door Ruud,
Of ik wat tijd had om wat aan Hans zijn TT voorvork en wiel te doen....zijn werkplaats is nl nog in oprichting en er moet wel naar Isle of Man gereden worden in Augustus.
Dus Hans kwam met een voorkvork , een nieuw (oud) voorwiel met een grotere rentrommel dan de standaard en nog een stuur met een gas mannette die niet paste langs.
Ja de bovenste web voorvork as was wat " rauw" en op de andere zat wat speling....ik dacht nog het valt wel mee met die speling. Het bleek helemaal geen speling te zijn , as nummer 3 zat muurvast gevreten in het tussen stuk. Waarschijnlijk is het nikkel van de assen in gaan vreten op het gietijzer...
|
ingevreten op de "best "motorcycle in the world |
|
bolletjes nikkel op het schroefdraad ?? |
|
as no 3 ook ingevreten |
Benodigdheden voor een Triumph TT web revisie :
- 15 mm chroomnikkel assen staal
- 9/16 20TPI tap + snijplaat ( zit ook op rechter trappers van je fiets en op de Norton wiel assen)
- 14-15 mm verstelbare ruimer
- 15 mm handruimers
- draaibank
- 23 mm RVS zeskant
- zilversoldeer
- M6 smeernippels
- schuurlinnen
- stevige spierballen ( heb ik nu wat meer gekrgen)
Recept :
snij 9/16 20 TPI draad op de 15 mm assen ( eerst naar 14.2 mm afdraaien) , zaag van 23 mm RVS zeskant een moer , draai die wat uit en soldeer die op het uiteinde van de as.
Doe dit 4 x en ruim vervolgens de bussen van de gietstukken en vork ( ca 10 stuks) naar 15 mm.
Klinkt eenvoudig maar de ben toch wel 2 dagen zoet met zo'n klus ( en 1 nacht slecht slapen vanwege de spierpijn dankzij de 15 mm handruimer...)
|
gebruik standaard 15 mm assen en soldeer er een kop op |
|
met zilver zit het muurvast ! |
|
4 x as /bout |
Zat op de originele assen een vet sleuf, wij hebben besloten geen sleuven te maken maar gewoon nog twee extra nippels in een schommel te boren ! verder standaard M6 bol vet nippels te gebruiken zodat je een echte vetspuit er op kan zetten en niet de handspuitjes die het vaak niet doen. Verder besloten om schroefkoker as vet uit de watersport te gebruiken zodat eea goed tegen vocht kan !
|
in deze schommel een extra M6 smeernippel gezet
|
Volgende klus : de remplaat aanpassen zodat ie in de vorkvork "haakte". Middels het oude 10 cm ronde remplaatje en een wazig copietje werd eea duidelijk hoe in andere TT modellen de boel vast zit.
Dus uit een 4 x 30 strip een nieuwe gaffel gemaakt en vast geklonken met 8 mm klinknagels. Vervolgens aan de andere kant een strip van 3 x 25 mm gemaakt die nog meer remkracht moet opvangen. Verder nog een M8 stel bus voor de remgaffel gemaakt en Hans kon naar van Ee in Barneveld om nieuwe remschoenen te laten lijmen !
|
nieuwe gaffel gemaakt |
|
mooie grote rem anker plaat |
|
tweede gaffel haakt aan de as van web vork |
|
zwart gespoten en teller gat afgedicht |
|
alles weer in elkaar 1 |
Tenslotte ipv messing bus van 1925 een party tentstok gesoldeerd ( weer met zilver) op de gasmannette... zodat ie over het nikkel stuur pastte ....tja het 1e exemplaar sloeg uit de klauwplaat ..
|
happen naar de baas ?? |
Ik ben ervan overtuigd dat de wegligging en het remmen weer puik is met deze aanpassingen dus op naar de classic TT in Isle of Man !