd) is een circuit dat vanaf 1911 wordt gebruikt voor de Tourist Trophy van Man. Hoewel in Groot-Brittannië het racen op openbare wegen verboden is, kan dat op het eiland Man wel.
Het circuit is 60,73 km lang en de startlijn ligt bij de TT Grandstand op de A2 Glencrutchery Road in Douglas. Het loopt over de openbare weg over de A2 Douglas-Ramsey, de A1 Douglas - Peel, de A3 Castletown-Ramsey en de A18 Snaefell Mountain Road. Het hoogste punt ligt op de A18 Mountain Road tussen de Bungalow en Hailwood's Height op 422 meter boven de zeespiegel.
Geschiedenis
In het Verenigd Koninkrijk gold aan het begin van de 20e eeuw een maximumsnelheid van 20 Miles per hour. Daar werd voor wedstrijden op openbare wegen geen uitzondering voor gemaakt en circuits bestonden nog niet. Op het eiland Man genoot het eigen parlement echter voldoende autonomie om via de The Highways Act 1904 toestemming te geven voor snelheidswedstrijden met auto's. Daarom kon in 1904 de Gordon Bennett Trial gehouden worden. Dat was een autowedstrijd met toerwagens die opgezet en gesponsord was door krantenmagnaat James Gordon Bennett Jr.. De race werd gereden op de 84 km lange Highroads Course. Toen die wedstrijd in 1905 nogmaals werd georganiseerd, werd de dag erna ook een race voor motorfietsen gehouden. Toen kwam men erachter dat de motorfietsen, die nog slechts enkele pk's leverden en bovendien geen koppelingen en versnellingsbakken hadden, de steile heuvels in het noorden en oosten niet konden nemen. (daar hebben onze motoren natuurlijk geen moeite mee.....) Daarom werd de eerste echte TT van Man in 1907 op de veel kortere St John's Short Course aan de westkust van Man gehouden. Inmiddels was de autowedstrijd in 1906 verkort tot ongeveer 60 km. Dit circuit kreeg de naam "Four Inch Course", omdat de boring van de cilinders was beperkt tot 4 inch. Uiteindelijk zou de Four Inch Course vanaf 1911 voor motorfietsen gebruikt worden en bekend worden als de "Snaefell Mountain Course". De overstap van de motorfietsen naar dit langere circuit was voor de Britten toen zeer gunstig. Dit omdat zij vrijwel de enigen waren die tijdig het belang van versnellingen hadden ingezien. (Geheel vrij naar Wikipedia)
Plaatjes van het circuit..........
Race Marshal Shelter annex weerstation bij Brandywell met op de achtergrond Snaefell Mountain en North Barrule |