Ons medelid Rob heeft een passie voor Norton en houdt ook van zelfkastijding (of is dat nu dubbelop ??) Dus koopt hij alles op waar Norton op staat met als specialiteit CS1 frames waar je mee naar de RDW moet !
CS1 frame |
Eerst kwam Rob bij me langs met 1 frame waar de bak niet in ging omdat er iets niet klopte. Nu zitten er op een CS1 frame heel veel stangetjes om de boel sterk te maken dus op het oog konden we niet echt zien welke stang krom was.
Maar onze Robbie trok pardoes een tweede frame uit zijn vooraad en als de twee naast elkaar liggen zie je zo waar het probleem zat. De onderste frame pijpen waren tijdens een crash naar binnen gebogen. Je vraagt je altijd af in wat voor situatie dat gebeurd is. Want dat frame zit wel 10 cm boven het wegdek en moet jij op een weg eens proberen iets te vinden wat 15 cm hoog is waar je haaks op neer komt precies tussen het achterwiel en de verticale framebuis.
omgekeerde crash beweging uitvoeren mbv takel |
uiteinde aan de knipschaar haken om een plat vlak te krijgen |
Anyway, nadat we 2 slijpstenen van de werkbank hadden gebout kon het frame in de ETNA bankschroef ( zo'n joekel uit de tijd dat ze ETNA gasfornuizen maakte) , vervolgens het 1 ton's yale takel eerst aan het knik punt van het frame gehaakt dan het andere eind van de ketting takel aan hoek van de werkbank vast gehaakt en het richten kon beginnen.
De eerste stang ging vrijmakkelijk vanwege de juiste hoek en vlak zodat alles in lijn en haaks stond. De andere framepijp gaf even wat puzzelen omdat het frame te hooglag waardoor mijn werkbank langzaam van de grond loskwam. Na het frame op een andere plek inklemmen was dit probleem opgelost en was ook pijp twee weer vlak ( niet recht want de pijp loopt ook geknikt om een versmalling naar de bak bevestiging te krijgen.
de bak kan er weer tussen de rechter onderste pijpen waren krom |
frame is recht afgaande op wat waterpas plaatsen |
vorige rijder heeft wel met een slap kettinkje gereden (zie links de ingesleten pijp) |