Op de 3HW zat een zadel edoch dit was het model wat op een 250 cc motorfiets hoort.
Dus bij onze Jos Pelders op de Kootwijkerbroek beurs een originele India replica gekocht.
In feite koop je het zwarte skai dekje met daaronder een voorbeeld hoe het ijzerwerk ongeveer er uit moet zien.
Je moet nog even flink aan de gang voordat eea fatsoenlijk op de motorfiets zit. Het prettige van deze Triumph is dat er flink wat ruimte rond de frame bus zit waar het zadel om scharniert. ( Bij de Matchless G3 is dit echt minimaal, de tank zit daar strak om het zadel).
Zoals gezegd moet je aan de gang met het India zadel frame.
Waarschijnlijk is er een vrachtwagen over heen gereden nadat het eerst een oefenstukje was van een technische school met lassen voor beginners.
las cursus in India |
nieuwe neus |
lippen eraan om ca 5 cm hoger uit te komen |
Vervolgens hebben we de frame bus geruimt naar 8.5 mm. met een op maat gedraaide bout ( 8.5 mm met 5/16 draad aan het eind ) scharniert het zadel aan de voorkant. We hebben in 1 kant van de zadel besvestigings lip 5/16 draad getapt zodat de bout geborgd kan worden met een losse moer. Ook nog even een M6 smeernippel in de bus zodat eea niet vreselijk gaat piepen / lees inlopen.
bout van 8.5 rond die met schroefdraad in de lip vast zit |
gat naar 8.5 geruimt , tja dat ie helemaal uit het midden was geboord in 1942 laten we maar zo |
lekker ruim |
De veren aan de achterkant worden op het frame gezet met een uit zeskant gedraaide draadeind . 1 kant heeft 3/8 draad en aan de andere kant zit 5/16 draad waar met moeren de hoogte van de achterkant van het zadel ingesteld kan worden.
draadeind uit 13 mm zeskant |
veren kunnen lekker gesteld worden |
Al met al ben je toch een dag bezig om alles fatsoenlijk te krijgen....